Potraviny z rostlinných alternativ zrychlují

Koronavirová krize významně prohloubila a urychlila zájem o stravovací návyky, jako je veganství, vegetariánství nebo flexitariánství.

Moderní stravovací návyky, jako je veganství, vegetariánství nebo flexitariánství se na trhu potravin objevily dávno před koronavirovou krizí. Ohlašovaly zodpovědnější životní styl nastupujících generací a souvisely tak s vlnou zvýšeného zájmu o ochranu životního prostředí a zvířat a udržitelný ekonomický rozvoj.

V USA stoupl v době koronavirové krize počet spotřebitelů stravujících se podle některé z těchto diet o více než 20 %.

Spotřebitelé věnují obecně zvýšenou pozornost zdravějším potravinám podporujícím odolnost jejich imunitního systému a také vyžadují hygienické balení potravinářských výrobků. Samotná definice pojmu zdravější potraviny spotřebitelem je v současné době velmi zajímavá. Na jedné straně je zřetelný nárůst tzv. technicko – vědeckého stravování: spotřebitelé se intenzívně zajímají o to, kolik konzumují bílkovin, uhlohydrátů, vitamínů a podobně, a prohlubují si v tomto směru své znalosti. Tato skupina spotřebitelů také více konzumuje různé potravinové doplňky. Na druhé straně se jiní spotřebitelé více řídí tím, čemu prostě věří, například že sladkosti škodí, ovoce je zdravé a podobně.

Trh s rostlinnými alternativami raketově roste

Motivace spotřebitelů je různá, ale jejich změněné spotřebitelské návyky a životní styly v době koronaviru urychlují růst nových moderních diet.

To se samozřejmě viditelně odráží na trhu potravinářských výrobků z rostlinných alternativ živočišných výrobků. Zatímco ještě v roce 2017 byla velikost tohoto trhu v USA 3,9 miliardy dolarů, v roce 2019 to bylo již 5 miliard dolarů. Ještě před koronavirovou krizí tento trh vzrostl za dva roky o 29 %. Během roku 2020, během koronavirové krize, se růst ještě více zrychlil a tento trh rostl 5x rychleji než celkový trh všech potravinářských výrobků. 80 % spotřebitelů nakupujících pravidelně výrobky z rostlinných alternativ nakoupí během jednoho nákupu více než 10 položek a seriózní prognózy předpovídají, že trh potravin z rostlinných alternativ dosáhne v USA do roku 2027 více než 74 miliard dolarů.

Atraktivní segment pro podnikání

Počet firem věnujících se podnikání na tomto akcelerujícím trhu v USA exponenciálně roste. Mezi nejznámější patří Oatly (ve Skandinávii již od devadesátých let), zaměřující se na nápoje, dále pak Beyond Meat (od roku 2009) a Impossible Foods (od roku 2011) v oblasti rostlinných alternativ k masným výrobkům, a Daiya Foods a Miyoko’s Creamery v oblasti rostlinných alternativ k mléčným výrobkům. Nejúspěšnější z nich už dosahují obratu téměř 300 milionů dolarů ročně. V oblasti foodservisu se převážně soustřeďují na vývoj a nabídku rostlinných alternativ k masným výrobkům, zatímco v oblasti retailu převažuje nabídka rostlinných alternativ k mléčným výrobkům. Největšími retailovými trhy rostlinných alternativ mléčných výrobků jsou zmrzliny, smetana do kávy a jogurty. Každý z těchto tří trhů je již dnes větší než 280 milionů dolarů a jejich růst nezpomaluje.

Výrobky z rostlinných alternativ začínají mohutně uvádět i privátní značky řetězců a fast-foodové řetězce. Velmi úspěšným výrobkem jsou třeba nutriční nápoje na bázi mandlového mléka pod privátní značkou Kirkland Signature firmy COSTCO. Burger King uvedl za podpory mohutné reklamní kampaně svůj Impossible Whopper burger v srpnu 2019 a McDonald’s oznámil uvedení celé řady výrobků z rostlinných alternativ pod značkou McPlant v tomto roce. Dunkin uvedl na trh svůj Beyond Sausage Sandwich. Mnoho dalších produktů z rostlinných alternativ je ve vývoji. Již před koronavirovou krizí, v roce 2019, bylo plných 25 % potravinářských inovací v USA v oblasti rostlinných alternativ k mléčným nebo masným výrobkům.

Této nové dynamiky na potravinářském trhu si samozřejmě všimli i investoři. Kapitálové investice proudí do start-upů zabývajících se podnikáním v oblasti rostlinných alternativ a zajišťují financování rozvoje tohoto mladého trhu. Tržní kapitalizace těchto nových, dravých potravinářských firem je již dnes na velmi vysoké úrovni: tržní kapitalizace Impossible Foods dosáhla v srpnu 2020 již 4 miliardy dolarů, tržní kapitalizace Beyond Meat dosáhla 8,6 miliard dolarů, přičemž obě dvě tyto firmy existují pouze 10 let.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 1-2.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *