Jde to i bez obalu – někdy a někde

Prodej nebalených výrobků se šíří – od průkopnických prodejen, které plní zboží do přinesených nádob zákazníků, přes řetězce s bioprodukty až do klasických supermarketů a drogerií.

Trend bezobalového zboží zároveň přináší řadu zatím nevyřešených otázek, nejen legislativních. Plnicí stanice na volně ložené zboží musí dávat smysl i v celkové logistice. Bezobalový prodej navíc vyžaduje značné předchozí logistické plánování také od zákazníků.

Jednotliví obchodníci připravují vlastní individuálně přizpůsobené projekty. „Méně plastu, více úcty k přírodě.“ Pod tímto mottem zahájila společnost dm drogerie markt na konci dubna v České republice zkušební provoz plnicích stanic na ekologické čisticí a prací prostředky značky Yellow & Blue. Stáčenou ekodrogerii mohou zákazníci pořídit ve dvou dm prodejnách v Praze: v nákupních centrech Černý Most a Chodov. Ekoprodukty si zákazníci mohou načepovat do opakovaně použitelných plastových nádob v objemu 1 nebo 1,5 litru. Ty si zakoupí pouze při prvním nákupu a mohou je v prodejnách dm po vypotřebování obsahu znovu naplnit. Opakovaným naplněním 1l lahve zákazníci ušetří nejen náklady, ale i 60 g plastu.

Lokální projekt bezobalového prodeje ekologické drogerie malého lokálního výrobce rozvíjí společnost Metro na Slovensku.

Společnost Tchibo umožňuje v Německu přinést si zákazníkům vlastní hrnek na kávu, tuto možnost však podle informací firmy využívají jen asi 4 % zákazníků. I v České republice chce Tchibo zákazníkům nabídnut možnost vážení kávy do vlastních dóz. Vlastní hrnek na kávu si může zákazník přinést i v českých prodejnách Lidlu. Ve výčtech příkladů bychom mohli pokračovat…

Liquid dispenser má podnítit diskuzi

Společnost Umdasch vyvinula přístroj „liquid dispenser“, který umožňuje opakované plnění vratných nádob tekutými substancemi. Samočisticí zásobník tekutých výrobků se totiž obsluhuje stisknutím tlačítka stejně jako kávovar. Díky jeho konstrukci nedochází ke znečištění, a tak nevyžaduje žádné náklady na intenzivní údržbu ze strany personálu. Tímto projektem chce firma Umdasch podnítit na široké úrovni diskuzi kolem nákupů bez obalů a společně s obchodem dále rozvíjet plnicí systémy pro tekuté produkty i suchý sortiment tak, aby byly účelné a daly se hromadně využívat.

Ke snížení obalů vedou různé cesty

Společnosti Rewe, Edeka, M-Preis v Rakousku, Alnatura a řada dalších nabízejí ve svých odděleních ovoce a zeleniny jako alternativu k plastovým obalům tašky na zeleninu, popř. opakovaně použitelné síťovky.

Edeka zavedla v polovině loňského roku vratný systém u pultu čerstvých potravin: zákazník jednorázově zakoupí vratnou krabičku na sýr a uzeniny. Při příštím nákupu ji vrátí podobně jako vratnou lahev do sběrného boxu v prodejně a dostane zboží v čisté krabičce. Nasbírané nádoby se po vyčištění předají znovu k pultu k novému naplnění. Dieter Hieber z firmy Edeka je průkopníkem snahy snížit množství plastů v prodejnách a krabičky přinesené zákazníky plní u pultů čerstvých potravin ve svých prodejnách už více než dva roky. Aby personál vyhověl hygienickým předpisům, podává krabičky přes pult na podnosu, aniž by se jich dotkl; podnos tak slouží jako „hygienická přepážka“. Podle Hiebera využije nakupování bez obalu v každé prodejně 20 až 30 zákazníků denně a jejich počet neustále roste. „Ale prozatím je to jen malá rostlinka a připadá mi to příliš málo,“ stěžuje si Hieber. Obdobný systém zavedl nedávno ve svých štýrských prodejnách řetězec Spar.

Dceřiná firma německých drah Service Store DB zavedla loni v prosinci ve všech prodejnách kromě plnění vlastních opakovaně použitelných kelímků u kávovarů i plnění vlastních chlebovek při nákupu pečiva. K dostání je i opakovaně použitelná chlebovka z ušlechtilé oceli.

Britská kosmetická značka Lush otevřela před několika měsíci v Miláně a v Berlíně své první „naked“ prodejny. Lush vyrábí deodoranty, šampony, tělová mléka a další obvykle tekuté kosmetické výrobky v pevné konzistenci, aby je mohl prodávat zákazníkům bez obalů. Popisy výrobků jsou k dispozici prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu nebo na vyžádání vytištěné na recyklovaném papíru.

SpolečnostToom zavedla v polovině loňského roku ve svém kolínském pop-up storu bezobalový prodej zeminy, kterou si zákazník lopatkou nabere do papírových tašek a zváží. „Právě v městských centrech mají zákazníci zájem o rychlý a snadný nákup výrobků, které mohou ihned sami odnést. Navíc zpravidla jen zřídkakdy spotřebují do truhlíků na malý balkon dvacetilitrový pytel zeminy,“ vysvětluje Kai Battenberg, Senior Manager Sustainability z firmy Toom. Nákup množství podle potřeby se podle jeho tvrzení osvědčil, ale zatím se nebude rozšiřovat do stávajících prodejen, k nimž zákazníci přijíždějí auty.

Ve Francii funguje na 300 bezobalových prodejen a také řada supermarketů, mezi nimi i velké obchodní řetězce Carrefour nebo E.Leclerc, zařadily do své nabídky bezobalové zboží jako obchod v obchodě nebo vyhradily části regálů pro plnicí stanice.

Také v Německu téma bezobalového prodeje přitahuje pozornost. První testy s integrovanými bezobalovými prodejnami už provedly některé řetězce s biopotravinami a začínají instalovat koutky s bezobalovým prodejem. Také konvenční supermarkety už naznačily zájem a shromažďují informace.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 05.2019…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.