Pokladny se staly důležitou součástí informačního systému

Pokladny dnes neslouží pouze k placení. Díky moderním technologiím jsou také zdrojem dat, která obchodníkovi pomáhají zefektivnit prodejní proces a provádět cílený marketing.

U pokladny si zákazník přeje být odbaven co nejrychleji. Do budoucna se proto očekává rozšíření technologií, které umožní zákazníkům skenovat nakupované zboží již při vkládání do košíku.

S nástupem legislativních povinností pro oblast potravinového prodeje (uvádět složení nebalených výrobků, EET, certifikace WELMEC pro zboží vážené na pokladním místě) přešlo mnoho menších obchodníků z jednoúčelových registračních pokladen na po pokladní řešení, které se skládá hardwaru a softwaru. Na rozdíl o dřívějších pokladen přináší toto systémové řešení možnost jej poměrně jednoduše vylepšovat, rozšiřovat a modernizovat.

Pokladna je zdrojem dat

Za patrně největší výhodu moderních pokladních systémů je možné považovat skutečnost, že mohou fungovat také jako součást informačního systému, který obchodníkovi poskytuje cenná data. „Současný obchod je o emocích a impulsivním chování zákazníka. Aktuálně osobně vnímám největší trend ve sledování a vyhodnocování chování zákazníka, a to nejlépe v reálném čase s následným cílením na jeho potřeby. Pokladní systém je zdrojem dat pro tyto manažerské a věrnostní systémy,“ konstatuje Jakub Jeřábek, vedoucí obchodně projektového oddělení společnosti Novum Global.

Zefektivní se prodej

Na rozdíl od minulosti, kdy obchodníkovi k prodeji stačila pokladna vydávající účtenky, poskytují současné přístroje mnohem více informací. Je však zapotřebí připomenout, že pokladny (resp. pokladní systémy) jsou dnes vlastně pouze bránou do kompletních systémů pro řízení prodejen, případně bývají jedním z modulů, z kterých se takový systém skládá.

„Funkcionalita informačního systému umožní obchodníkovi jednak získat skutečně reálný přehled o efektivitě obchodních procesů prodejny, jako je obrátkovost a ziskovost konkrétních položek, a na základě toho provést přesnější objednávky. Dále získá přehledy o dopadech promo akcí a umožní i lepší komunikaci se zákazníkem, a to formou nabídky zboží a služeb na zákaznických monitorech nebo může využít tisku na paragony a předat zákazníkovi další informace, například o věrnostním programu nebo mu rovnou vytisknout slevové kupóny,“ vysvětluje Michal Čadina, obchodní manažer společnosti P. V. A. systems.

Další produkty nabízejí displeje

V posledních několika letech je možné pozorovat trend umisťování větších nebo druhých zákaznických LCD displejů, které kromě základních dat (ceny) poskytují zákazníkům také další informace. Moderní systémy umožňují využít pro komunikaci jak zákaznické monitory u klasického pokladního místa či u prodejní váhy v pultovém prodeji, tak na připojených LCD TV v prodejně. To umožňuje další zacílení marketingové komunikace na konkrétní skupinu, či dokonce na konkrétního zákazníka. „Nabídnout mu tak lze speciální akce, slevy, bonusy při splnění definovaných podmínek i drobnosti, které jej potěší, jako je zobrazené a vytištěné přání v týdnu jeho narozenin,“ popisuje Michal Čadina.

Jak dodává Petr Bajar, Head of Retail ve společnosti Bizerba Czech & Slovakia, praktiky všechny moderní pokladny na bázi PC je možné dovybavit druhým displejem, přičemž můžeme pozorovat, jak se s jejich klesající cenou zvětšuje jejich velikost. Typicky jsou podle něj využívány pro nabídku dalšího zboží v prodejnách s módou a v potravinových obchodech nacházejí uplatnění také u vah v úseku masa a lahůdek, kde na nich prodejce nabízí další související produkty. Může tak zákazníkovi připomenout, že k nakupovaným olivám se hodí také určitý typ vína nebo k masu jistý druh koření.

U pokladen jde o rychlost

Podle Petra Bajara je zapotřebí dívat se na marketing provozovaný díky informacím z prodeje dvěma způsoby. Jedním je hledisko, kdy se obchodník snaží vybudovat si se zákazníkem dlouhodobý vztah. Věrného zákazníka pomáhají vytvářet aktivity na základě sesbíraných dat a nabídka produktů, které ho zajímají, případně speciální akce, které oceňují jeho loajalitu. Jedině tak se bude mít důvod vracet. LCD displeje slouží spíše ke krátkodobým cílům, protože zákazníka nejvíce ovlivňují pouze v okamžiku nákupu. Pak je však také otázkou, zda jej dokáží přimět nakoupit další zboží, jestliže se soustředí na nákup produktu, pro který primárně přišel.

V současném retailu jde především o rychlost a u odbavování zákazníka obzvlášť. To na druhou stranu dává nakupujícímu možnost strávit více času výběrem zboží na prodejní ploše. Do budoucna proto můžeme očekávat ještě větší rozšíření samoobslužných pokladen nové generace, tedy nakupování přímo do košíku a zároveň jeho skenování. Nové systémy pak správnost skenování dokáží ohlídat opticky, což znamená, že kontrola neprobíhá pouze na základě porovnávání váhy zboží (jako je tomu u současných samoobslužných pokladen), ale systém na základě obrazu z kamery vyhodnotí, o jaké zboží se jedná (princip je možné přirovnat k systému, jakým se rozeznávají SPZ aut na automatických parkovištích).

Informace zvyšují tržby

Za úspěšný příklad implementace integrace pokladen do informačního systému je možné považovat například rozšíření funkcionality pokladen v prodejnách tisku a tabáku společnosti Geco. „Zde jsme kromě plné obousměrné integrace do centrálního systému SAP do pokladního systému navíc integrovali například možnost prodeje a nákupu virtuální měny Bitcoin, zpracování výplaty Zaplo půjček, výplaty výher losů Tipsport a Niké, prodej kupónů ePay a Paysafe či načítání Sazka tiketů do prodejního dokladu a uzávěrky terminálů Sazka,“ popisuje Stanislav Zrcek, General Manager Retail ve společnosti Diebold Nixdorf.

Konkrétní příklady, kdy díky sledování dat došlo ke zvýšení tržeb, dokládá také Michal Wantulok, manažer pro vnější komunikaci firmy Dotykačka: „Jedna z příbramských diskoték, která si pomocí našeho softwaru provádí inventury, si porovnala prodeje vody, vodky a Red Bullu a zjistila, že třetina Red Bullu nebyla markována. Po nápravných opatřeních jí narostly tržby o dvanáct tisíc korun. Další pochází od majitele restaurace, který si porovnával marže na položkách a zjistil, že nejvíce výdělečná je pro něj zejména v celkové marži kohoutková voda. Na základě tohoto poznání u několika nealko položek lehce navýšil ceny, takže mu celkový zisk narostl o deset procent,“ konstatuje Michal Wantulok.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 01-02.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *