Zboží s certifikací Fairtrade se prodává v ČR stále více

V roce 2018 pokračoval nárůst prodejů zboží s certifikací Fairtrade. Nejvíce se u nás prodalo fairtradového kakaa, nejvyšší procentuální nárůst zaznamenala fairtradová bavlna.

„Český trh s fairtradovým zbožím a surovinami je velmi dynamický, prodeje klíčových surovin rostou už několik let po sobě o desítky či dokonce o stovky procent. Důvodem je hlavně to, že vyšší zájem o udržitelnou spotřebu u nás ve srovnání se západní Evropou přišel později a prostor pro růst je stále velký,“ říká Hana Malíková, ředitelka neziskové organizace Fairtrade Česko a Slovensko.

Fairtradové kávy, která je zřejmě nejznámější fairtradovou surovinou, se loni na českém trhu prodalo 714 tun, tedy o 37 % více než v roce 2017. O 155 % vzrostla v roce 2018 spotřeba fairtradového kakaa, prodalo se ho celkem 1 420 tun, převážně ve formě čokolády a cukrovinek. Jde o pokračující důsledek zavedení Fairtrade programu pro kakao (Fairtrade cocoa programme), který funguje od roku 2014 a zjednodušuje zpracovatelům podmínky při výrobě produktů z fairtradového kakaa a pěstitelům kakaa dává více příležitostí k uplatnění jejich produkce za podmínek Fairtrade.

Lídrem v oblasti fairtradového kakaa je společnost Lidl, která během loňského roku prodala výrobky vyrobené z 584 tun fairtradových kakaových bobů a prodeje oproti roku 2017 zvýšila o více než 200 %. Nejvyšší skokový nárůst zaznamenala společnost Gunz (loni prodala cukrovinky vyrobené ze 177 tun fairtradového kakaa, v roce 2017 to bylo jen 753 kg). Třetím největším prodejcem fairtradového kakaa byl Penny Market (155 tun kakaa, osmkrát více než v roce 2017).

Skokanem roku je fairtradová bavlna

Největší procentuální nárůst zaznamenaly prodeje fairtradové bavlny. Ty loni meziročně stouply o 317 % na 217 tun. Za nárůstem spotřeby stojí hlavně řetězec Kaufland, který pořizuje pracovní oblečení pro své zaměstnance z fairtradové bavlny, dále Lidl a síť drogerií dm drogeriemarkt, které na svých prodejnách nabízejí nákupní tašky z fairtradové bavlny, a výrobce povlečení Dibella.

O 214 % stoupl prodej fairtradového čaje (22 tun), fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 105 tun (nárůst o 24 %).

Za fairtradové produkty, které si loni koupili čeští zákazníci, získala družstva farmářů v Africe, Asii a Latinské Americe na fairtradovém příplatku celkem přes 13,6 mil. Kč, tedy o dvě třetiny více než v roce 2017.

Češi se o principy Fairtrade zajímají

Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko si letos v červnu nechala od společnosti Median zpracovat průzkum, v němž zjišťovala nejen znalost certifikace a známky Fairtrade, ale také to, do jaké míry se čeští spotřebitelé obecně zajímají o sociální, ekologické a etické problémy. Zájem o tato témata deklarovalo 80 % respondentů průzkumu. Největší procento dotázaných uvedlo, že při nákupu zohledňuje, zda zboží vzniklo udržitelně s ohledem na životní prostředí (51 % spíše či určitě ano), dále pak to, zda při výrobě nebyla využita dětská práce (43 % spíše či určitě ano), a to, zda pěstitelé či zaměstnanci dostali odpovídající odměnu (38 % spíše či určitě ano). 83 % dotázaných rovněž uvedlo, že obchodní řetězce by měly aktivně nabízet zboží vyrobené v souladu s principy Fairtrade.

Známku Fairtrade zná podle průzkumu 59 % českých spotřebitelů, 32 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. Spontánní znalost tohoto označení v souvislosti s pracovními podmínkami v zemích globálního Jihu průzkum zjistil u 24 % respondentů. 8 % respondentů známku Fairtrade spontánně uvedlo jako obecné označení informující o původu zboží (vyšší znalost zaznamenala jen označení Klasa, Bio a Český výrobek). 18 % respondentů také uvedlo, že v posledních třech měsících vědomě koupilo výrobek s označením Fairtrade.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *