Přímému prodeji se z 80 % věnují ženy

Osobním prodejem si v České republice přivydělává více než 400 000 lidí. Tento sektor podnikání je specifický vysokým podílem žen. Až 80 % prodejců v ČR tvoří právě ony. Proč je přímý prodej pro ženy tak atraktivní?

Osobní prodej je příjemnou možností, jak obohatit rodinné finance a jak se dostat k exkluzivním výrobkům. Přímý prodej může pro každého prodejce znamenat něco trošku jiného – pro někoho je to forma obživy, pro dalšího zas pěkný přivýdělek a poznávání nových přátel s podobnými zájmy a vizemi.

Do podnikání v tomto segmentu se může pustit naprosto každý – bez ohledu na věk či vzdělání. Poznávacím znamením dobrého osobního prodejce je komunikativnost a empatie. Prodejce by měl totiž umět poznat zákazníka do té míry, aby dokázal naplnit jeho potřeby.

Osobní prodej pomáhá ženám podnikat

To, že přímému prodeji dominují právě ženy, je nejspíše dáno i nabízeným sortimentem. Kraluje mu zboží z oblasti kosmetiky, wellness, péče o tělo a o domácnost. „Protože mám ráda vůně, různé dekorace, svíčky a ráda vytvářím útulný domov, byla pro mě firma PartyLite jasnou volbou. Díky osobnímu prodeji jsem také poznala spoustu zajímavých lidí a navázala nová přátelství. Třešinkou na dortu je i kariérní postup. Každý prodejce je totiž odměňován dle toho, jak pracuje. Vše je tedy jen na vás,“ chválí si prodejkyně Monika.

Rostoucí tržby nezastavil ani koronavirus

Prodej probíhá nejčastěji formou osobního setkání, kdy se zákazník s výrobkem detailně seznámí a může si ho rovnou vyzkoušet. Statistiky ukazují, že segment přímého prodeje je stále na vzestupu. Rostoucí výdělky v osobním prodeji v ČR nezastavil ani koronavirus. V loňském roce dosáhly tržby 8,1 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 7,4 %.

„Celosvětová epidemie samozřejmě zasáhla i přímý prodej v České republice. Situace kladla od počátku nové a zvýšené nároky na management členských společností i samotné přímé prodejce. Prodejní síť se mnohem víc přesunula do on-line prostředí včetně fungování po telefonu. Zároveň jsme ale zaznamenali i nové zájemce o podnikání,“ uvedla Lenka Mrázová, generální sekretářka Asociace osobního prodeje (AOP).

Proč začít kariéru jako osobní prodejce?

Přímý prodej nabízí možnost, jak skloubit rodinný život s podnikáním. Každý podnikatel si může den naplánovat dle vlastních priorit. „Největší výhoda práce v Oriflame je to, že si můžu nakládat se svým časem tak, jak já uznám za vhodné,“ říká Hana Budzinská, Zlatá direktorka Oriflame. Pro nezávislou Sales Director Mary Kay Moniku Havlovou je benefitem i to, že jí společnost poskytuje plnou podporu pro její podnikání. „K dispozici máme propracovaný systém školení, kurzů, ale i množství zajímavých motivačních programů, s kterými můžeme rozvíjet své dovednosti a kariérní růst,“ vysvětluje Monika.

 

Zdroj: Asociace osobního prodeje

Praha, 5. října 2021