Technologie mají Amazonu přivést zákazníky

Pro Amazon je důležité prosazovat se v off-line retailu a je stále více zřejmé, jaké fatální chyby by se dopustil, kdyby to nedělal. Patří mu polovina e-commerce, má výrazný podíl na cloudových službách, ale přes 90 % tržeb stále generují tradiční obchody.

Aby splnil požadavky svých akcionářů na trvalý růst, musí Amazon aktivity přesouvat tam, kde naprostá většina lidí utrácí své peníze za potraviny, nápoje a potřeby pro domácnost, tedy do kamenných obchodů. Nástup mu, a to nejen v USA, neulehčuje konkurence.

Zatímco do Walmartu zamíří za rok statisticky každý Američan a jeho obchod nalezne v okruhu do 10 mil, v Amazonu nakoupí jen každý druhý. O jejich soupeření v doručování on-line objednávek jsme psali před časem. Amazon převzal (2017) 460 fyzických obchodů Whole Foods Market, ale ani to nestačí. Svým zaměřením na kvalitní biopotraviny jsou vzdálené mase zákazníků, kteří chodí nakupovat do Publixu, Targetu nebo právě do Walmartu.

Pro co se zákazníci rozhodnou?

Je také těžké, ne-li nemožné, odlišit se nabídkou běžných produktů, a tak Amazon směřuje své aktivity do technologických inovací, přinášejících zákazníkům komfort a obchodníkem tolik vzývané nižší náklady, hlavně na lidskou práci. Vsází na propojení tradičního obchodu a on-line technologií, ve kterých se tak dobře vyzná. Dává na to velké peníze a přináší odvážné koncepty, ale jestli a případně kdy se stanou součástí každodenní praxe obchodníků je i pro Amazon samotný nezodpovězenou otázkou.

Připomeňme si nástup revolučních convenience obchodů Amazon Go, charakterizovaných sloganem “just walk out”. Zákazníkům stačí vejít do obchodu, prokázat svou identitu QR kódem v aplikaci Amazon Go a od té chvíle se mohou po prodejně volně pohybovat, brát si z regálů zboží a bez zdržováním s placením odejít. Aplikace v mobilu jim zobrazí přehled nákupu a za několik minut přijde mailem účet. Aby tohle naprosto hladce fungovalo, použil Amazon technologie rozpoznávání obrazu a strojového učení a enormní počet senzorů, zejména více než 3 500 kamer. Celkový účet za vybavení se odhaduje na 3 až 5 mil. USD, a to si opravdu nemůže dovolit každý. Následně se proto začala objevovat řešení, která jsou jen z části tak automatizovaná, ale o to levnější. To bylo ve roce 2018. Vyhlášení Amazonu z té doby, že chce do roku 2021 otevřít dalších 2-3 tisíce obchodů, vyvolalo diskuzi o návratnosti investic, od názorů takovou možnost zcela vylučujících až po dosažení černých čísel během několika let díky vysoké produktivitě na metr čtvereční prodejní plochy. Dnes, na konci roku 2020, je otevřeno okolo 25 obchodů.

Zdálo by se, že Amazon nedostál svým slibům a své schopnosti hodně přecenil. Co do počtu Go obchodů určitě ano, ale zřejmě nemyslel při vyhlašování cílů na jediný koncept. V únoru letošního roku otevřel v Seattlu svůj Go Grocery, který používá stejné technologie, ale na ploše čtyřikrát větší než zatím největší Go obchod (ten má 250 m2) nabízí běžný sortiment potravinářských obchodů, včetně například vlastní pekárny. Svou techniku musel naučit spolehlivě rozpoznávat (i nebalené) produkty různých velikostí, tvarů, na rozdíl od předchozích značně unifikovaných balení. Svůj počin Amazon nevidí ani jako pouhý větší Go obchod, ale ani jako koncept, ve kterém by musel nutně pokračovat. Podle viceprezidenta pro off-line retail Dilipa Kumara se chce Amazon hlavně ujistit, že dělá to, co si zákazníci přejí a dodává: „Jak rychle nebo v jakém rozsahu budeme pokračovat, rozhodnou oni.” Analytici Forrester Research ovšem vidí i jiný možný důvod pro ověřování nových technologií, a to předvést je a prodávat dalším obchodníkům.

Bude to inteligentní nákupní vozík?

Na konci srpna 2020 otevřel Amazon ve Woodland Hills (LA, Kalifornie) obchod s názvem Fresh. Sortimentem, nabídkou kulinářských a convenience oddělení i trvale příznivými cenami míří na zákazníky zvyklé nakupovat u největších konkurentů, Targetu a Walmartu. Navštívit obchod mohou zatím, po dobu blíže nespecifikovaného pilotu, jen ti, kteří k tomu byli vybráni a už dříve dělali objednávky online a vyzvedávali nákup v obchodě. Tentokrát se Amazon netají nejbližšími plány a jmenuje konkrétní lokality pro otevření dalších Fresh obchodů v Kalifornii a v oblasti Chicaga.

V oblasti technických novinek byl Amazon umírněnější a vrátil se k zavedeným samoobslužným technologiím a vedle nich také k tradičnímu odbavení na obsluhovaných pokladnách. Výhodou pro technologie je, že bezkontaktnímu nakupování dává v pandemické době přednost stále více lidí a vnímají technické novinky už nejen z pohledu nákupního komfortu ale i praktického zdravotního hlediska. Ze světa online se na prodejní plochu dostala například Alexa, která dokáže ve spojení s lokačními senzory poradit s orientací v obchodě i výběrem zboží.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *