Potraviny u sousedů

Polsko sází na ještě vyšší export

Polák na nákup potravin v průměru utratí kolem 60 eur měsíčně, přičemž tato suma se během několika posledních let podstatně nezměnila. Ruské embargo, vyhlášené loni v létě, které citelně zasáhlo polský agrární sektor, tlačí ceny potravin dolů. Lidé si tak mohou dovolit spotřebovávat více.

Například spotřeba vepřového masa letos proti loňsku stoupne asi o kilogram na 39,5 kg, mírně na 1,7 kg stoupne spotřeba hovězího, předpovídá Ústav ekonomiky zemědělství a potravinového hospodářství. 

 

Poláci přicházejí na chuť také rybám a výrobkům z nich. Těch by se mělo letos v přepočtu na jednoho obyvatele spotřebovat 13,5 kg ve srovnání s 11,7 kg v roce 2012.

„V Polsku neroste jenom spotřeba potravin, ale také se mění její struktura. Stále více vydáváme za pokrmy v gastronomických zařízeních,“ podotýká Krystyna Świetliková z Ústavu ekonomiky zemědělství a potravinového hospodářství.

Z údajů, které zveřejnil polský statistický úřad, mimo jiné vyplývá, že v období 2005 – 2014 klesla spotřeba nejen ovoce a zeleniny, ale také brambor, vajec nebo hovězího masa, které je dost drahé. Zato vzrostla konzumace mléka a mléčných výrobků.

Odborníci na výživu varují, že v Polsku začíná klesat spotřeba ovoce a zeleniny. „Pokud jde o vštěpování zásad správné výživy, máme zde ještě co dohánět,“ vyjádřil se pro agenturu PAP Miroslaw Jarozs, ředitel Ústavu potravin a výživy. Podle něj Poláci o to více konzumují tuky živočišného původu a potraviny obsahující cukr.

Ve spotřebitelských výdajích polských domácností připadá na nákup potravin v průměru více než 24 %, když před 10 lety to bylo skoro 31 %. V Německu potraviny tvoří asi 14 % výdajů domácností.

Silné postavení potravinářského průmyslu

V polském potravinářství působí zhruba 2 400 firem a asi stovka výrobců nápojů. Více než 250 lidí ale zaměstnává necelá desetina podniků, které se však na celkovém obratu potravinářského průmyslu podílejí skoro dvěma třetinami. Více než čtvrtina potravinářského obratu připadá na masný průmysl, 15 % na mlékárenství a 11 % na výrobu nápojů.

„Polský potravinářský průmysl je značně roztříštěný a na trhu panuje tuhá konkurence. I když toto odvětví jako celek roste, spousta podniků pracuje na hranici rentability, což dlouhodobě oslabuje jejich investiční potenciál,“ míní Piotr Grauer z varšavské pobočky poradenské společnosti KMPG.

Nadbytečné kapacity má „rozpustit“ vývoz

Polsko loni vyvezlo agrární produkty a potraviny za 91,5 mld. zlotých, v přepočtu za skoro 21,9 mld. eur, což bylo meziročně o 7,1 % více. Dovoz stoupl o 5,9 % na 15,1 mld. eur, vyplývá z údajů statistického úřadu. Podíl agrárních položek na celkovém exportu se nezměnil a činil 13,2 %, jejich podíl na dovozu nepatrně klesl na 9 %.

Polsko je v současné době sedmým největším výrobcem potravin v EU. První místo mu patří v produkci tritikále – hybridní obilniny vzniklé křížením žita a pšenice (proto se nazývá žitovec). Dále produkuje nejvíce jablek, černého rybízu, žampionů a brambor. Stalo se také největším evropským chovatelem nosnic.

Polští výrobci potravin a nápojů letos hodlají zvýšit export alespoň o 5 %, čímž dosáhnou nového exportního rekordu. Bez ohledu na to, že Rusko, jeden z jejich klíčových odběratelů, polské produkty na svůj trh nepouští. Ale často se tam dostávají oklikou – hlavně přes Bělorusko a Srbsko. Typickým příkladem jsou jablka a mléčné výrobky.

Polsko je největším producentem jablek v Evropské unii. Vojciech Borzecki, šéf představenstva pěstitelské firmy Sad Sandomierski, odhaduje, že v zemi se jich ročně sklízí zhruba 3 mil. tun, z toho se asi dvě pětiny vyvážejí. A ruské embargo z celkového objemu exportu představuje více než poloviční výpadek. Ještě hůř dopadly polské mlékárny, jejichž export končil ze tří čtvrtin v Rusku.

Vláda ve Varšavě současně vyhlásila nové programy na podporu agrárního exportu, např. Go Africa.

„Nepodaří-li se nám během dvou až tří let proniknout na nové trhy a zdvojnásobit vývoz potravin, budeme mít vážné problémy,“ varuje polský ministr hospodářství Janusz Piechociński. Hlavním důvodem jsou značné nadbytečné kapacity, které polští potravináři v minulých letech vybudovali. Od poloviny 90. let minulého století do finanční krize v roce 2008 do nich investovali zhruba 18 mld. eur.

Vývoz nyní tvoří asi pětinu celkového obratu potravinářských firem, ve výrobě nápojů je to ale jenom 5,5 %.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém čísle Retail News…

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *