Hořčice je stálicí českých kuchyní

Domácí vaření zvýšilo nákupy výrobků, které nám pomáhají jídla dochutit. I u nich zákazník stále častěji zkoumá složení.

Výrobky z kategorie dressingů a omáček alespoň jednou za rok koupí téměř každá česká domácnost. Do této kategorie řadíme studené omáčky, salátové dressingy, kečupy, hořčice, majonézy a tatarské omáčky.

Ze subkategorií dressingů, omáček a kečupů mají dlouhodobě největší oblibu hořčice. Nějakou z mnoha druhů hořčicí, které jsou v nabídce českých obchodů, si každý rok zakoupí kolem 90 % českých domácností. Kečupy pak nakupuje kolem 80 % domácností.

Nejméně kupujících mají pesta a tapenády, a to kolem jedné desetiny domácností. „Při pohledu na nákupní chování domácností vidíme, že domácnosti některou ze subkategorií nakoupí přibližně jednou za tři týdny. Domácnosti nakupovaly kečupy zhruba šestkrát ročně, studené přílohové omáčky pak třikrát za rok,“ uvádí Julia To, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK.

Z kečupů vedou jemné

Z výsledků průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu období MAT leden 2021 vyplývá, že se zvyšuje výdaj za jeden nákup. Domácnosti zaplatily v tomto období za jeden nákup přibližně 37 Kč, což je zhruba o 10 % vyšší výdaj než v období MAT leden 2019.

Domácnosti utratily během roku v rámci zmíněných ochucovadel nejvíce za tatarskou omáčku, následují pak kečupy. Co se týká porovnání útrat domácností ohledně typu kečupů, jsou výdaje domácností nejvyšší za jemné kečupy, činí zhruba 80 % výdajů domácností za kečupy celkem. Každá česká domácnost utratila minulý rok v průměru 151 Kč za studené přílohové omáčky a v průměru 94 Kč za dressingy do salátů.

Nejvyšší útraty za výše zmíněná ochucovadla měly domácnosti během loňského roku v hypermarketech, kde nechaly více než 36 % svých celkových útrat za ochucovadla. Následovaly diskonty s více než 27 % a pak supermarkety s 21 %. Téměř 46 % výdajů domácností za tato ochucovadla se uskutečnilo v promocích.

Bez dochucování se neobejdeme

Společnost MEDIAN se v průzkumu Market&Media&Lifestyle – TGI v období 3. kvartál 2020 a 4. kvartál 2020 zaměřila, kromě jiného na to, jak často konzumují české rodiny výrobky z řady tzv. dochucovadel. Hořčici konzumujeme nejčastěji jednou týdně (27,9 %), následuje frekvence 2-3x měsíčně (23,1 %) a 2-3x týdně (17,1 %). Dressingy a omáčky k masu / dressingy do salátů použilo v posledních 12 měsících bezmála 30 % domácností. V případě kečupů podíl konzumujících tvoří celých 78 %. Z těch, kteří kečup jedli v posledních 12 měsících, si ho 28,8 % dopřálo 2-3x měsíčně, 27,9 % jedenkrát týdně a 19,6 % pak 2-3x týdně.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 5.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.