Každý třetí Čech nakupuje jídlo na internetu

Zájem o internetové nákupy sílí. Více než pětina českých spotřebitelů přiznává, že nakupuje převážně v e-shopech. Stále zde však existují silné překážky.

Zhruba třetina Čechů nakupuje potraviny na internetu, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Vyplývá to z průzkumu společnosti Acomware, který uskutečnila výzkumná agentura Ipsos.

Výzkum společnosti Acomware z letošního srpna, který proběhl na vzorku 1016 on-line respondentů, se zaměřil na to, jakým způsobem lidé v současnosti nakupují a jaký je jejich vztah k vybraným značkám.

„Lidé chtějí nakupovat tam, kde jim to vyhovuje. U více než třetiny populace to znamená, že své nákupy rozdělí podobným dílem mezi e-shopy a kamenné prodejny. To se samozřejmě odvíjí od druhu zboží,“ konstatuje David Vurma, CEO společnosti Acomware.

Prodej potravin roste

Zákazníci se nejčastěji obracejí na e-shopy, pokud jde o erotické zboží, spotřební elektroniku nebo knihy, hudbu a film. Naopak převážná část nákupů potravin, drogerií nebo léků se stále odehrává v kamenných prodejnách. „U tohoto zboží ale vidíme obrovský růst internetového prodeje. Už třicet šest procent respondentů z našeho výzkumu objednává potraviny on-line, přičemž deset procent z nich každý týden. Jednou měsíčně pak už potraviny on-line koupí na internetu zhruba šestnáct procent Čechů,“ vysvětluje konzultant ve společnosti Acomware Jan Penkala. Drogerii nebo léky si v e-shopu již nakoupilo přes 50 % zákazníků, oblečení více než tři čtvrtiny lidí.

Nicméně průzkum odhalil zajímavou skutečnost: zatímco v roce 2018 deklarovalo pozitivní vztah k nakupování na internetu 59 % respondentů, letos to bylo 57 %. O jedno procento se z 12 % na 13 % zvýšil podíl těch, kteří svůj vztah hodnotili jako negativní. Letošní průzkum do sledování zahrnul také tři nové oblasti, z nichž nejspokojenější byli lidé nakupující malé spotřebiče a chovatelské potřeby, za nimiž následovalo erotické zboží.

Internet je zdrojem informací

Nejvíce se na internetu v roce 2019 nakupovalo erotické zboží (48 %), spotřební elektronika (37 %) a hudba spolu s knihami a filmy (34 %). Tradičními kategoriemi, které spotřebitelé nakupují převážně v kamenných prodejnách jsou naproti tomu potraviny (84 %), drogerie (65 %) a produkty prodávané v klasických lékárnách a týkajících se zdraví (56 %). Nicméně internet meziročně výrazně posílil coby zdroj informací.

Tímto způsobem jej loni využívalo 50 % spotřebitelů, zatímco letos tuto skutečnost uvedlo již 55 % dotázaných. Nejčastěji jej spotřebitelé využívají při hledání informací o spotřební elektronice (86 %) a velkých spotřebičích (85 %), silnou pozici má také v oblasti nábytku (77 %) a 43 % respondentů uvádí, že na něm hledají informace před nákupem léků. Dvě pětiny (40 %) dotázaných jej mají jako zdroj informací před nákupem potřeb a krmiva pro své domácí mazlíčky a 38 % respondentů uvádí, že na internetu vyhledává informace před tím, než nakoupí potraviny.

Web pomáhá při rozhodování

Z výše zmíněného je patrné, že internet slouží jako významný informační zdroj, nicméně je také místem, kde si produkty lidé prohlížejí. Tuto skutečnost uvádí 68 % respondentů, přičemž největší část (82 %) se jich zajímá o velké spotřebiče, za nimiž následuje nábytek a vybavení pro domácnost (80 %) a erotické zboží (22 %). Většině z těch, kdo si produkty prohlížejí (68 %), podle jejich deklarace návštěva www stránek při následném nákupu pomohla. Nejvíce (74 %) těm, kteří si prohlíželi velké spotřebiče a nakupujícím kosmetiku a parfémy (70 %) či módu a oblečení (63 %).

Pro nákup v e-shopu se spotřebitelé nejčastěji (48 %) rozhodují na základě toho, že na internetu očekávají nižší cenu, přičemž nejvíce tento fakt očekávají u spotřební elektroniky (54 %), nejméně pak slevu čekají u potravin (29 %). Dvě pětiny internetových nakupujících (40 %) uvádí, že je pro ně benefitem skutečnost, že mohou nakoupit kdykoliv, přičemž nejvíce (47 %) z nich tento fakt oceňuje u léků. Více než dvě třetiny (34 %) oceňuje šíři nabídky, nejvíce z toho u módy a oblečení (40 %).

Potraviny prodává Tesco

Pokud jde o popularitu jednotlivých prodejců na internetu, mezi potravinami vládne Tesco následované společností Rohlik.cz. Drogerii spotřebitelé nakupují v dm drogerii a na portálu Alza.cz, léky pak u Dr. Maxe. „Zajímavá situace panuje u oblečení, kde nejvíce lidí nakoupilo v e-shopu kamenného řetězce H&M a až po něm následují on-line prodejci Zoot, About you a Zalando,“ doplňuje David Vurma, podle něhož u řady velkých řetězců lidé o existenci e-shopu ještě vůbec nevědí.

„Platí to například pro dvacet sedm procent zákazníků Lidlu a třicet sedm procent zákazníků Teska, přestože jim to oba prodejci aktivně připomínají v televizní reklamě nebo letácích,“ podotýká David Vurma. Také téměř třetina (32 %) zákazníků Hornbachu netuší, že provozuje také e-hop, a velmi podobně jsou na tom také nakupující v obchodech Marks & Spencer (31 %), Baťa a H&M a Deichmann (30 %).

Relativně vysoký podíl internetového prodeje vykazuje Tchibo (21 %), Datart (20 %) či Tescoma (17 %), což může souviset s dostupností jejich kamenných prodejen.

Nízká cena není všechno

Z průzkumu mimo jiné vyplývá, že nižší cena na internetu je sice stále pro mnoho nakupujících důležitá, nicméně postupně na důležitosti ztrácí. Zatímco před rokem byla nízká cena motivátorem k nákupu na internetu pro 50 % nakupujících, letos to bylo již jen 43 %. Snižující tendenci mají však i další faktory. Zatímco doprava zdarma byla impulzem k nákupu na internetu v roce 2018 pro 46 % dotázaných, letos tuto výhodu uvedlo jen 40 %. A konečně důležitost ztrácí i sleva či jiná nabídka pro příští nákup, která byla loni významným motivátorem pro 19 % nakupujících na internetu, zatímco letos již jen pro 16 %.

Mezi hlavní bariéry, které internetoví zákazníci uváděli a jejichž význam se oproti loňsku zvýšil, patřila skutečnost, že si zboží nelze prohlédnout (23 % vs. 24 %). Zákazníci však začali akceptovat cenu, kterou si prodejci účtují za dopravu, protože zatímco loni vadila vysoká cena za dopravu 21 % nakupujících, letos to bylo jen 19 %.

O tom, že i kamenné prodejny mají v multikanálovém světě obchodu svůj smysl, svědčí fakt, že 16 % respondentů uvedlo, že zkrátka raději nakupují v prodejně. Loni se v tomto smyslu vyjádřilo jen 13 %.

Panuje obava o čerstvost

Podle odborníků je klíčem ke zvýšení zájmu o nákup potravin nebo drogerii na internetu to, jak dobře se podaří prodejcům odstranit některé přirozené obavy zákazníků. „Při nákupu potravin je hlavní překážkou obava o čerstvost potravin, kterou přiznává padesát procent respondentů. Skoro stejnému množství lidí vadí, že si nemohou sami vybrat velikost ovoce nebo zeleniny,“ vysvětluje Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze. Nákupy potravin na internetu proto využívá jen 36 % dotázaných.

Z těch, co je nakupují, tak nejčastěji činí zákazníci, kteří nakoupí jen jednou za několik měsíců, či dokonce méně často (55 %). Dalšími nejpočetnějšími skupinami jsou ti, kteří nakoupí 1× za měsíc (15 %) a jednou za 14 dní (14 %). Jen 10 % využije tento prodejní kanál alespoň 1× týdně a 5 % vícekrát za týden. Jak již bylo zmíněno, nejčastěji tak učiní v Tesku (48 %), na Rohlíku.cz (30 %), Košíku.cz (26 %), za nimiž s velkým odstupem následují Z-Market (6 %) a PotravinyDomů.cz (5 %).

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2019…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.