Častější výplata nám umožňuje konkurovat agenturám práce

Trh práce je stále extrémně konkurenční a v případě retailových společností dvojnásob. Pracovníci vědí, že je o ně zájem a řadě z nich nevadí měnit často pracoviště. Nábor nových kolegů tak bývá drahý a nezřídka se na jednom pracovišti dlouho neohřejí a pokračují jinam. Některé firmy ale našly řešení v netradičním benefitu.

Stravenky, stravenkový paušál, příspěvky na penzijní či životní pojištění – způsobů, jak firmy snaží lákat nové pracovníky a udržet si je, existuje celá řada. V době přehřátého pracovního trhu a dnešní nejisté době ale tyto hojně rozšířené benefity přestávají fungovat.

Své o tom ví i společnost Lagardère Travel Retail. Ta na českém trhu provozuje mimo jiné sítě prodejen Relay, kavárny Costa Coffee, francouzská pekařství Paul, restauraci Masaryčka nebo restaurace rychlého občerstvení Burger King.

Byť Lgardère Travel Retail mezi lety 2021-2022 zvyšovala mzdy, fluktuace byla stále vysoká. Vedení firmy proto hledalo cesty, jak na vysoce konkurenčním trhu s pracovníky získat výhodu.

Začátkem roku 2020 vznikl technologický startup Advanto nabízející dosud nevídanou službu, a to možnost vybrat si část odpracované výplaty kdykoliv během měsíce. Jinými slovy, Advanto nabízí technologii, díky které mohou firmy nechat jen na svých pracovnících, kdy, kolik a kolikrát si přejí dostávat své odpracované peníze na účet, aniž by to mělo jakékoliv nároky na IT nebo účetní v dané firmě.

„S odstupem času se ukazuje, že Advanto vzniklo právě včas, protože pro zaměstnavatele řeší řadu palčivých problémů plynoucích z nedostatku lidí na trhu práce. Pro pracovníky pak jde také o cennou záchrannou síť před finančními problémy. A ty covid, potažmo současné zdražování vyvolává,” říká jeden ze zakladatelů Advanta Martin Fortelný.

To potvrzuje i HR expert a šéf Svazu personalistů ČR Petr Otáhal. „Jde o benefit, který přesně odpovídá na nejzákladnější potřebu ohromné skupiny zaměstnanců. A tou je mzda,” říká.

Vedení Lagardère Travel Retail Advanto zavedlo v srpnu 2021. „V té době jsme zvažovali i jiné benefity pro naše zaměstnance, ale když nás Advanto oslovilo, ihned nás tato možnost zaujala. Po zavedení Advanta se poměrně rychle ukázalo, že právě výplata kdykoliv přinesla další zajímavý a především prospěšný benefit, který nám pomáhá jak v náboru, tak v udržení si stávajících pracovníků,” říká Eva Kyselová, personální ředitelka Lagardere Travel Retail.

Podle Kyselové je míra fluktuace stabilně nízká právě zejména mezi pracovníky, kteří Advanto využívají. Po roce jich pro Lagardère Travel Retail stále pracuje přes 87 %, což oproti době před zavedením Advanta představuje zlepšení.

„Vyšší efektivitu a pracovitost lidí registrujeme napříč firmami, kde Advanto využívají,” říká Fortelný. Vysvětlení je podle něj jednoduché, byť to nemusí být na první pohled patrné.

„Díky možnosti vybrat si kdykoliv část své odpracované odměny lidem odpadá stres spojený s finanční nejistotou, kterou výplata v jeden fixní měsíční termín často způsobuje. Spoustě lidem totiž mnohem více vyhovuje rozpočtovat svoje peníze na týdenní bázi,” vysvětluje Fortelný.

„Navíc aplikace Advanto, ve které v reálném čase přibývají peníze, které si mohu ihned vyplatit, motivuje k odpracování více hodin, například tím, že se lidé přihlásí na extra směnu” dodává.

To, že výplata ihned na vyžádání může být z pohledu pracovníka hodnotnější než vyšší odměna jednou za měsíc potvrzuje i odborník na HR Gerhard Knop z Leadership synergy group. „Rychlá odměna dvakrát odměna,” říká.

Brigádníci nejsou zvyklí na peníze čekat

Kyselová z Lagardère Travel Retail doplňuje, že na základě pozitivních ohlasů zaměstnanců se firma rozhodla rozšířit Advanto a přístup k výplatě kdykoliv i mezi pracovníky na DPP a DPČ. „Věříme, že Advanto bude přínosné a oblíbené i u našich brigádníků” říká Kyselová.

Fortelný dodává, že mezi personálními agenturami bývá vyplacení odměny brigádníkům hned po vykonané práci standardem. „Advanto pro firmy představuje prostředek, jak na pracovním trhu s brigádníky konkurovat personálním agenturám,” vysvětluje.

Takovou strategii mezi retailovými firmami zvolila společnost Notino, známý prodejce parfémů a kosmetiky. Advanto zavedla v první řadě pro své brigádníky, a to na jaře letošního roku.

„Koncem dubna tohoto roku jsme dali každému brigádníkovi na DPP či DPČ možnost flexibilně nakládat s s vlastními, ještě nevyplacenými výdělky. U brigádníků to vzbudilo velký zájem a zařadilo sa to mezi jejich nejvyužívanější benefit,” uvádí HR manažerka Notina Jana Vričanová.

Právě pro tuto pozitivní zkušenost bychom rádi možnost výběru části výplaty kdykoliv rozšířili pro všechny zaměstnance, a to od září tohoto roku,” dodává Vričanová.

„Z vedení firem stále častěji slyšíme, že peníze a rychlý přístup k nim začínají zaměstnanci považovat za nový standard. Naší misí je, aby půjčky do výplaty, nebo obecně nevýhodné a nebezpečné půjčky, zmizely z trhu. Aby lidé vůbec neměli potřebu je využívat,“ přeje si podnikatel Martin Fortelný, zakladatel služby Advanto.

 

Zdroj: PR Advanto

Praha, 3. srpna 2022