Velká data vznikají u zákazníka

Big Data jako nástroj pro byznys

Velká data přestávají být jen módním slovem a stávají se užitečným nástrojem pro byznys. Velký bratr v podobě technologií moderní doby nás sleduje na každém kroku. Datové sklady se plní údaji o zákaznících a jejich chování. Jen po nich sáhnout… „Máme záplavu dat, problémem se stává vybrat ta relevantní,“ upozorňuje Tomáš Krásný, CEE-META, GfK.

Tématům spojeným s velkými daty se věnovala dubnová konference z cyklu Primetime for …. Big Data. Účastníkům nabídla inspiraci, vyzkoušené tipy i případové studie, které pomohou zorientovat se v proměnlivém světě velkých dat.

David Slánský z KPMG ČR prezentoval výsledky průzkumu použití dat mezi CEO a CFO: 70 % z nich věří, že data mohou pomoci k růstu. Polovina firem změnila svou strategii a přizpůsobila se tomu, co jim řekla data. 85 % dotazovaných se domnívá, že sběr a interpretace dat je velká výzva a 96 % věří, že by mohli mít větší prospěch z lepšího použití dat.

Svou vizi datově řízené firmy představili Filip Doušek (Mibcon) a Petr Sláma z Kofoly. Za nejdůležitější ve strategii pokládají změnu myšlení lidí, kteří řídí firmu. Soustředili se na nejmenší prodejní událost, kde se konečný produkt setkává se zákazníkem. Tam začínají vznikat velká data, spojují se elementy vnitřní části firmy s vnějším světem. V datovém skladu jedné firmy se denně může tvořit bezpočet políček, ale Big Data vznikají až hledáním významu těchto polí. Kolem velkých dat, jejich analýzy, interpretace a zpětné vazby se začínají stavět role a nová strategie jednotlivých oddělení.

„Nejdůležitější je pěstovat v lidech odvahu experimentovat. Nejsou datově řízené firmy, jsou jen lidé, kteří se řídí daty. Experimenty s velkými daty mohou změnit inovační proces. Můžeme experimentovat v malém a hledat faktory, které ovlivňují výsledek firmy,“ říká Filip Doušek. „Proměňte Big Data v relevantní data. Začleňte data do firemní kultury, mějte chuť a odvahu pracovat s opravdovými daty, zjišťujte, zda jim všichni rozumí,“ doporučuje Petr Sláma.

Na to, zda nám Big Data pomohou k lepším rozhodnutím, se ptal Tomáš Krásný. „Pro většinu je to jen trend, buzzword, atraktivní téma. Firmy si identifikovaly svá data jako předmět monetizace, ale pro některé z nich jsou především dobrou možností, jak pochopit trh a lépe se rozhodovat. Výzkumné firmy jako Gfk využívají dlouhá a velká data. Ti, co rozhodují, nepotřebují více dat, ale důvěryhodné analýzy,“ zdůraznil.

Upozornil také na aspekt ochrany soukromí a neochotu publika data poskytovat, které budou v budoucnosti práci s velkými daty komplikovat.

Sociální sítě a mikrosegmentace

„Poznejte své zákazníky přes scoring ze sociálních sítí, analyzujte jejich sociální vztahy a vazby. Nákupní chování poznávejte mikrosegmentací, pohledy do nákupního košíku a lifestylovými analýzami, “ doporučil Jakub Augustín z firmy Adastra.

Nové možnosti v práci s daty prezentoval Stanislav Kůra z O2, která má 5 mil. mobilních zákazníků, 1 mil. pevných připojení a 180 tis. televizních připojení. Uvedl příklady nejpřesnějších a cenově nejefektivnějších zásahů cílového publika, měření outdoorové reklamy na úrovni jednotlivých billboardů, online, print, rádio i asociační analýzy napříč servery.

Hitem odpolední diskuse se stala cinkátka Tomáše Čupra, Slevomat.cz, DameJidlo.cz a Rohlik.cz, která v reálném čase zaměstnance upozorňují na právě vydělané peníze: „Jednou denně máme datové hodinky. Parametry užitečných dat jsou jednoduchost, kontext a demokratizace. Nejsou důležitá big data, ale to, zda se logicky využijí,“ říká Tomáš Čupr.

 

 

ek s využitím materiálů Blue Events

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.