Mattoni 1873 v roce 2021 zvýšila výkonnost i podíly na trzích

Mattoni 1873, lídr středoevropského trhu s nealkoholickými nápoji, se v roce 2021 vrátil k výkonnosti z období před pandemií. Tržby skupiny se zvýšily o 6,2 % na 16 mld. Kč a EBITDA vzrostla o 4 %. Firma kladla důraz především na inovace na poli udržitelnosti a cirkularity.

Středoevropská skupina se sídlem v ČR loni vyrobila více než 1,76 miliardy lahví. Objem výroby se tak meziročně zvýšil o 8,2 %. V ČR firma zvýšila tržní podíly ve všech klíčových oblastech (přírodní minerální vody, ochucené vody, sycené nealkoholické nápoje). Posilovat tržní podíly v klíčových segmentech se dařilo i v dalších zemích Evropy.

Podobně jako o rok dříve, skupina dosáhla skvělého výsledku díky inovacím a mobilizaci výkonu zaměstnanců navzdory obtížné době.

„Podařilo se nám dosáhnout silného oživení oproti roku 2021, i přes výkyvy vnějšího prostředí – nejprve jsme čelili dopadům silných pandemických restrikcí a poté prudkému nárůstu cen surovin a energií. Klíčovým faktorem úspěchu je nadšení a nasazení všech našich lidí, jejichž skvělý výkon se přetavil do atraktivního programu inovací, který jsme efektivně uskutečnili napříč všemi kanály,“ říká Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873.

V roce 2021 se skupina Mattoni 1873 věnovala těmto klíčovým oblastem:

1. inovace a rozšiřování portfolia skupiny v regionu střední Evropy

Dlouhodobá spolupráce s PepsiCo se rozrostla o další zemi a v lednu 2022 se Mattoni 1873 stala výhradním výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů PepsiCo v Rakousku. V této roli skupina již úspěšně působí v ČR, SR, Maďarsku a Bulharsku. V Maďarsku začala Mattoni 1873 nově nabízet energy drink Guarana, který vyrábí Knjaz Miloš (členská firma skupiny v Srbsku) a patří k nejpopulárnějším energy drinkům mladých lidí v Srbsku a Černé Hoře.

Na český trh uvedla skupina minerální vodu Mattoni v nové vratné skleněné lahvi o objemu 1 l v unikátní dělitelné přepravce a doplnila tak své portfolio o další obal splňující principy cirkulární ekonomiky. Značka Mattoni také přinesla jako první lokální brand do kategorie ochucených vod plechovky a od loňska je v nich k dostání v maloobchodní síti hned ve třech oblíbených příchutích Multi, Black a Cedrata. Pro Česko a Slovensko připravovala Mattoni společně s Budějovickým Budvarem novou značku ochuceného nealkoholického piva, která se na trhu objeví na jaře 2022.

2. vypořádání s dopady pandemie

Podařilo se výrazně rozvinout e-shop s nealkoholickými nápoji, který skupina spustila v extrémně krátkém čase tří měsíců během prvního lockdownu. Nyní e-shop funguje pod názvem Zaperli.cz a rozváží zboží ve všech krajských městech ČR i všech významných městech Středočeského kraje.

Značka Mattoni pokračovala další reklamní kampaní v podpoře HORECA segmentu zasaženého pandemickými restrikcemi a motivovala lidi k návštěvám restaurací.

Skupina dál pomáhala sektorům čelícím pandemii –  darované nápoje směřovaly ke krizovým složkám, do nemocnic i domovů seniorů. K tomu se přidala pomoc oblastem na Moravě zasažených tornádem.

3. udržitelnost podnikání

V létě 2021 Mattoni 1873 zahájila druhou vlnu sjednocování barev PET lahví pro snazší recyklaci a u čtyř značek (Aquila, Hanácká kyselka, Dobrá voda a Poděbradka) postupně zavedla bezbarvé. Skupina tím vyšla vstříc nově nastaveným podmínkám tříděného sběru v ČR, a zároveň věří, že se podaří zavést systém plošných záloh, který nastartuje cirkulární recyklaci „z lahve do lahve“ i při zachování omezeného počtu barev PETu na trhu a plně využije cennou surovinu, kterou použité PET lahve jsou.

Na Slovensku se Mattoni 1873 aktivně podílela na spuštění zálohového systému PET lahví a plechovek od ledna 2022. V té souvislosti upravila značení svých obalů pro slovenský trh, aby bylo možné je vykupovat. Zároveň podepsala smlouvu o nákupu třetinového podílu firmy General Plastic, slovenského recyklátora a výrobce preforem pro výrobu PET lahví.

V Česku pokračovala Mattoni 1873 v úsilí o plošné zálohování nápojových PET lahví a plechovek a o důslednou recyklaci z lahve do lahve. Pozitivní výsledky přinesl roční pilotní projekt, kdy zálohované PET lahve Mattoni ze speciální edice online obchodu Košík.cz byly vykupovány a znovu zpracovány do nových lahví.

Mattoni 1873 se – vedle svých aktivit v iniciativě Zálohujme.cz – stala v roce 2021 zakládajícím členem Iniciativy pro zálohování, která sdružuje pět klíčových výrobců nápojů v ČR a usiluje o zavedení plošných záloh na nápojové PET lahve a plechovky.

Hlavní záměry Mattoni 1873 v roce 2022

Jako první firma z ČR se Mattoni 1873 v roce 2021 přihlásila svými závazky ke Kodexu chování EU pro odpovědné obchodní a marketingové praktiky v potravinářství. Skupina se zaměřuje na čtyři hlavní oblasti, kterým bude věnovat i v roce 2022:

  • uplatnění principů oběhového hospodářství (tedy cirkularity)
  • dosažení klimatické neutrality
  • zvýšení biologické rozmanitosti
  • snížení spotřeby zdrojů

K tomu se zkraje roku 2022 přidala aktuální pomoc kvůli válce na Ukrajině – skupina daruje vody uprchlíkům v Česku, na Slovensku a v Maďarsku a spolupracuje s organizacemi, které vodu vozí na Ukrajinu. Pomáhá rodinám svých zaměstnanců s ubytováním v Česku a také zaměstnancům svých obchodních partnerů.

 

Zdroj: Mattoni 1873

Praha, 27. března 2022