Efektivnost v online maloobchodě

Hledají se cesty ke snížení nákladů

Online je jedním z nejrychleji rostoucích maloobchodních kanálů na celém světě. Internet používají 3,2 miliardy lidí, z nichž dvě miliardy žijí v rozvojových zemích.

Penetrace internetu vzrostla mezi léty 2000 a 2015 z 6,5 procent na 43 procent, přičemž nejrychleji roste penetrace užívání internetu přes mobil. Například v zemích jako Velká Británie, Německo a Jižní Korea si v červenci přes mobil něco koupilo 60 procent populace.

Není pochyb, že potenciál pro růst tržeb v online maloobchodě je obrovský, ale online maloobchodníci se potýkají s problémem ziskovosti. Úspěch ziskového podnikání v online maloobchodě spočívá v rovnováze mezi dosažením vysoké efektivnosti, zavedením nových pracovních postupů a procesů, růstem tržního podílu a uspokojováním potřeb spotřebitelů a plněním jejich očekávání.

Pomoci mají roboti

Jedním z řešení jak ziskovosti dosáhnout, je investice do supply chain. Dosažení efektivnosti při vyskladnění zboží je těžké, protože online maloobchodní řetězce musí za zákazníka “nakupovat” ve svých skladech a s tím jsou spojené náklady na dodatečnou pracovní sílu. Automatický picking by tento problém vyřešil.

Například Ocado ve Velké Británii testuje roboty a módní obchodní řetězec Net-A-Porter používá celou skupinu robotů. A DHL v Německu testuje robota, který následuje sběrače a dělá za něho fyzickou práci. Jakmile je robot plný, odjede do picking-off zóny a přijede nový robot. S levnějším řešením přišel Carrefour ve Francii, kde nepoužívá jedno pracovníka na sběr celé objednávky zboží, ale vytvořil ve skladě zóny, ve kterých sběrači pracují.

Další obrovskou položkou v supply chain nákladech jsou výdaje na dodání zboží. Na trzích jako v České republice nebo Velké Británii, kde dovoz do domu tvoří značnou část dodávky zboží, je dosažení efektivity při dodání zboží nesmírně obtížné. Například ve Velké Británii obchodní řetězce účtují za dovoz jednu až pět liber, přičemž skutečné náklady jsou kolem 20 liber.

Řešením je úspora ve spotřebě pohonných hmot a zkrácení vzdálenosti, které auto musí ujet a přesnost odhadu, kdy spotřebitel udělá další objednávku. Sainsbury’s ve Velké Británii investovalo značné finanční prostředky do elektromobilů, protože mají nižší operační náklady a jsou ekologické. Kromě toho konkuruje ostatním řetězcům v době dodání zboží. V Londýně nabízí dodávku až 20 výrobků z nejbližší prodejny do jedné hodiny – na kole. Amazon v USA si nechal patentovat metodu anticipatory shipping, která spočívá v tom, že Amazon začne vyřizovat objednávku zboží, dříve než zákazník ví, že dané zboží bude chtít. Zabalené a vyskladněné zboží pak čeká v transportním hubu nebo přímo u přepravce.

Tak jako při vyskladnění, bude hrát automatizace důležitou roli při úspoře nákladů při dodání zboží. 7-Eleven konvenience síť v USA dopravila v červenci tohoto roku první online zásilku dronem s pomocí GPS technologie a Google investuje do vývoje samo řídících aut. Ve Velké Británii dostal Amazon v letošním roce povolení testovat dodávky drony a slibuje doručení zásilky do 30 minut.

Jak zvýšit velikost dodávky?

Zvýšení velikosti dodávky je dalším způsobem jak snížit náklady. Online maloobchodní řetězec Jet snižuje cenu výrobků s tím, jak roste počet položek v nákupním košíku. A k tomu ještě nabídne slevu, pokud se zákazník předem vzdá možnosti výrobek vrátit.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v zářijovém čísle Retail News…

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.