Bonduelle digitalizuje produkci salátu

Společnost Bonduelle sází stále více na inteligentní metody pěstování zeleniny (smart farming) a prodej pomocí moderních technologií. Prosklený robot Cabaletta umí namíchat salát podle individuálního přání.

Netrvá to ani 90 vteřin a prosklený robot nazvaný Cabaletta namíchá salát podle individuálního přání. Může použít 18 přísad od kukuřice přes quinou až po rajčata. Celkem je schopen před zraky zákazníka připravit kolem tisícovky různých variant. Platí se bezkontaktně prostřednictvím aplikace nebo u automatu.

Salátového robota vyvinul a potřebnou technikou vybavil kalifornský start-up Chowbotics. V USA, konkrétně v San Francisku, se jeho první verze objevila před více než třemi lety. Ve Francii ho vyzkoušel potravinářský koncern Bonduelle. A protože se osvědčil, je od letošního února k vidění také v Německu, a to v místech, kudy prochází alespoň 800 lidí denně, například v podnikových kantýnách, supermarketech nebo u čerpacích stanic francouzského ropného koncernu Total.

„Trend k dokonalé hygieně, zdraví prospěšnější výživě a konvenienci nám nahrává. Dodatečný podnět přinesla pandemie,“ poznamenává Aymeric De La Fouchardière, generální manažer Bonduelle pro německy mluvící země.

Společnost, jež má nyní kolem 14 600 zaměstnanců a zhruba 2 800 smluvních partnerů mezi pěstiteli, chce být ve svém hlavním byznysu – zpracování různých druhů zeleniny – digitální. Ke dronům a satelitům sledujícím stav produkčních ploch a pilotním projektům v řízeném hydroponím pěstování salátu (bez půdy v živném roztoku) přidala i robota na přípravu čerstvých salátů schopného rychle vyhovět různým chutím zákazníků.

Salátový automat Cabaletta v Německu testuje největší cateringová společnost Eurest, poskytující denně služby 153 tisícům strávníků. Lidé pracující ve vícesměnných provozech si tak mohou dopřát čerstvý salát podle svého individuálního přání.

Společnost Bonduelle spolupracuje rovněž s britským start-upem Too good to go, jehož dva mladí zakladatelé v roce 2016 přišli s nápadem, jak omezit plýtvání s potravinami v restauracích. Vyvinuli za tímto účelem speciální aplikaci, na kterou jsou napojeny i salátové roboty. Vždy v 17 hodin do aplikace hlásí, kolik porcí je ještě na prodej. Následně – mezi 17.30 a 21. hodinou – se nabízejí s výraznou slevou, aby se minimalizovaly ztráty potravinářských surovin.

Digitalizace v hydroponích sklenících

Také zelinářství trpí vlivem klimatických změn, a produkční plochy se proto musejí více zavlažovat. Lze nalézt i jiné řešení, aby pěstování zeleniny tolik nezáviselo na rozmarech počasí. Společnost Bonduelle také v Německu experimentuje s digitálně řízeným hydroponím pěstováním hlávkového salátu. V městečku Straelen nedaleko hranic s Nizozemskem se v hydroponím skleníku s LED osvětlením salát vyživuje přes trubičky roztokem, což šetří asi 70 % vody, a snižuje se také objem odpadu spojeného s pěstováním.

Důležité rovněž je, že takto vypěstovaná zelenina významně šetří náklady na přepravu z jižní Evropy (Španělska a Itálie). Ale založit jeden takový „hydroponí“ hektar vyžaduje investici asi milion eur.

Společnost Bonduelle sází stále více na inteligentní metody pěstování zeleniny (smart farming), kdy její smluvní pěstitelé získávají průběžně informace o stavu svých polí z dronů, inteligentních senzorů, ale i přes satelitní snímky. Na základě těchto dat mohou včas přijímat potřebná opatření ke snížení produkčních ztrát.

Poptávka po konzervách ožila

Když se řekne Bonduelle, člověk si představí kvalitní konzervovanou zeleninu. Ale zeleninové konzervy mají poněkud „zaprášené image“, i v době, kdy stále více lidí přechází k rostlinné stravě, poptávka po nich podle mnichovské poradenské firmy Munich Strategy ve světě stagnuje, či dokonce klesá. Ale pandemie tento trend zvrátila, neboť zákazníci během ní konzervy znovu „objevili“. „Během pandemie jsme získali asi milion nových zákazníků,“ tvrdí De La Fouchardière, podle kterého lidé loni na jaře, když v nejistotě nakupovali do zásoby, často sahali také pro zeleninových konzervách.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 3.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *