10 trendů, které hýbou světem krásy

Koronavirová pandemie vytvořila potřebu nahradit aktivity spojené s nákupem beauty produktů, bez kterých se jejich nákup neobejde. Řešení nabízí například virtuální zrcadlo.

Zrcadlo, zrcadlo, řekni mi, kdo je v zemi zdejší, nejhezčí a nejkrásnější? Jaké trendy jsou charakteristické pro segment kosmetiky a parfémů v 21. století? Stejně jako v ostatních odvětvích se poslední trendy točí zejména okolo životního prostředí, technologií a inkluze.

Nárůst nabídky přírodních a organických produktů je znatelný ve všech odvětvích, beauty segment nevyjímaje.

1. Přírodní složení a udržitelnost jsou „must-have“

V průzkumu Ipsos z května 2019, tedy ještě před příchodem koronavirové pandemie, 66 % Američanů uvedlo, že jsou otevřenější vyzkoušet novou značku na trhu, pokud vědí, že jsou její produkty přírodní. 43 % amerických spotřebitelů tvrdí, že je větší pravděpodobnost, že si zakoupí produkty, pokud jsou označeny jako přírodní. Pokud je produkt označený jako udržitelný, je větší pravděpodobnost, že bude uživateli hodnocen lépe než produkt bez tohoto označení. Ovšem pozor, cenový rozdíl mezi klasickou versus variantou šetrnou k životnímu prostředí nesmí být příliš velký.

2. Expanze japonské a korejské kosmetiky

Japonské a korejské značky se stále více prosazují na trzích mimo Asii, jejich vliv roste i v České republice. Z japonských značek se u nás zatím prosadila nejvíce značka Shiseido, z korejských pak například Missha, Skinfood, Holika Holika nebo Dr Jart+. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Zatímco japonskou kosmetiku (J-beauty) charakterizuje zejména tradiční přístup ke kosmetice z dob, kdy se o pleť nejvíce zajímaly Gejši – řídí se heslem „prověřené věci, jsou ty nejlepší“.

Korejskou kosmetiku (K-beauty) charakterizuje přístup k inovativním procedurám na základě posledních trendů a úzce souvisí s tzv. K-popem (hudební styl, který vznikl v Koreji a spojuje v sobě prvky popu, R’n’B a taneční hudby). Jako typický produkt jsou například pleťové masky využívající šnečí sliz či náplasti na obličej redukující akné a pupínky.

3. Nárůst mužské péče

Mužská kosmetika 21. století už není jenom o deodorantech a holících pěnách, ale trhem, který je celosvětově na vzestupu. Zatímco ve světě přibývá značek, které se specializují nejen na pečující kosmetiku muže, k dostání je i pánská dekorativní kosmetika. U nás například přibývá tzv. barber shopů, ale i značek specializujících se na pánskou kosmetiku. Jedním z mnoha příkladů je původem česká značka Angry Beards.

4. Role influencerů

Testimoniály hrají v beauty segmentu, a zejména v komunikaci parfémů, důležitou roli dlouhodobě. Pro testimoniály se využívají zejména známé herečky, zpěvačky či modelky. To se sice nemění, nicméně se k nim přidali digitální influencerky a influenceři. Právě jejich role a jejich testimoniály prostřednictvím profilů na sociálních sítích je v dnešní době neopomenutelná. Částečně nahrazují roli slavných modelek, hereček, zpěvaček a sportovkyň v televizních reklamách, a přitom jsou stále „holky/kluci od vedle“. Stali se tak prostředkem pro testimoniály 2.0. A ačkoliv se může zdát, že je v současné době influencer každý druhý, jejich role je i nadále velmi silná.

5. Inkluze ve světě krásy

Podle výzkumu realizovaného Ipsosem v Americe je většina žen nespokojená se svým zevnějškem, 40 % žen není spokojeno se svým vzhledem při pohledu do zrcadla a 44 % žen deklaruje, že nespokojenost se svým tělem pociťuje velmi často při nákupu oblečení. Jak však k pocitům spokojenosti mohou pomoci značky? Lidé jsou se svým zevnějškem více spokojení, pokud jim reklamy a média ukazují někoho, s kým se můžou ztotožnit. Tedy pokud reklamy a média zobrazují lidi stejného věku, etnika, postavy a „lidi z masa a kostí“ i s jejich nedokonalostmi. Dove sice svou iniciativu vede už dlouhá léta, vznikají však i další iniciativy, které sebelásku promují. Z českého rybníčku je to například instagramový účet a hnutí body positivity „Za normální holky“ nebo projekt „Tělo s příběhem“. Inkluze ovšem není jenom o posilování vnímání body positivity, ale i o přizpůsobení značky a její komunikace věku a životním cyklům zákazníků.

6. Posílení role e-commerce v nákupním procesu

E-commerce významně ovlivňuje všechny sektory, beauty nevyjímaje. Naopak, doba pandemie potřebu být on-line ještě více posílila a vytvořila nové příležitosti pro posílení osobního vztahu mezi značkou a spotřebitelem. A to i přesto, že pro některé zboží z odvětví beauty jakými jsou například kosmetika a vůně může být snaha prorazit v e-commerce z důvodu nemožnosti vyzkoušet si produkt v místě prodeje složitější.

Proto mnoho nákupů probíhá prostřednictvím tzv. omnichannelu – tedy propojení fyzického a on-line nákupu. Pouze 32 % Čechů se při nákupu v kategorii vyhýbá předchozí návštěvě obchodu a zboží si kupuje on-line tzv. naslepo.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *