City logistika – vyhraje ten, kdo šetří čas a kilometry

Podle Daniela Kubizňáka, šéfa leasingu a výstavby P3, roste význam e-commerce a průmyslové parky se tak budou přibližovat městům, což přirozeně změní jejich design.

Covidová éra přinesla nové výzvy a logistický sektor je ustál i díky kvalitnímu zázemí průmyslových nemovitostí.

Jak se události posledního roku promítly do zájmu o průmyslové nemovitosti?

Každý segment reagoval trochu jinak. Logistické firmy si v českých P3 parcích loni pronajaly desetitisíce metrů čtverečních. Společnost M.Preymesser například obsadila obě nově postavené haly v P3 Mladá Boleslav, DHL rozšířila svou působnost v P3 parku u D11 a DB Schenker expandovala z D1 i do P3 v Horních Počernicích. Některé výrobní firmy se v důsledku racionalizace procesů rozhodly sestěhovat do nových, kvalitativně lepších prostor, jako například Müller Technik v P3 parku u D6, jiné se naopak rozhodly dlouhodobě prodloužit smlouvu ve stávajících prostorách, jako tzv. automotive orientované firmy Knorr Bremse a Grupo Antolin Bohemia v P3 Liberec.

A co firmy z oblasti maloobchodu?

Pro retailové klienty znamenala pandemie náročné období, některým přinesla příležitost k dlouho plánovaným změnám. Jsme rádi, že například v P3 Lovosice mohl vzniknout centrální sklad nábytku pro Möbelix, KIKA a XXXLutz. Z Horních Počernic do haly u D11 expandovala společnost Pet Center. Nejdramatičtější změnou ale prošel park P3 v pražských Letňanech, kde na jednu stranu prodloužila Activa svůj dlouhodobý nájem, a zároveň se vedle podařilo najít zcela unikátní využití haly pro JumpPark a Jungle Sport park. I přes velmi složitou situaci, kdy jsou obě provozovny po dobu vládních opatřeních zavřené, pevně věříme v jejich úspěšné a snad i brzké znovuotevření.

Řada firem byla nucena přesunout své aktivity do prostředí e-commerce. To pro vás byla dobrá příležitost, že?

E-commerce v Evropě stabilně roste už více než deset let a průmyslový development jde tomuto trendu naproti. I u nás je e-commerce nejrychleji rostoucí segment, poptávky jsou obrovské. Když se nám například uvolnila možnost nabídnout 40 000 m2 halu v Horních Počernicích, sešlo se nám okamžitě nejméně sedm poptávek ze strany e-commerce a retail klientů. To jen potvrzuje, že skokově narostla poptávka v nejvíce žádaných lokalitách uvnitř, nebo v těsné blízkosti větších měst. Všichni chtějí být městu co nejblíž. To je pochopitelné s ohledem na enormní zájem o internetový prodej a distribuci. Toto stále více platí také pro segment potravin.

Přitom skladování potravin má jistě specifické požadavky. Jak moc dokážete být směrem k takové poptávce flexibilní?

Například Rohlik.cz s námi o možné expanzi v Praze jednal už před vypuknutím pandemie a měl tak obrovskou výhodu v tom, že si včas zajistil prostory ve východní polovině Prahy, které vhodně doplňují původní distribuční centrum v Liboci v západní části metropole. Extrémní nárůst objednávek během pandemie se mu díky tomu podařilo dobře vykrýt. Rozhodující ale byla poloha parku v Horních Počernicích, která je pro městskou logistiku ideální.

Můžeme předpokládat větší míru výstavby nových projektů v blízkosti velkých měst?

Na pražském trhu nejsou volné prostory. Plochy o velikosti 10 000 m2 a větší se objeví tak jednou za dva roky, to je také důvodem, proč je velcí nájemci řeší s dlouhodobým předstihem. Pozemky pro výstavbu na zelené louce jsou ve městech prakticky nedostupné, a proto se pro nové projekty čím dál víc využívají brownfieldy.

Jak se na takovém brownfieldu staví logistický park? Jde to vůbec?

Je to specifické. Chystáme teď například krásný projekt na sanovaném brownfieldu v Ostravě-Vítkovicích. Je to lokalita, ve které se dlouhá desetiletí skladovaly suroviny pro výrobu železné rudy. Přestože je relativně blízko centra města, pro rezidenční výstavbu je nepoužitelná, protože ji ze dvou stran lemují dopravní tepny a z té třetí řeka a koleje, což je pro nás naopak velká výhoda. S ohledem na rozsah pozemku jsme se rozhodli, že tu vybudujeme novou průmyslově-obchodní čtvrť, která plynule naváže na své okolí a budou ji tvořit výrobní a skladové haly, obchody, showroomy, kanceláře a další zázemí typické pro městskou zástavbu. Také proto jsme k projektu přizvali městského architekta.

Architekt pro průmyslový development? To není zrovna běžná praxe …

V Ostravě se teď obecně hodně staví, ale náš projekt je unikát. Bude to městský park. Na návrhu projektu jsme spolupracovali s místním architektem Davidem Kotkem, který navazuje na urbanismus, jenž Dolním Vítkovicím vdechnul architekt Josef Pleskot při revitalizaci areálu DOV a byl také konzultován s Městským ateliérem prostorového plánování a architektury (MAPPA). Architekt navrhl prostorové řešení tak, aby fungovalo nejenom ekonomicky ale bylo i dobře zasazené do okolí, vnitřní specifikace už budeme řešit s klienty na míru jejich požadavkům.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 4.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.