Bezpečí do prodejny vnášejí technologie i správný úklid

Nařízení vlády omezující počet zákazníků v prodejnách přineslo vysokou poptávku po řešeních, která umožní toto omezení dodržovat. Firmy na nich od jara zapracovaly a nyní přicházejí s vylepšenými verzemi.

V souvislosti s koronavirovou situací řeší řada obchodníků, jak vyhovět vládním opatřením. Dodržovat povolený počet nakupujících v jeden okamžik pomáhají moderní technologie. V boji s epidemií však může pomoci i odborně provedený úklid.

Současná situace se vyznačuje velice dynamickými změnami, se kterými jsme nuceni se všichni vyrovnávat ze dne na den. Nicméně první vlna nákazy novým typem koronaviru, která je naštěstí za námi, nám dala alespoň malý prostor se nadechnout a připravit prostředky pro další strategii. Mnohé firmy tohoto času využily a pustily se do vývoje hardwarových i softwarových řešení, která nyní obchodníkům pomáhají zabezpečit prodejnu tak, aby nedocházelo k nekontrolovanému šíření nebezpečného viru.

Omezený počet košíků

Jedním z opatření, které nedávno vláda vyhlásila coby zásadní, je regulace počtu osob, které se mohou v jednom okamžiku pohybovat na prodejní ploše. Mnohé prodejny zareagovaly tím, že upravily počet nákupních vozíků a košíků tak, aby do prodejny nevstoupil větší počet zákazníků. Pokud návštěvník prodejny vozík nebo košík nemá, vyčleněný pracovník, jej dovnitř nevpustí.

Objevilo se však několik problémů, které toto řešení komplikují. Jedním z nich je případ, kdy do prodejny vchází spolu s nakupujícím i další rodinný příslušník, který musí mít svůj samostatný nákupní vozík, bez kterého jej pracovník obchodu dovnitř nevpustí. Tato situace je zcela pochopitelná a většina zákazníků ji přijala a rychle si na ni zvykla. Hůře jsou na tom ovšem maminky s kočárky, proto které by bylo řízení dvou prostředků opatřených čtyřmi koly komplikované, ne-li nemožné. Další nevýhodou tohoto řešení je fakt, že v naprosté většině případů přebrala funkci hlídače omezeného počtu nakupujících ostraha, která by se měla věnovat své primární práci – hlídání zboží a předcházení krádeží.

Kamery, které počítají zákazníky

Většina obchodů měří počet zákazníků přidělováním košíků nebo manuálním počítáním brigádníky. Naštěstí existuje sofistikovanější způsob, který umožní dodržovat vládní nařízení v obchodech či nákupních centrech, a navíc umí sbírat zajímavá data o zákaznících.

Společnosti NTT a Cisco nedávno představily kamerový systém Cisco Meraki se softwarem Everyangle, který je daleko propracovanější než současné metody počítání. Kamerový systém je jednoduchý na instalaci, dokáže měřit počet zákazníků na m2 a upozornit, pokud se překročí povolené množství lidí. Po fyzické instalaci kamer technici ze společnosti NTT nakonfigurují systém a umožní obchodům sledovat chování zákazníků v reálném čase prakticky odkudkoli. Stačí se jen připojit k dedikované aplikaci z počítače nebo mobilu.

Počítáním lidí funkcionalita kamerového systému pouze začíná. Kamera mapuje, kde a na jak dlouho se zákazníci zastavili. Díky technologii facial recognition systém určí pohlaví, věkovou kategorii a další demografické kategorie nakupujícího. Managment prodejny tak může kamery využít i po (doufejme brzkém) skončení vládních opatření ke sběru užitečných marketingových zákaznických dat. Zjistí například, jaké jsou nejexponovanější časy pro jednotlivé cílové skupiny, jaké regály jsou pro ně nejatraktivnější a tomu dále přizpůsobí ceny a komunikaci na prodejně. Software kromě jiného umožňuje i inteligentní detekci podezřelých osob a prevenci potenciálně nebezpečných situací. Veškeré informace jsou uložené v cloudu Cisco, jednom z nejbezpečnějších míst digitálního světa. Do konce roku 2020 nabízí společnost NTT možnost kamery Meraki i software Everyangle zdarma na jeden měsíc vyzkoušet.

Senzory zpřesňují počítání

Příkladem jednoho z nových hardwarových prvků je počítací zařízení AXIS P8815-2 People Counter, které využívá dvou senzorů k vygenerování hloubkové mapy, což výrazně zvyšuje přesnost počítání. Získaná data o počtu návštěvníků mohou prodejny dále zpracovat například s použitím existujícího softwaru pro správu kamerového systému. Nový počítací 3D senzor je ideální do nepříznivých prostředí, kde jsou stíny, silné sluneční světlo, odlesky nebo velký provoz. V případě potřeby lze zařízení pomocí volitelného příslušenství namontovat na závěs nebo zapustit do stropu.

Tato sestava nicméně neslouží pouze jako hlídač počtu návštěvníků. Pokud provozovatel obchodu uvažuje o jeho pořízení a přemýšlí o návratnosti investice, měl by si uvědomit, že mu poslouží nejen v době pandemie, ale také po ní, a to k mapování zákaznického chování. Například tím, že změří návštěvní špičky a přizpůsobí jim v rozpisu směn počet prodavačů, kteří budou potřební k obsluze nakupujících.

Systém využije i marketing

Menší prodejny můžou samozřejmě využít také jednodušší systémy, které pro svůj provoz nepotřebují celý kamerový systém i s rozsáhlým softwarem. Aplikace se implementuje přímo do kamery a propojí se softwarem pro počítání osob. Data o počtu návštěvníků prodejny se pak spolu se živým záběrem z prodejny promítají příchozím zákazníkům na připojenou LCD obrazovku. Ti tak mají přehled o tom, kolik lidí se v prodejně, již nachází a kolik jich ještě může vstoupit. Pokud se kapacita naplní, zobrazí se na obrazovce zákaz vstupu. A protože zákaz vždy působí negativně, je jeho ostrost možné zmírnit tím, že obchodník v čase čekání zákazníky na obrazovce seznámí s novinkami nebo slevami. Toto řešení obvykle umožňuje pracovat také s grafikou na obrazovce v podobě obrázků, pohyblivých gifů, nebo videí, přičemž grafiku lze navíc jednoduše personalizovat.

Pomáhá audiotechnika

K informování o aktuálním počtu lidí v prodejně lze využít také síťové reproduktory. Společnost Axis v současné době uvedla na trh vylepšenou verzi správy softwaru Axis Audio Manager Edge, který zajišťuje jednoduchou správu obsahu a umožňuje kombinovat živá nebo předtočená hlášení. Součástí aplikace jsou předem naprogramovaná pravidla nastavení, konfigurace, provozu, ale i harmonogramy týdenního plánování obsahu. Síťové reproduktory a software samozřejmě neplní svoji roli pouze při dodržování vládních nařízení, ale mohou tvořit i vysoce variabilní audiosystémy, které slouží k přehrávání reklamy a hudby na pozadí, nebo k odrazení narušitelů od nežádoucí činnosti.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *