Trh bioproduktů v Evropě překonal 40 mld. euro

Méně obalů, více regionality, veganství a větší rozmanitost nabídky. Tak lze shrnout hlavní trendy v nabídce bioproduktů na letošním veletrhu BioFach.

Na letošní dvojici veletrhů BioFach a Vivaness představilo v Norimberku ve dnech 12. až 15. února novinky z bio branže a přírodní kosmetiky 3 792 vystavovatelů ze 110 zemí, což je rekordní počet v historii veletrhů. Podívat se přijelo přes 47 tis. návštěvníků ze 136 zemí.

Evropané utratili podle BÖLW (Bund Ökologische Lebensmittelwirtschaft) za bio produkty v roce 2018 o přibližně 8 % více než v roce předcházejícím. Po třech letech dvouciferného růstu se tak bio trh v Evropě vyvíjel o něco zdrženlivěji.

V průměru nakoupil každý Evropan v roce 2018 bioprodukty za 51 euro, v zemích Evropské unie dosáhla útrata za biopotraviny 73 euro na obyvatele. V celé Evropě vzrostl obrat bio trhu na 40,7 mld. euro, v zemích EU-28 pak na 37,4 mld. euro.

Přestože v některých zemích se růst obratů za biopotraviny zpomalil, neplatí to všude. Ve Francii vzrostl trh s biopotravinami o 15 %. V Dánsku dosáhl podíl biopotravin na celkovém trhu s potravinami 11,5 %, ve Švýcarsku 9,9 %, ve Švédsku 9,6 % a v Rakousku 8,9 %. Německo skončilo s podílem 5,3 % na celkovém trhu s potravinami na 6. místě v Evropě. V České republice byl v roce 2017 podle údajů BÖLW podíl trhu s biopotravinami na celkovém potravinářském trhu 1,2 %.

Nejvyšší částku za nákup biopotravin na osobu utratili v roce 2018 shodně Dánové a Švýcaři, a to 312 euro. S odstupem následovali s 226 euro Švédové. Francouzi se se 136 eury dostali před Němce, jejichž útrata za biopotraviny dosáhla v roce 2018 „jen“ 132 euro. V České republice připadla na jednoho obyvatele částka 12 euro (údaj za rok 2017).

Celosvětově největšími biotrhy jsou Evropa a USA, které na Evropu lehce ztrácí. V roce 2018 tam dosáhl obrat za biopotraviny 40,5 mld. euro. Každý Američan utratil za biopotraviny v průměru 124 euro a podíl biotrhu na celkovém prodeji potravin dosáhl 5,7 %. Největší, 15% podíl, výdajů byl za ovoce a zeleninu.

Trendy od obalu po regionální nabídku

Na letošním veletrhu BioFach rezonovaly čtyři hlavní trendy ovlivňující vývoj ve světě bio: inovativní obalové koncepty, rezistentní odrůdy, veganství a potenciál regionální nabídky biopotravin.

Mnozí zákazníci nečekají na další a další novinky, ale raději by našli svůj oblíbený výrobek v ekologicky šetrnějším balení nebo si ho koupili nebalený. Bio se totiž stalo více než jen obsahem a produktem, ale konceptem životního stylu a prodeje. Výrobci se proto snaží zlepšit stávající balení a snaží se minimalizovat množství použitého obalového materiálu, podporují vícecestné obaly i formy bezobalového prodeje. Podmínkou, aby mohly být biopotraviny v dostatečném množství a za přijatelnou cenu dostupné pro co největší množství spotřebitelů, je dostatečná kapacita zemědělské produkce. Ekologičtí zemědělci proto hledají rezistentní odrůdy, které by jim zajistily nejen výnosy ale současně i maximální soběstačnost, a tedy vyšší nezávislost na velkých globálních dodavatelích.

Pokračujícím trendem je veganství. Trh s veganskými produkty roste napříč všemi kategoriemi. Na veletrhu mohli návštěvníci ochutnat například mandlové máslo s mořskou řasou, bio ovesný krém, kokosovou šlehačku nebo bio veganský sýr jako alternativa Camembertu. Nechyběly samozřejmě nejrůznější veganské tyčinky, snacky a různé sladkosti.

Posledním z hlavních trendů letošního BioFachu byla regionalita. Regionální produkty mívají vlastní příběh, díky kterému mohou navázat emocionální spojení se spotřebitelem. A to dokáže zákazník, který kupuje biopotraviny, ocenit. Například bio rýže vypěstovaná v Rakousku umožní spotřebiteli koupit lokální produkt, který se normálně přepravuje tisíce kilometrů. Navazuje to na myšlenku regionální soběstačnosti v zásobování zeleninou, ovocem, pečivem a dalšími potravinami. Takový model „chutná“ spotřebitelům a vyplatí se i výrobcům, protože zákazníci jsou za lokální produkty ochotni více zaplatit.

Příští ročník veletržního dua BioFach a Vivaness se bude v Norimberku konat ve dnech 17. až 20. února 2021.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 03.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *