U nápojů hledá zákazník „vůni přírody“

Největší úspěchy aktuálně slaví nápoje s přírodním složením, obohacené o vitaminy a minerály, mírně stagnuje segment bio variant produktů a klesají prodeje sirupů. Češi rádi zkouší nové příchutě, ale zároveň zůstávají věrni tradičním produktům, které mají dlouhodobě vyzkoušené a na kterých oceňují jejich kvalitu.

Podle Jiřího Vlasáka, marketingového ředitele společnosti Kofola ČeskoSlovensko, celková spotřeba nealkoholických nápojů již několik let po sobě setrvale klesá, přesto je ale možné najít hned několik pozitivních trendů v tomto pro výrobce celkově neuspokojivém pohledu. „Zpomalil se propad v segmentu retailu, pozitivně se vyvíjí trh s „kolovými“ a energetickými nápoji, celkovou spotřebu ale stále táhnou dolů ochucené i neochucené vody a díky velkému zmatku v kategorii klesají sirupy.

Donedávna perfektně rostoucí kategorii silně ovlivnilo množství nových, zpravidla typických „me-too“ položek bez silné inovační hodnoty, kdy se prodejní plocha pro spotřebitele stala nepřehlednou. Příliš mnoho nových produktů rozbilo kompaktní kategorii, na kterou byl zákazník zvyklý. Výsledkem je propad celé kategorie o 6 %,“ říká Jiří Vlasák.

Dodává dále, že pro letošní sezonu je mírným optimistou. Společnost Kofola věří v růst, který bude podpořen zejména zařazením portfolia džusů a ledových čajů Rauch do nabídky a také dalším pokračováním naplnění vize stát se československou jedničkou v segmentu nealkoholických nápojů. Prozradil ještě, že loni zaznamenala historický prodejní úspěch také limitovaná edice energetických nápojů Semtex Cactus.

Sázka na ovoce

Čerstvé, „fresh“, čistě přírodní šťávy z ovoce a zeleniny zaznamenávají rychle rostoucí zájem ze strany spotřebitelů a výrobci na poptávku pružně reagují. Kofola představila nově v litrovém formátu pro domácí spotřebu čerstvé šťávy UGO a pochlubit se může také letošními novinkami Top Topic Malina a Pomeranč, které doplní tradiční Top Topic Hrozno. Paletu „hravých“ půllitrovek od Kofoly nově oživí příchuť meruňka.

V portfoliu Dobré Vody (Karlovarské minerální vody – KMV) se v loňském roce objevily nové ovocné sirupy, vyráběné bez konzervantů a s obsahem vitaminu C. Spotřebitelé si k nim rychle našli cestu, zaujaly zejména maminky s dětmi.

Úspěšnou novinkou roku 2014 byl také poprvé na český trh uvedený nápoj Mattoni Schorle, ve kterém je minerální voda Mattoni smíchávána se 100% jablečnou šťávou. Jde o nápoj, který je oblíbený především v Rakousku a Německu a díky Mattoni ho mohou nyní ochutnat i Češi.

„Radost nám momentálně dělá rostoucí obliba sudové limonády. Nejžádanější jsou ovocné příchutě (malina, oranž, bílý hrozen), jako zajímavá alternativa ke kolovým nápojům, které vykazují spíše stagnaci. Velký nárůst (přes 50 %) zaznamenáváme též u limonád v balení PET 500 ml,“ sdělil Ing. Pavel Vavruška z obchodního oddělení Koli, Sodovkárny Kolín.

„Naše výrobky, které vyrábíme šetrným způsobem a bez chemické konzervace, zcela odpovídají současnému trendu zdravého životního stylu. Nejžádanější jsou nápoje s vyšším obsahem ovocného podílu. Nápoje vyrábíme z českého ovoce, převážně zpracováváme přebytky pěstitelů z Českého ráje, jakými jsou jablka a hrušky. V posledním roce jsme obohatili nabídku o Meruňku, Brusinku a Modrý portugal s višní,“ představila portfolio Moštovny Lažany obchodní zástupkyně Bc. Ilona Bartošová.

Přírodní aroma a nejlépe bez cukru

Spotřebitelé se více zajímají o to, co kupují a pijí, věnují pozornost složení výrobku. Je patrný odklon od přeslazených limonád a sladkých piv. Více se kupují pramenité a minerální vody a přírodní šťávy. Tento trend v každém případě ovlivňuje pozitivně náš sektor, charakterizuje změny na trhu společnost KMV.

Nejžhavější novinkou společnosti KMV je Mattoni Eco Láhev. Jedná se o pokrokový výrobek, který přináší hned tři inovace a na českém trhu se objevuje poprvé: nový formát – 1 litr, nová perlivost: extra jemná a nové balení – eco-lahev od designera Jana Čapka.

Společnost tak reaguje na rostoucí popularitu jemně perlivých a neperlivých vod a poptávku po menších baleních. Materiál nové eco-lahve obsahuje 30 % složky rostlinného původu. Třetina plastu je nahrazena rostlinou složkou pocházející ze zpracování cukrové třtiny a díky tomu se sníží množství plastu nutné pro výrobu lahve.

Další novinkou holdingu KMV je Poctivá citron cola od Poděbradky, se kterou značka přichází po loňském úspěšném vstupu do kategorie limonád s Poctivou malinovkou a Poctivou oranžádou. Jde o třetí limonádu v řadě, která je v souladu s aktuálním trendem a požadavky spotřebitelů, kteří si v posledních letech znovu oblíbili tradiční české příchutě. Poděbradka se proto u všech svých limonád drží původních receptur bez obsahu barviv a umělých sladidel. Od většiny colových nápojů se Poctivá citron cola odlišuje obsahem citronové šťávy.

Nové příchutě táhnou

„V segmentu nealko nápojů se nejlépe daří kategoriím, které spotřebitelům nabízejí nějakou přidanou hodnotu, jako např. energetické nápoje nebo ovocné džusy. Pokud jde o novinky, začátkem minulého roku jsme změnili obal našich 1l džusů Cappy z kartonu na PET. Zároveň jsme přišli s novou značkou Cappy Pulpy, pod kterou se skrývá ovocný nápoj s lahodnými kousky dužiny.

Značku Cappy Pulpy chceme dále rozvíjet, a proto jsme ji letos v březnu rozšířili o dvě další příchutě – broskev a grep. V neposlední řadě mají i ledové čaje Nestea novou příchuť – třešeň,“ uvedla Kateřina Švecová z oddělení vnějších vztahů společnosti Coca-Cola HBC ČR.

Také značka Fanta potěšila spotřebitele novými příchutěmi – malinou a především Shokatou, která v sobě kombinuje chuť bezinky a citronu a je zajímavá nejen svou chutí, ale i vzhledem. Navíc je balena v modré lahvičce, kterou na regále nikdo nepřehlédne.

Monster a Valentino Rossi přinášejí do kategorie energetických nápojů spojení chuti citrusových plodů a image Valentina Rossiho. Na českém a slovenském trhu je k dostání od konce loňského roku.

Energetické drinky tvoří menší podíl v rámci kategorie nealkoholických nápojů. „Právě zde ale vidíme rostoucí potenciál s ohledem na narůstající potřeby funkční revitalizace konzumentů v návaznosti na meziročně přibývající nové hráče na trhu.

Za významný krok v oslovení našich zákazníků, který se nám v nedávné minulosti podařil, považujeme představení nové produktové řady Red Bull Editions s brusinkovou, borůvkovou a limetkovou příchutí. Stále stejný funkční účinek, jen jiná a originální chuť, pochlubil se Lukáš Tomiš, manažer komunikace společnosti Red Bull Česká republika.

„Přizpůsobujeme se trendu, že spotřebitel vyhledává přidanou hodnotu i tam, kde dříve očekával „jen“ zahnání žízně. Zákazníci čím dál tím více sledují etikety a složení, což nahrává výrobcům, kteří jdou cestou kvality, na úkor levného koncového produktu,“ potvrzuje Michaela Mičková ze společnosti Isoline EU.

Společnost rozšířila portfolio řady Sport Drink Aktivita o dvě nové příchutě, na trhu jsou už tedy celkem čtyři, a to citrus, red, acai a pink. Jedná se o sportovní nápoj s bylinnými extrakty guarany, BCAA aminokyselinami, vitaminy a minerály, slazený glukózou a extraktem stévie v praktickém balení pro sportovce.

Velkou pozornost věnuje Isoline EU také produktům pro děti. V posledním roce představila nový nápoj pro děti Bobík ve dvou příchutích, s dávkovacím uzávěrem, který umožňuje připravit si nápoj vždy čerstvý.

 

 

 

Simona Procházková

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *