V pečivu Češi milují klasiku, chutnají jim však i speciality

Chléb a pečivo představuje kategorii, kterou zakoupí všechny české domácnosti. Do košíku ji vkládají zhruba každý druhý den, přičemž frekvence nákupů je meziročně stabilní.

Kromě klasického chleba přicházejí Češi na chuť také různým specialitám a začínají vyhledávat produkty s přidanou hodnotou. Oceňují produkty bez zbytečných éček a roste podíl baleného pečiva.

Výdaje za pečivo podle dat Spotřebitelského panelu GfK meziročně rostou o více jak 3 % a překročily 30 mld. Kč za rok. „Důvodem nárůstu výdajů je nárůst průměrné ceny pečiva, která se zvýšila obdobně jako celkové výdaje do kategorie. Meziročně je nárůst průměrné ceny vyšší než inflace v potravinách,“ podotýká Vladimíra Šebková, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK. Změnu preferencí českých domácností lze podle ní vysledovat na zvyšujícím se podílu baleného pečiva.

Výdaje do tohoto segmentu vzrostly o víc než 10 % a balené pečivo má podíl na výdajích za pečivo o něco víc než 20 %. Příčinu zvyšující se obliby baleného pečiva je podle Jaroslava Pompa, mediálního zástupce společnosti United Bakeries, možné vysledovat ve zvyšujícím se počtu single domácností. Balené pečivo má podle něj většinou menší praktické gramáže, které jsou pro tyto domácnosti vhodnější.

Vede klasika

Největším segmentem pečiva je chléb, na který vydají české domácnosti téměř jednu třetinu svých výdajů. Nakupují jej prakticky všechny české domácnosti, a to přibližně jednou za čtyři až pět dní. Chléb je segmentem, v kterém na českém trhu najdeme mnoho různých typů. Chléb pšenično-žitný a žitno-pšeničný je preferován nejvyšším počtem domácností ‒ zhruba 4,4 mil. českých domácností ho koupí alespoň jednou za rok. Z hlediska výdajů do segmentu chleba představuje tento typ více jak 65 %. Domácnosti za něj při jednom nákupu průměrně utratí o něco víc než 20 Kč. Podíl tohoto segmentu ve výdajích roste pod průměrem celkové kategorie. „Bestsellerem stále zůstává konzumní chléb, stále více lidí ale také vyhledává řemeslné kváskové chleby bez konzervantů,“ dodává Jaroslav Pomp.

Daří se specialitám

Druhou velkou skupinou v rámci chleba jsou chleby speciální. I ty koupí téměř 4 miliony kupujících domácností alespoň jednou za rok. Tento typ chleba je dražší a za jeden nákup domácnosti zaplatí více než 26 Kč. Výdaje domácností za speciální chléb se zvyšují výrazně rychleji, meziročně rostou o více než 10 %.

„Obecně roste zájem o cereální výrobky a o nejrůznější semínka. Populární jsou v pečivu aktuálně chia semínka, která byla nazývána ‚potravou běžců‘. Je znát také příklon k produktům s vyšším podílem žitné mouky. Růst kategorie výrobků s vyšší přidanou hodnotou je sice permanentní, ale mírný,“ podotýká Jaroslav Pomp. „Oblibu produktů s chia semínky potvrzuje také Jaromír Dřízal, výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů v ČR, podle kterého jsou prodejními hity také řady výrobků označených bez „E“ a zejména u mladé generace se těší velké oblibě produkty napodobující americký styl života, jako jsou hamburgerové žemle, donuty či toustový chléb.

Češi objevili tousty

Nejrychleji rostou výdaje do třetí skupiny chleba – toastového. Má nižší základnu kupujících domácností, přesto stále více jak 70 % českých domácností koupí tento typ chleba alespoň jednou za rok, přičemž průměrný výdaj za nákup činí téměř 24 Kč. Z dat společnosti Median vyplývá, že bílý chléb konzumuje jednou denně a častěji přes čtvrtinu (25,9 %) českých rodin, více než pětina (20,2 %) si jej dopřává 4 až 6krát týdně.

Nejmenší skupinou v rámci výdajů domácností jsou chleby typu Pita. Ty kupuje podle dat Spotřebitelského panelu GfK necelá třetina českých domácností, a to s nízkou frekvencí ‒ průměrně jen 3krát do roka. Přesto výdaje do této skupiny rostou nadprůměrně rychle (o více než 10 %) a domácnost za jeden nákup zaplatí necelých 40 Kč.

Bílé pečivo je samozřejmostí

Dalším z velkých segmentů je bílé pečivo – rohlíky a housky. Ty kupuje téměř každá česká domácnost. Výdaje za ně činí víc jak 8,5 mld. Kč ročně, což představuje téměř 30 % všech výdajů za pečivo. Tyto dva segmenty ve výdajích meziročně mírně klesají, a to přesto, že průměrná cena je stabilní. Oblibu bílého pečiva nicméně dokládají data společnosti Median (MML‒TGI 18/II – 18/III), podle kterých bílé rohlíky, housky a dalamánky konzumuje čtvrtina českých rodin jedenkrát denně a více, víc než pětina (20,2 %) pak 4 až 6krát do týdne.

„Poměrně vysoký podíl na nákupech domácností mají také různé sladké výrobky, například dezerty, dorty, croissanty či záviny. Na tyto produkty vydávají domácnosti takřka pětinu svých výdajů, přičemž výdaje meziročně nadprůměrně rostou,“ dokresluje Vladimíra Šebková z GfK.

Z dat společnosti Median pak vyplývá, že buchty, koláče a jiné sladké pečivo, si nejvíce českých domácností (23,9 %) dopřává jednou týdně, a více než pětina (20,9 %) dokonce dvakrát až třikrát týdně. Jen 11 % respondentů uvádí, že se v jejich rodinách tento typ pečiva nejí.

Dobře si vedou speciálky

Největší část výdajů (více než třetinu) domácnosti stále utrácejí v malých prodejnách s potravinami a ve specializovaných prodejnách pečiva. Navštěvuje je přes 80 % českých domácností, a to ve frekvenci jednou za pět dní. Druhým formátem, který se nejvíce podílí na výdajích za pečivo, jsou hypermarketové řetězce, kde české domácnosti ponechají zhruba čtvrtinu výdajů.

Navštěvuje je přes 90 % domácností a nákupní frekvence je zhruba jednou za devět dní. Téměř stejný podíl ve výdajích domácností (necelou pětinu) mají supermarkety a diskontní prodejny. V diskontech nakupuje pečivo přes 90 % českých domácností, což je o 10 procentních bodů více než v supermarketech. „Výdaje v diskontních prodejnách rostou meziročně o deset procent, zatímco v supermarketech pouze v rámci nárůstu trhu,“ dodává Vladimíra Šebková.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 01-02.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *