Městská logistika: příležitost s mnoha komplikacemi

Současnou městskou logistiku limituje dopravní přetížení, nemožnost parkování, zpřísňující se emisní požadavky a řada dalších faktorů.

S trendem oživování center měst a s růstem e-commerce dále porostou i nároky na městskou logistiku. Na otázky Retail News odpovídá Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker; Jiří Pravenec, projektový manažer Geis CZ; Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika; Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic.

Co jsou v současné době největší problémy městské logistiky v České republice?

1. Holomoucký: Městská logistika čelí doma i v zahraničí celé řadě výzev, které si jsou ve své podstatě velmi podobné – nedostatek vhodných logistických prostor v centrech měst i na periferii, hustý provoz, který často komplikuje množství zaparkovaných aut, zpřísňující se emisní limity atd. Problémy jsou podobné, ale pro každé město se v praxi hodí jiné řešení, což se nedávno potvrdilo v testu elektromobilů, který jsme realizovali v několika evropských městech. V České republice neustále vyhledáváme vhodné prostory pro logistické zázemí u hlavních silničních tahů v blízkosti větších měst, a pro zavážky v centru nasazujeme CNG dodávky, které mají nižší emisní zátěž.

2. Pravenec, projektový manažer Geis CZ: Mezi největší problémy city logistiky patří již dlouho diskutované dopravní přetížení měst a jejich minimální přizpůsobení, resp. nepřizpůsobení potřebám zásobování. Týká se to především historických center, ale nejen jich. Velkým problémem je nedostatek parkovacích míst, různě zpoplatněné zóny a neprůjezdnost ulic. Při zásobování je nutné používat menší vozidla, kterých pak ale musí vjet do měst o to více. Zahuštění již tak problematické dopravy také způsobují časová omezení pro vjezd zásobovacích vozidel, omezení na základě hmotnosti a případně rozměrů vozidla. V budoucnu lze očekávat i omezení na základě emisní třídy vozidla.

3. Včela: Především možnost krátkodobého parkování přímo na adrese doručování, hustota dopravy v ranních a odpoledních špičkách i neustále se měnící pravidla vjezdu do určitých zón. Protože se v našem případě nejedná o klasické zásobování s pevným rozvozovým harmonogramem, musí se naši kurýři nejdříve snažit doručit zásilky v centrech měst s omezenou dobou povolení vjezdu a potom mohou teprve doručovat ostatní zásilky.

4. Polter: V České republice nám chybí otevřený dialog mezi městy a logistickými a balíkovými společnostmi. Stejně jako v Evropě je každé město jiné, každé má svá specifika a je zapotřebí vymyslet řešení na míru, které bude vycházet z prognóz do příštích let. Intenzita provozu v České republice totiž zdaleka nedosahuje té v některých velkých evropských metropolích, kde musely municipality sáhnout téměř ze dne na den k velmi drastickým opatřením. U nás máme ještě prostor nastavit řešení, která zohlední další nárůst přepravy v budoucnu a na která se budou všichni moci připravit. To se ale bohužel na koncepční bázi neděje.

Kde je situace nejhorší a naopak, kde města logistickým firmám vycházejí vstříc?

1. Holomoucký: Zaměřujeme se na přepravy pro firmy, obvykle doručujeme paletové zásilky. Na rozdíl od městského kurýra na kole, který vozí obálky a menší zásilky, potřebujeme místo, kde můžeme alespoň na chvíli zastavit, vyložit náklad a pokračovat na trase. Pro tyto účely města umožňují na omezenou dobu zastavit i na takových místech, kde to běžně není možné. Pokud ale takto vyhrazená místa blokují neukáznění řidiči, profesionál si musí poradit a zbytečně se mu tak trasa komplikuje a prodlužuje. Do měst nasazujeme menší vozy, se kterými je městská logistika o něco praktičtější.

2. Pravenec, projektový manažer Geis CZ: Situace se skutečně liší město od města. Obecně lze říci, že nejhorší situace je ve městech, přes jejichž centrum nebo širší centrum procházejí hlavní dopravní tahy. Vedení takových měst by se mělo soustředit v první řadě na odklonění tranzitní přepravy a až potom vydávat omezení pro zásobování, protože to oproti tranzitní dopravě zatíží město minimálně. Situace je složitá i ve městech, kde je obchodní centrum uprostřed města nebo v historické části. Je to hodně zjednodušený, ale pravdivý pohled logistika: Postavili si obchoďák uprostřed města a pak se divili, že jim tam jezdí auta se zásobováním.

3. Včela: Tento problém se týká všech velkých měst napříč celou Českou republikou. Určitě by prospělo najít vhodný status pro balíkové služby, které jsou svým charakterem veřejně přístupné služby snižující potřebu individuální dopravy podobně jako MHD nebo vozidla taxi. Bohužel se většina probíhajících studií zaměřuje pouze na lehce viditelné balíkové přepravce a neřeší dopravně mnohem masivnější segmenty městské logistiky nebo individuálního zásobování.

4. Polter: Nejhorší situace je v Praze a Brně, ale i v dalších městech, která mají zachované historické centrum s úzkými uličkami a rozsáhlými pěšími zónami.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 07-08.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *