Řetězce záměrně nezdražují české potraviny, potvrdil průzkum ministerstva financí

Šetření Ministerstva financí ČR ukázalo, že obchodní řetězce nakupují české výrobky za vyšší ceny než stejné výrobky ze zahraničí. Ty proto mohou být prodávány levněji bez ohledu na výše obchodních marží, které jsou u potravin z dovozu dokonce ve většině případů vyšší.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) zjistil, že závěry prezentované veřejnosti koncem loňského roku Ministerstvem zemědělství ČR a Potravinářskou komorou ČR nejsou pravdivé.

„Průzkum ministerstva financí potvrdil, že obchodníci nemají vyšší marže na českém zboží. Odhalil zásadní fakt, a to že u zahraničních výrobků jsou nižší průměrné nákupní ceny. Je možné, že české firmy mají slabší efektivitu v porovnání se zahraniční konkurencí, a nejsou tak schopny nabídnout srovnatelné ceny,“ uvedla Marta Nováková, prezidentka SOCR ČR, a dodala: „V žádném případě nedochází ke zvýhodňování potravin ze zemí Evropské unie a tím pádem ani k poškozování českých dodavatelů. Jednoduše není v ničím zájmu, aby se vyšší ceny domácích výrobců přenášely do prodejen a vedly ke zdražování potravin.“   

SOCR ČR požádal ministerstvo financí o poskytnutí údajů z provedeného šetření dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Následně SOCR ČR spočítal obchodní marže u osmi produktů na základě zjištěné průměrné nákupní a prodejní ceny. V šesti případech měli obchodníci zavedenou vyšší marží u zahraničních potravin. Pouze u baleného másla 250 g a u trvanlivého polotučného mléka 1,5 % byly marže vyšší na tuzemské výrobky. I přesto byla v pěti případech nižší cena u výrobků z EU (máslo, eidam 30 % tuku, kuřata, vepřová plec, vepřová kýta), jen ve dvou případech byla nižší u tuzemských potravin (mléko, vepřová krkovice) a v jednom případě vyšla nastejno (vejce).

„Z šetření u vybraných druhů potravinářských výrobků nevyplynulo, že by měli obchodníci ve sledovaném období vyšší marže na českém zboží. Spíše z něj vyplynulo, že u zahraničních výrobků byly nižší průměrné nákupní ceny. Nelze tedy říct, že by obchodní řetězce záměrně celoplošně dávaly větší marže na zkoumané české potraviny než na dovozové,“ informovala Milena Hrdinková, ředitelka kanceláře ministra financí.

Jednotlivé obchodní řetězce již dříve opakovaně odmítly, že by jakýmkoli způsobem upřednostňovaly zahraniční potraviny před těmi vyrobenými na území ČR. Statistiky obchodníků jasně ukazují, že tuzemští zákazníci čím dál víc nakupují potraviny původem z Česka. Vzhledem k tomu, že se zároveň značná část spotřebitelů řídí při výběru potravin i jejich cenou, připravovaly by se řetězce cenovou diskriminací tuzemských potravin o tržby.

„Maloobchod v Česku je charakterizován velmi tvrdým konkurenčním prostředím, které neumožňuje žádnému z nadnárodních řetězců nepřiměřeně zvyšovat svůj zisk na úkor kohokoli. Právě z toho důvodu musely některé obchodní řetězce trh v Česku opustit. Navíc se všeobecně ví, že český spotřebitel je extrémně citlivý na cenu,“ shrnula M. Nováková.

 

Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky

Praha, 13. července 2017