Zákazník nežádá jen dobrou cenu, ale chce i něco víc

Obchodní aliance Javor spouští e-shop pro maloobchodní prodejny a pracuje i na B2B platformě. Jak říká Ing. Mgr. Robert Bárta, majitel a jednatel společnosti ProVektor, urychlila pandemie koronaviru projekt, který se chystal několik let.

Obchodní aliance Javor má v současné době (konec listopadu 2020) 2 065 obchodů po celé České republice. Obchody má rozdělené do čtyř kategorií podle velikosti, ne však velikosti prodejní plochy, ale podle obratu prodejny.

Obchodní aliance Javor oslavila v letošním roce 20 let od svého vzniku. Které období za fungování aliance bylo nejproblematičtější a naopak, kdy se vedlo nejlépe?

Obchodní aliance Javor skutečně letos slaví dvacet let své existence. Ani mi to nepřijde, protože to uteklo, jak se říká, jako voda. Na všechny ty roky vzpomínám rád a ať přemýšlím, jak chci, tak se nepamatuji na žádné období, které by bylo skutečně problematické. Stejně tak je i těžké říct, kdy se vedlo nejlépe. Firma, díky Bohu, rostla již od počátku a skoro každý rok byl lepší než ten předcházející, a to nejen po stránce ekonomické, ale i třeba v nabídce služeb a dalších dodavatelů našim obchodníkům.

Postavení nezávislých obchodníků je v situaci českého maloobchodního trhu ovlivněno silným konkurenčním bojem velkých řetězců. Co všechno musí nezávislý obchodník udělat pro to, aby obstál?

Postavení tradičních obchodníků na maloobchodním trhu není jednoduché. Velké řetězce stále přichází s novými lákadly pro zákazníky a tím nemyslím jen slevové akce. Nezávislý obchodník má však několik výhod, které velký řetězec nemůže nabídnout a tyto je třeba využít. Hlavní výhodou je osobní přístup k zákazníkům a možnost navodit ve své prodejně přátelské až domácí prostředí. Zákazník dnes už nežádá jen dobrou cenu, ale chce i něco víc, a to je příjemná atmosféra, dostatek informací a zájem o sebe jako osobu. A právě to může nezávislý obchodník nabídnout poměrně snadno a ani ho to nemusí stát žádné větší investice. Často obchodníkům říkám, že úsměv nic nestojí, ale otevírá srdce a tím i peněženky zákazníků a zvětšuje jejich chuť se vracet.

Těch možností, jak se odlišit od velkých řetězců je samozřejmě více jako například sortiment, prostředí a v neposlední řadě také blízkost zákazníkovi. S tím vším se dá dobře pracovat ve prospěch svůj i zákazníka. Platí však, že v první řadě je třeba myslet na zákazníka.

Svým členům nabízí Obchodní aliance Javor prostřednictvím společnosti ProVektor nejen běžný servis, ale i řadu specifických služeb. Které služby jsou v tomto směru nejvýznamnější?

Nejprve bych rád objasnil vztah mezi Obchodní aliancí Javor a společností ProVektor, spol. s r.o. Zjednodušeně se dá říct, že Obchodní aliance Javor a ProVektor je totéž. ProVektor je název firmy, která vytvořila značku Obchodní aliance Javor. Pod touto značkou jsou sdružovány obchody a tato značka je také používána navenek vůči zákazníkům. Ale veškeré smlouvy a obchodní vztahy musí být po právní stránce činěny podnikatelským subjektem a tím je firma ProVektor. Pokud bych to měl k něčemu přirovnat, tak Obchodní aliance Javor je třeba jako Mercedes, což je také jen název vozidel, která všichni znají, ale přitom tato vozidla vyrábí firma Daimler, což je v tomto případě ProVektor.

Máte pravdu, že kromě běžného servisu v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů a marketingu nabízíme obchodníkům i další služby, které jim mohou usnadnit jejich podnikání. Mezi nejžádanější patří zajištění platebních terminálů s velmi výhodnými podmínkami, vlastní virtuální mobilní privátní síť, která výrazně obchodníkům zlevňuje nejen telefonování, ale i datové služby. Dále pak třeba výběr stravenek za výhodných podmínek, pomoc při zavádění GDPR a při kontrole HACCP a další. Nesmím zapomenout na jednu významnou novinku a tou je e-commerce. Právě spouštíme e-shop pro maloobchodní prodejny a pracujeme zároveň i na B2B platformě.

Zmínil jste e-commerce a e-shop, co tím konkrétně myslíte? 

Několik let jsem nosil v hlavě myšlenku, jak zjednodušit objednávání zboží obchodníky, jak je snadno a rychle informovat o novinkách, akcích a zajímavých dodavatelích a jak to vše propojit s koncovými zákazníky. Uplynulé měsíce ukázaly, že je tady další důležitá potřeba, a to bezpečnost jak obchodníků, zákazníků, tak i obchodních zástupců. Odpovědí na tyto potřeby je B2B a B2C platforma. Jde o společný projekt Plzeňského Prazdroje, nás a společnosti Brighten Digital, která je tvůrcem tohoto systému po softwarové stránce a poskytovatelem technické podpory. Společně s Plzeňským Prazdrojem se domníváme, že jde o revoluční a prozatím zcela ojedinělý systém, který změní způsob objednávání a prodeje zboží a komunikace s obchodníky a zákazníky na tradičním trhu.

Jaké podmínky musí obchodník a jeho prodejna splňovat, pokud se chtějí do aliance Javor zapojit?

Obchodník, který chce být v naší alianci a chce využívat všech jejích výhod, s námi musí především hrát otevřenou hru. Tím myslím, že nám poskytuje pravdivé údaje, má dobrou platební morálku a respektuje to, že aliance je především o spolupráci, pod heslem, že v jednotě je síla.

Uvažujete o sjednocení marketingové komunikace, designu prodejen a dalších prvcích, které by vizuálně podpořily příslušnost k alianci?

Vizuální příslušnost k alianci máme sjednocenou už mnoho let. Je pravdou, že to není jednotný polep prodejny z venku, a to proto, že respektujeme individuální představu majitelů jednotlivých prodejen o tom, jak má jejich obchod vypadat, ale i toto už jsme na některých prodejnách pomáhali sladit do našich barev. Příslušnost k naší alianci nejsnáze poznáte až uvnitř prodejen, a to například tím, že máme stejné označení akčního zboží, stejnou podobu letáků a cenových poutačů, stejné lišty v regálech apod.

Pomáháte členským prodejnám při modernizaci prodejních technologií?

Pomoc při modernizaci prodejen je další ze služeb, kterou obchodníkům nabízíme. Podle nás by modernizace měla probíhat v podstatě neustále, protože nové technologie nejen práci zjednodušují, ale poskytují také mnoho důležitých dat, která, když se dobře používají, vedou k správnému nastavení sortimentu, cen, akcí a další. Pro obchodníky je důležité hlavně aktivně používat počítač, skladový software spojený s pokladnou a ideálně i váhou. Užitečná je i investice do moderních chladících vitrín, mrazáků, nářezových strojů a vah. Nejsou to levné položky, ale z dlouhodobého hlediska se vyplatí.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *