Řemeslo má budoucnost! Bez nadšení a tvrdé práce to ale nejde! (2. část)

Malé, často rodinné firmy, sází na ruční práci, vyrábějí bez náhražek, drží se tradic a své řemeslo skutečně umějí. Přinášíme 2. část tématu věnovaného malým, rodinným firmám, které dělají svou práci poctivě, s chutí a láskou. Zaslouží si, aby se o nich vědělo.

Poptávka tuzemských spotřebitelů po kvalitních lokálních produktech roste, což je výborná zpráva! Za poctivý produkt z pečlivě vybraných surovin, na kterém si pochutnáme, jsme ochotni si připlatit.

Bez lásky k řemeslu to nejde

„V roce 2010 jsem poprvé ochutnala pečený čaj, který vyráběla dcera ve škole. Byla jsem na mateřské s druhou dcerou, pečený čaj mi zachutnal, času jsem měla dost a finance omezené. Vyrobila jsem tedy pečené čaje jako dárky pro rodinu a přátele. Měly velký úspěch. Za rok už k nám jezdili přátelé ne na kávu, ale na „ten náš dobrý čaj“. Odtud už byl jen krůček k touze nabídnout je na trzích,“ uvádí Helena Macháčková, zakladatelka rodinné firmy Poctivé dobroty od Macháčků.

Přímo ve vlastním domku zřídili malou výrobnu a začali připravovat pečené čaje (s poetickými názvy jako např. Skřítkův sen s borůvkami, Západ slunce s pomerančem a brusinkou nebo Višňové snění). Postupně se sortiment rozrůstal, paní Macháčková měla pořád v hlavě spoustu nápadů. „Pečených čajů jsem vymyslela více než 25 druhů. Také se postupně přidaly džemy a sirupy, nejdříve rybízové a bezové, dále vždy podle sezónního ovoce, které jsme vykupovali převážně od zahrádkářů z okolí. Postupně jsme další prostory doma upravovali na sklady, manžel přišel o garáž… Až jsme koupili objekt bývalé restaurace deset minut jízdy z domova. Mezitím jsme už měli i třetí dítě a firma se stala naším čtvrtým,“ vzpomíná. Dnes má firma čtyři zaměstnance a několik brigádníků, díky čemuž bylo možné rozšířit sortiment.

Majitelka se při vymýšlení novinek inspiruje rodinnými recepty svých přátel, které s jejich svolením upravuje a dolaďuje, jiné produkty vznikají přímo na přání zákazníků (třeba Kiwi džem nebo Grepový sirup). „Občas jde o náhodu v kuchyni, kde se potkají dva produkty a někoho napadne zkusit to smíchat. Naposledy jsme tak přidali do sortimentu Ananasový džem. Dnes máme více než sto druhů dobrot. Přidaly se i delikatesy k masu, chutney a zákazníky oblíbená Chilliáda. Jednou z překvapujících dobrot je také Smrkový sirup, který je vhodný na horký nápoj. Výrobky prodáváme přes náš e-shop, na plzeňských farmářských trzích a dodáváme zhruba do stovky prodejen, cukráren, kaváren a restaurací. Máme za sebou zkušenost s předvánoční zakázkou pro síť hypermarketů Globus. Mnoho nás to naučilo a posunulo dál. Ale poté jsem se rozhodla jít cestou osobních kontaktů s majiteli menších prodejen a v tom pokračujeme. Stále také vyrábíme ručně, žádné stroje na zpracování ovoce, náhražky, dochucovadla, nám do výroby nesmí. Každý kousek toho nejkvalitnějšího ovoce, čerstvých bylin či zeleniny vezmeme několikrát do ruky, každý kousek se loupe, vypeckuje, rozkrájí, stejně, jako to dělaly naše babičky,“ zdůrazňuje Helena Macháčková.

Čokoládovna – Jen z kakaových bobů!

„Jsme rodinná čokoládovna a vyrábíme čokoládu z ekvádorských kakaových bobů. V Ekvádoru máme svého rodinného zástupce, který pro nás vybírá ty nejlepší boby přímo na plantážích a my tak máme dohled nad kvalitou surovin, které dovážíme a následně z nich vyrábíme čokoládu,“ popisuje Aneta Wezdenková. V nabídce je více než dvacet druhů čokolád, firma vyrábí také čokolády s reliéfem a dárková balení k různým příležitostem a nabízí též zakázkovou výrobu. Na vlastním e-shopu nabízí kromě čokolád také kakaové speciality, sušené ovoce, kávu a další zajímavé produkty z Ekvádoru.

V Troubelicích dbají na původ surovin a jejich šetrné zpracování. K výrobě čokolády se kromě už zmíněných ekvádorských bobů používá ztuhlá šťáva z cukrové třtiny v bio kvalitě, do mléčných čokolád se navíc přidává sušené mléko. Každá čokoláda je ručně vyrobena a svým způsobem originál. „Snažíme se zachovat tradiční chuť a vůni čokolády, všechny receptury jsou naše vlastní. Právě my jsme jako první dovezli do České republiky kakaové boby a byli jsme také jedna z prvních dvou čokoládoven, která začala vyrábět čokoládu přímo z nich. Náš sortiment je poměrně široký. Kromě rozmanité nabídky čokolád je u nás možné zakoupit také kakaové produkty v nejvyšší kvalitě – kakaový prášek, kakaové máslo, kakaovou hmotu atd. Mezi oblíbené patří také panela a kakaový nápoj, ze kterého si můžete připravit výborné kakao,“ uvádí Aneta Wezdenková. Mezi poslední novinky čokoládovny patří mléčná a hořká čokoláda s višněmi, čokoládová slast z lískových ořechů a čokolády, která je výborná na pečivo nebo jen tak na chuť ze skleničky. Nedávno byla představena nová kolekce čokolád pod názvem Edición Nueva.

Marmelády s medailí

„Ručně vyrábím pod značkou MarmeLinda marmelády a džemy bez použití běžných konzervačních přípravků, jakými jsou např. Gelfix či želírovací cukr. Zakládám si na precizním zpracování a díky tomu moje produkty již získaly mnoho mezinárodních ocenění,“ představuje svou produkci Linda Bezusová Kamarádová.

Její sortiment zahrnuje přes 40 druhů marmelád a džemů, všechny vyrobené ze sezónního čerstvého ovoce a podle vlastních receptů. Kromě exotických druhů se vaří výhradně z ovoce vypěstovaného v českých sadech. K dostání jsou ale i některé originální speciality, jakými jsou cibulády, česnekové nebo chilli pasty nebo lilek zpracovaný podle gruzínského receptu. Většina džemů a marmelád je jednodruhových, často se do nich ale pro zpestření chuti přidává různé koření či alkohol. „Zajímám se o kvalitu ovoce, které si sama vybírám, musí mít tu nejlepší chuť a při výrobě omezuji množství přidaného cukru. Snažím se své zákazníky poměrně úspěšně naučit, že pomerančová marmeláda vůbec nemusí chutnat tak, jak chutnala v Anglii. Tedy že nemusí být vůbec tak hořká a přeslazená. Po ochutnání ručně vyráběné marmelády, kde není použitý želírovací cukr, si uvědomíte ten rozdíl,“ říká Linda Bezusová Kamarádová. Každý rok obměňuje sortiment a vymýšlí novinky. Letos se její produkty mohou pochlubit hned pěti oceněními v britské soutěži Great Taste, která je v gastronomii něco jako filmový Oscar a jejím smyslem je vybírat a podpořit nejlepší produkty od malých výrobců po celém světě. Marmelády a džemy MarmeLinda získaly v březnu dvě stříbrné a tři bronzové medaile.

Jogurty, paštiky i sýry z hor

Farma Sokol, malá rodinná firma z Orlických hor se zabývá především výrobou mléčných a masných výrobků. „V našem sortimentu je asi 35 druhů výrobků, některé z nich vyrábíme již deset let stále stejným způsobem, pak ale máme i řadu novinek. Řada našich produktů získala prestižní ocenění za kvalitu, například Tvarohový dezert je vítězný výrobek v soutěži Potravina Královéhradeckého kraje (2013), Tvarohový dezert s čokoládovou příchutí se stal vítězem té stejné soutěže pro rok 2014. V roce 2016 jsme získali ocenění Regionální potravina Královéhradeckého kraje za Vepřové sádlo se škvarky a v roce 2018 pak ocenění Regionální potravina Královéhradeckého kraje za Karamelovou pochoutku,“ prozrazuje pyšně majitel Petr Sokol.

Pokud jde o mléčnou produkci, zaměřují se na farmě na čerstvé sýry, nakládané sýry (se sušeným ovocem), tvaroh, tvarohové pomazánky a dezerty, máslo a jogurty. Z masné produkce jsou to paštiky, sádla, sádlo se škvarky, vývary, nově také vývary s masem a zeleninou, maso ve vlastní šťávě a také směs na těstoviny a toasty. Všechny výrobky jsou bezlepkové, nenajdete v nich konzervanty ani zvýrazňovače chuti. „Snažíme se vyrábět to, co nám chutná a věříme, že bude chutnat i našim zákazníkům. V jednoduchostí je krása, to je naše motto, když vymýšlíme nový výrobek. Mezi oblíbené patří naše jogurty. Jsme jedni z mála výrobců, kteří si vaří vlastní džemy do vlastních jogurtů, tedy jednodruhový džem, který si uvaříme u nás na Rampuši. Snažíme se jít jinou cestou než většina. Je pravda, že pak je cesta k zákazníkovi delší, ale víme, že se nám naše píle vrátí a zákazník snahu ocení. Z novinek bych rád zmínil mimo jiné Paštiku s vepřovým masem a pepřem, Lískáček, což je karamel s lískovými oříšky a kakaem, a v neposlední řadě Karamelík – tvarohový dezert s karamelem,“ uvádí Petr Sokol.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 05.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *