E-commerce: Loňský skokový růst se opakovat nebude

Internetové obchody zažívají v mnoha zemích dosud nevídaný boom. Lze to připsat pandemii sužující svět více než rok, která přinutila spotřebitele výrazně změnit zvyky a nákupní chování.

K dynamickému růstu elektronické komerce, jejíž celosvětové tržby loni proti roku 2019 stouply zhruba o 28 % na 4,3 bil. USD a letos by se mohly přiblížit 5 bilionům USD, přispěly také pokročilé mobilní technologie i lépe propracovaná logistika.

Čína už je řadu let největším světovým trhem elektronické komerce, jejíž tržby se zvyšují mnohem rychlejším tempem, než činí globální průměr.

Internetové obchody sídlící v Číně (velice oblíbené v zahraničí) v roce 2019 poprvé prodaly více zboží než USA a Evropa dohromady (1,8 bil. USD), uvádí americká analytická společnost eMarketer. Hlavní důvod je podle ní zřejmý – země má nejpočetnější „digitální populaci“ na světě a vyspělou mobilní technologii. Připadá na ni více než polovina celosvětových tržeb elektronické komerce. Kromě toho, Čína je první země, kde se online prodej podílí na celkových tržbách maloobchodu více než polovinou. Za ní s velkým odstupem následuje J. Korea a Británie (28 – 29 %).

Druhým největším trhem – s velkým odstupem za Čínou – jsou USA, v jejichž maloobchodě sehrává elektronická komerce větší roli, než je tomu v západní Evropě, o východní části starého kontinentu nemluvě. Výdaje amerických spotřebitelů za online nákupy loni meziročně stouply o 44 % na 861 mld. USD, což představuje více než 21 % souhrnného maloobchodního obratu, informoval server digitalcommerce360.com. Uvedený vzestup charakterizuje jako „neuvěřitelný“.

Na dominantní Amazon připadá skoro třetina veškerého internetového prodeje v USA. Uvedená data nezahrnují online výdaje v restauracích a barech, u automobilových dealerů a čerpacích stanic.

Zmíněný údaj (861 mld. USD) se zásadně neliší od statistik washingtonského ministerstva obchodu, podle nichž tržby e-shopů v zemi loni dosáhly 790 mld. USD a představují necelou sedminu celkového maloobchodního obratu, který loni činil zhruba 5,6 bil. USD.

Tendence na hlavních evropských trzích

Elektronická komerce v Evropě se rychle rozvíjí a pandemie tento trend ještě uspíšila. Trh zahrnuje 34 zemí, kde celkem žije asi 743 milionů obyvatel. Skoro 90 % z nich má přístup k internetu a online pravidelně nakupují více než dvě třetiny lidí, z toho v západní Evropě asi tři čtvrtiny.

Hodnota elektronické komerce (B2C) v Evropě loni meziročně stoupla o 24 % na 573 mld. eur, přičemž na přeshraniční prodeje, které vzrostly o 35 %, připadalo 146 mld. eur, informoval koncem března server ecommercenews. eu. Předloni tento podíl činil 23,6 % a v roce 2018 to bylo 22,8 %.

Mezi jednotlivými zeměmi stále existují výrazné rozdíly nejen pokud jde o míru digitalizace (přístup k internetu), ale i o požadavky, zvyky a chování internetových zákazníků.

Jednu z posledních studií, která se jimi zabývá, zveřejnila švédsko-dánská logistická společnost PostNord. Její závěry vycházejí z rozsáhlého výběrového šetření provedeného ve 12 evropských zemích – Belgii, Británii, Finsku, Francii, Itálii, Nizozemsku, Polsku, Španělsku a ve všech severských zemích, tedy v Dánsku, Finsku, Norsku a Švédsku. Respondenti odpovídali mimo jiné na otázku, jak osobně pocítili důsledky pandemie, a zda se změnil jejich zájem o elektronickou komerci. Trend je jasný. Čím více se lidé obávají pandemie, tím častěji nakupují online.

Evropští zákazníci si už před nástupem pandemie oblíbili online nákupy módního zboží. Během koronavirové krize se jejich zájem rozšířil také na potraviny a léčiva. Zákazníků, kteří začali poprvé nakupovat online kvůli pandemii, nejvíce přibylo ve Španělsku, Francii, Británii a Itálii. Z průzkumu společnosti NordPost dále vyplynulo, že evropští zákazníci mají vysoké nároky, pokud jde o lhůty dodání. Většina z nich uvedla, že mezní lhůta by neměla překročit tři dny. Část kupujících není ochotna čekat déle než dva dny. Ovšem před pandemií byly jejich nároky přísnější. Jinak řečeno, lidé z nich během pandemie poněkud slevili. Nejsou ale příliš ochotni si připlácet za expresní doručení zboží. Největší očekávání mají zákazníci v Nizozemsku, jehož trh elektronické komerce patří k nejvyspělejším v Evropě. Dodání do dvou dnů očekává čtvrtina Poláků. V Německu je zase nejvyšší podíl kupujících ochotných čekat 3 až 5 dnů.

Vzestup mobilní e-commerce

Během loňského roku v Evropě výrazně přibylo spotřebitelů nakupujících přes chytré telefony. Podle průzkumu to jsou přibližně tři čtvrtiny všech internetových zákazníků, z toho skoro všichni v Itálii, Španělsku a Švédsku. V některých oblastech Španělska a Itálie, kde je slabě rozvinutá digitální infrastruktura, je pro lidi snazší objednat si zboží z mobilního telefonu než využívat pevné linky. Pandemie tento trend ještě urychlila.

V Británii, největším evropském trhu elektronické komerce, je podíl zákazníků nakupujících přes mobil relativně nízký. Podle výzkumníků pravděpodobně proto, že značná část Britů si zvykla nakupovat online ze svého počítače nebo tabletu, což platí i pro starší generaci s konzervativnějším nákupním chováním.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 5.2021…

Jeden komentář: “E-commerce: Loňský skokový růst se opakovat nebude”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *