Inovační dny EHI 2021

Pod názvem EHI Innovation Days 2021 připravil EHI ryze digitální formát setkání odborníků, které spojuje zájem o moderní technologie v retailu.

Právě v tuhle chvíli se měly otevřít brány EuroCIS 2021, řekl 16. března 2021, přesně v 10 hodin dopoledne, na úvod první sekce online digitálního kongresu, člen vedení Evropského hospodářského institutu (EHI) Horst Rütter. Výstava, která v posledních letech přivítala v Düsseldorfu vždy okolo 16 tis. návštěvníků byla, jako mnoho dalších, letos zrušena.

Během tří dnů vystoupily v pěti odborných sekcích desítky přednášejících a jejich příspěvky mohly sledovat více než dva tisíce registrovaných účastníků. V přednáškách i online diskuzi zaznívala výhradně němčina, ale konference rozhodně neměla, vzhledem k mezinárodní prestiži německého obchodu a vystoupením zástupců globálně působících firem, pouhý regionální charakter.

Samotné mobilní platby už nestačí

To platí nejen pro jednotlivé bankovní ústavy, pro které jsou digitální platby očekávanou povinností, ale jako imperativ i pro globálně fungující řešení. Potvrzuje se synergická příbuznost plateb a do on-linu se stěhujících digitálních nabídek a věrnostních programů.

Zástupce S-Payment, řešení z portfolia produktů finanční skupiny německých spořitelen, mluvil ve svém příspěvku příznačně nazvaném „Mobilní platby – úplně normální“ o efektu, který přinesla digitalizace nejrozšířenějších německých giro karet ve spojení s Apple Pay. Za pouhé čtyři dny dosáhla služba stavu, na který potřebovala digitalizace kreditních karet devět měsíců, a ke konci roku 2020 ji používalo 1,5 milionu klientů.

Zatímco S-Payment své řešení pro odložené platby a cashback program teprve chystá, poskytovatel nejrozšířenějšího německého věrnostního programu Payback (31 milionu uživatelů, hodnota získaných bodů za rok 2020 téměř 500 mil. euro) má jasno: jednou operací dokáže aplikace Payback-Go při odbavení na pokladně zaplatit, přičíst věrnostní body a také je uplatnit. Součástí kongresu byly rychlé on-line ankety: v jedné z nich obsadila Payback-Go mezi nejoblíbenějšími platebními aplikacemi třetí místo: hned za Apple Pay a Google Pay.

Podobně dominantní je v Rakousku jö Bonusclub se čtyřmi milióny zákazníků. Zákazník se prokáže během skenování nákupu na pokladně modrým identifikačním čárovým kódem a pak už může mobilní telefon s aplikací v klidu strčit do kapsy, protože k platbě i přičtení věrnostních bodů dojde automaticky. Platební giro karta propojená s aplikací dovolí obchodníkovi přímé inkaso ze zákazníkova účtu a transakce je proto zatížena poplatky nižšími, než jaké jsou u asociačních karet. A ještě jednu výhodu má rychlá platba: obchodníci vypozorovali, že už 10-20 % zákazníků s aplikací dokáže eliminovat fronty v nákupních špičkách. Co je Bluecode, který aplikace používá? Je to platební schéma, technologie pro optické bezkontaktní platby a současně otevřené B2B řešení pro banky, obchodníky i aplikace třetích stran. K využití platformy dovedou obchodníka tři kroky: doplnění akceptace Bluecode do smlouvy s acquirerem, API integrace s pokladním systémem, a nakonec případná integrace do obchodníkovy vlastní mobilní aplikace. V Rakousku využívá výhod jö klubu přes 3 000 obchodů a zapojují se i první obchodníci v Německu.

Předvést Google pay wallet by určitě nebylo žádnou novinkou, a tak zástupce globálního gigantu odkryl záměry případové studie, prováděné ve Spojených státech. Nová peněženka má více podporovat vztahy mezi obchodníky a jejich zákazníky. Lokální obchodníci mohou nabízet výhody i věrnostní programy, které zákazníci snadno objeví funkcí vyhledávání a nákupy pak peněženkou i zaplatí.

Vhled do přítomnosti a budoucnosti „worldwide“ řešení na bázi QR kódů představili zástupci epay.de. Jako účastníci evropské aliance acquirerů s Alipay+ (se 17 členy v roce 2020) charakterizovali svou službu jako nový standard QR plateb: „Jeden interface, jedna smlouva, jedno vyúčtování a nejvyšší bezpečnost“. Každá mobilní aplikace obchodníka může být terminálem pro přijímání elektronických plateb od 3,6 miliardy potenciálních zákazníků.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 4.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *