Potraviny (nejen) pro zvláštní výživu

Zájem spotřebitelů roste

Co je pro tento segment nejvíce charakteristické? Poměrně strmý růst celé kategorie, který trvá již několik let. Rostou zejména prodeje bezlepkových a dia výrobků, vyšší spotřebitelský zájem je zaznamenáván i u bezlaktózových produktů.

Při každodenním stravování zdravého člověka se ve velké většině uplatňují běžné potraviny jako je pečivo, mléčné výrobky, brambory, maso, ovoce a zelenina, rýže a podobně. V některých případech však nemusí být „běžná“ strava tou nejlepší cestou, nebo může vést ke zdravotním problémům.

Vědí spotřebitelé, co kupují?

V případě potravin určených pro zvláštní výživu se jedná o velmi rozdílné skupiny potravin. Spotřebitel již dnes nemá na trhu problém s možností výběru, nabídka je dostatečná, spíše je bezradný pokud jde o orientaci v sortimentu a správné rozhodování při nákupu.

Rozlišujeme několik kategorií potravin pro zvláštní výživu. Jsou to: potraviny pro počáteční a pokračovací kojeneckou výživu a výživu malých dětí, obilná a jiná než obilná výživa pro kojence a malé děti, potraviny nízkoenergetické pro snižování tělesné hmotnosti, potraviny pro zvláštní lékařské účely, potraviny bez fenylalaninu, potraviny bezlepkové, potraviny určené pro osoby s poruchami metabolismu sacharidů – diabetiky, potraviny s nízkým či žádným obsahem laktózy, potraviny s nízkým obsahem bílkovin a potraviny určené pro sportovce.

Některé jmenované kategorie jsou dobře známé z regálů obchodů, jiné se v rámci běžného prodeje ani neuvádí (výrobky pro zvláštní lékařské účely). Všechny skupiny však mají něco společného – a to speciální požadavky na složení, označování, a nutnou registraci před jejich uvedením na trh.

Pokud jsou výrobky zvláštní výživy správně značeny, spotřebitel je od běžných potravin jednoduše rozezná. Na obalu speciální potraviny musí být, mimo obecných povinných údajů, jednoznačně uvedena informace o zvláštnostech kvalitativního a kvantitativního složení s uvedením kategorie potraviny, viz výše jmenované. Povinně se také musí uvádět výživové hodnoty, původ bílkovin a způsob přípravy. Požadavky na potraviny určené pro zvláštní výživu upravuje mj. vyhláška č. 54/2004 Sb., v platném znění. Nová legislativa pro potraviny pro zvláštní výživu nahradí stávající přesně za rok, od 20. července 2016. Více na http://www.bezpecnostpotravin.cz/nova-legislativa-pro-potraviny-pro-zvlastni-vyzivu.aspx#sthash.69Rms8ei.dpuf.

Bílkoviny a kukuřice pro zdraví

„Za velmi důležitý považujeme zvýšený zájem ze strany obchodníků, kteří se těmto výrobkům více věnují a vytváří jim větší prostor jak na prodejnách, tak i v letákových akcích,“ říká ing. Jiří Plánička ze společnosti Adler Nutrition Praha. Společnost vyrábí a dodává na trh speciální proteinové výrobky šmakoun, u kterých registruje trvalý nárůst poptávky.

„Ačkoli byl šmakoun dříve spojován především s alternativou masa, v poslední době rychle stoupá jeho obliba při přípravě sladkých jídel a dezertů a to díky jejich nezměněné chuti při žádoucím snížení obsahu sacharidů a tím i kalorií. Proto jsme začátkem roku uvedli dvě nové sladké příchutě – brusinka s goji a švestka se skořicí – které si rychle našly své zákazníky. V červnu jsme představili již druhý sladký krém, tentokrát s bílou čokoládou,“ pochlubil se ing. Plánička.

Milovníci uzenin v obchodech najdou Párek Šmakoun a také Karbanátek Šmakoun. U obou masných výrobků je maso obohaceno další bílkovinou a bylo tak dosaženo jen 12% podílu tuku, to vše při zachování typické chuti.

„V rámci našeho segmentu pufovaných výrobků sledujeme dva aktuální tržní tendence, a to jednak velký nárůst prodejů výrobků z kukuřice a dále zvýšený a rostoucí zájem o malá balení vhodná na jednorázovou spotřebu – svačinky na cesty, do kabelky. Potěšující je, že těmto segmentům zboží začínají přikládat důležitější význam i velké obchodní řetězce a věnují jim více pozornost, jako příklad mohu uvést třeba nové regály na toto zboží v prodejnách Tesco,“ uvádí Michaela Klisáková, Product Manager společnosti Racio.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v letním čísle časopisu Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *