Obchodníci hledají lidi s potřebným vzděláním

Kdo bude vítězem na českém retailovém trhu?

Na českém trhu širokosortimentních retailingových řetězců s převahou potravin dojde k lámání chleba. Český business model širokosortimentních obchodních řetězců s převahou nabídky potravin byl doposud postaven na jednoduchém konceptu konkurence nízkou cenou a prodejem v akcích.

Postupně se tomu přizpůsobily všechny velké obchodní řetězce. Ty, které tuto strategii nechtěly sdílet, např. Carrefour, český trh opustily.

Model založený na několika atributech

Vysoká efektivnost oběhových procesů a tlak na nízké provozní náklady. Odtud plynou nízké mzdy pracovníků v maloobchodě a pokles reputace profese prodavače. Předpokládá se spotřebitelské chování preferující velké souborné nákupy v širokosortimentních provozních jednotkách typu hypermarket nebo supermarket. Využívá se smíšená cenová kalkulace, kdy je nejvýznamnějším indikátorem realizovaná hrubá/čistá marže. U nepotravinářského zboží jsou v širokosortimentních řetězcích marže vyšší, u potravinářského zboží s vysokou obrátkovostí jsou nízké, někdy dokonce záporné, v některých kategoriích se zboží prodává prakticky pouze ve slevových akcích.

Tento obchodní model má trhliny, na které budou muset retaileři reagovat, přizpůsobit své business modely, strategii a taktiku. O jaké změny jde?

  1. Rostoucí konkurence specializovaných obchodníků (v kamenných obchodech i e-shopech) v nepotravinách. V důsledku toho dochází k omezování prodejních ploch pro nepotravinářské zboží v širokosortimentních provozních jednotkách. Roste tlak na udržení marží v potravinách a retaileři vyžadují nižší ceny od dodavatelů, kteří tomu přizpůsobují receptury a často snižují jakost výrobků.
  2. Slevová past jako trvalá deformace cen. Zboží, které se v provozních jednotkách vystavuje a není tzv. v akci, zbytečně zabírá místo v regálu a zvyšuje náklady oběhu. V některých kategoriích se prakticky vůbec neprodává. Nakupujícímu se tak nabízí výhoda, v realitě ale neklesají náklady oběhu, protože akce je v principu běžnou cenou.
  3. Internacionalizace nákupu. Nadnárodní retaileři realizují nákup stále více na nadnárodní úrovni. Pro lokální/národní dodavatele to znamená, že jsou konfrontováni s větší konkurencí. Pokud obstojí, mohou znásobit svůj dosavadní odbyt, pokud ne, jsou vytlačeni dovozem. Internacionalizovaní retaileři nabízejí v současnosti až 40 % sortimentu na základě nadnárodních kontraktací.

 

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v dvojčísle Retail News leden-únor…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.