Kamenný obchod se digitalizuje, musí…

Vztah kamenný obchod versus online se postupně mění na kamenný plus online a naopak. Zákazník vybavený internetem a chytrým telefonem si zvykl nakupovat cokoliv, nejlépe kdykoliv. Od obchodníků požaduje maximum možného.

V roce 2018 mělo podle šetření ČSÚ v České republice 81 % domácností přístup k internetu. S rozšířením chytrých telefonů se internetové připojení v mobilní síti stalo jednou ze základních služeb mobilních operátorů a online prodejcům ještě více otevřelo cestu k zákazníkům. I proto dnes zákazník bere obchod jako službu, která je vždy k dispozici.

Tržby internetových a zásilkových obchodů rostou od roku 2000 a neovlivnila je ani hospodářská krize. „Internetovým prodejcům rostou počty zákazníků a s tím také tržby. V roce 2017 se v internetových obchodech prodalo zboží v hodnotě zhruba 85 mld. Kč, což představovalo 7,8 % celkových maloobchodních tržeb,“ uvádí Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ. Byl to téměř dvojnásobný podíl než v roce 2013, kdy se šetření o využití internetu v maloobchodě provádělo naposledy.

Největší objem tržeb za zboží prodané prostřednictvím internetu byl v roce 2018 za počítače a telefony, následovaný elektrospotřebiči a elektronikou. Jejich podíl na tržbách však ve srovnání s rokem 2013 nebyl tak výrazný. „Zatímco v roce 2013 představovaly počítače a elektronika dohromady takřka 60 %, v roce 2018 tvořily pouze 40 % celkových tržeb uskutečněných prodejem přes internet. Třetí místo připadá na kosmetiku, která tvořila přes 10 % tržeb z internetu,“ upozorňuje Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ.

Rok 2019 byl pro online opět rekordní

Celkový obrat tuzemských internetových obchodů za loňský rok opět překonal dosavadní rekord. Podle údajů společnosti Shoptet dosáhl hodnoty 161 mld. Kč. Meziročně se tak jedná o 15% nárůst oproti 140 miliardám za rok 2018, kterému napomohla jak rostoucí obliba online nákupů, tak i zvyšující se počet internetových obchodů. „Oproti předloňsku se množství e-shopů v uplynulém roce navýšilo o 3,5 procenta. Čísla tedy ukazují, že česká e-commerce je stále na vzestupu a nadále se rozvíjí. Očekáváme, že za letošní rok bude objem peněz utracených v e-shopech zase o něco vyšší,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Na prvním místě žebříčku dle celkové hodnoty online nákupů za rok 2019 figuruje s 37 % elektronika. Zboží z této kategorie nakupovali více muži (65 %) oproti ženám (35 %). Druhá příčka patří kosmetice s 12 % celkového obratu, kterou naopak více nakupovaly ženy (80 % oproti mužským 20 %). Na ženy obecně připadá větší podíl financí utracených v loňském roce v e-shopech (v poměru 6:4 vůči mužům). Platí to i v případě třetí nejprodávanější kategorie zboží, kterou je oblečení. „Právě u oblečení pozorujeme sílící trend online nákupů. Svou roli v tom sehrávají nejen velké módní e-shopy, ale také obchody, které prodávají například i sportovní vybavení. Rychle ale roste také obliba online nakupování potravin, která bude podle nás stoupat i nadále,“ říká Miroslav Uďan.

„Celkové on-line prodeje zboží v roce 2019 předčily naše očekávání. Druhé pololetí bylo pro internetové obchody velmi úspěšné, a tak můžeme hovořit o růstu o 15 % v porovnání s rokem 2018,“ hodnotí rok 2019 výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. Úspěšný rok se projevuje také na celkovém podílu e-commerce na českém maloobchodě. Ten již dosahuje 12,7 %. „Díky stále se zlepšujícím službám a široké nabídce doručení objednávají nakupující po internetu stále více zboží z kategorií, kterým ještě nedávno zcela dominovaly kamenné obchody. Zmínit můžeme nadále raketově rostoucí prodej potravin, ale také například drogerii. Obecně platí, že Češi nakupují on-line stále častěji a pravidelněji,“ doplňuje Jan Vetyška. Také v roce 2020 očekává APEK další růst obratů z prodaného zboží po internetu. Vzhledem k již dosaženým vysokým hodnotám prodejů však předpokládá mírné zpomalení.

V online nákupech vedou velká města

V České republice funguje více než 40 tis. e-shopů. Z dat společnosti Shoptet vyplývá, že téměř 70 % veškerého zboží prodávají e-shopy se sídlem v Praze. Po hlavním městě následuje Brno (8 %) s Ostravou (6 %), značný podíl online prodejů eviduje Shoptet také v Jihočeském kraji (3 %). Co do množství prodaného zboží v různých období roku, jasné prvenství drží předvánoční období. Za listopad a prosinec činil obrat českých e-shopů 51 mld. Kč, z toho 12 miliard utratili Češi během posledních dvou týdnů před Vánoci. V loňském roce ale prodeje meziročně stoupaly i v jiných obdobích. „Oproti předchozímu roku stoupaly v lednu meziročně prodeje všeho, co souvisí se zdravým životním stylem. Na Valentýna zase několikanásobně vzrostly prodeje květin. Rekordní byly i prodeje během slevových akcí na Black Friday. Ty meziročně stouply o 25 % na téměř 800 milionů korun během jediného pátku,“ dodává Miroslav Uďan.

Digitalizace kamenných prodejen postupuje

Na prudký růst e-commerce pochopitelně reaguje tzv. kamenný obchod. Podle prvních výsledků studie EHI Laden-Monitor 2020 realizovaného mezi obchodníky v Německu, Rakousku a Švýcarsku se zvýšil podíl obchodníků, kteří ve svých prodejnách nabízejí omnikanálové služby. (Kompletní studie bude zveřejněna na veletrhu EuroShop 2020.)

Nedílnou součástí koncepcí prodejen se staly obrazovky, které se v různých velikostech dají najít v prodejnách 87 % dotazovaných obchodníků. Zajímavostí je, že mnoho firem udává, že snížily počet obrazovek na prodejní ploše, protože byly vnímány jako příliš rušivý prvek. Upřednostňovanými oblastmi použití jsou pokladny a v potravinářském obchodě oddělení čerstvých potravin a obslužné pulty. Firmy z potravinářského obchodu často využívají u obslužných pultů váhy s dvojitou obrazovkou a na prodejní ploše interaktivní terminály, které zákazníkům slouží jako kontaktní místo pro jejich otázky týkající se sortimentu a služeb.

U zhruba 30 % respondentů, zejména obchodníků s nepotravinářským zbožím, slouží terminály volně rozestavěné na prodejní ploše hlavně jako navigační systémy a (interaktivní) servisní body. U další třetiny dotazovaných firem jsou digitální média celoplošně integrována do koncepce prodejen.

Pro 91 % dotazovaných firem s digitálními médii je podstatným důvodem pro využití obrazovek a terminálů informování zákazníků.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 01-02.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *