Rozvážkové služby: Trh prudce roste

Budoucnost elektronické komerce podmiňuje rychlost, s níž se produkty dostanou k zákazníkovi, ať už jsou to potraviny, nápoje, nepotravinářské zboží nebo pokrmy z gastronomických podniků.

Globální trh „quick commerce“, tedy rychlého obchodování (zkráceně q-commerce) je v současné době velice dynamický. Boj o zákazníka probíhá jak mezi zavedenými firmami poskytujícími rozvážkové služby, jako jsou např. německá Delivery Hero, nizozemsko-britská Just Eat Takeaway či americké Doordash a Uber Eats, tak mezi nováčky, kteří se pokoušejí o štěstí v tomto byznysu.

Vysoké náklady na obchodní expanzi, včetně akvizic, na marketing, výstavbu vlastních skladů a rozšiřování rozvážkové „flotily“ způsobují, že většina rozvážkových firem léta hospodaří se ztrátou. Ale sumy, které zákazníci na rozvoz „až k prahu domu“ utrácejí, rostou o desítky procent ročně. Tento druh podnikání proto považují za velice perspektivní i investoři ochotně poskytující firmám nový kapitál.

Nažhavený trh v Německu

Nejvyspělejší evropský trh q-commerce (místo něj se používá také pojem „food service“ nebo „E-Food“) se vyvinul v Británii. Zákazníci tam rozvážkovým firmám loni v přepočtu zaplatili 12,3 mld. eur. Uvedená suma se nazývá „hrubá obchodní hodnota“ (gross merchandise value). Vyjadřuje, kolik peněz proteklo po řetězci „primární prodejce-rozvážková firma-konečný spotřebitel“.

Pozornost firem a investorů, kteří za nimi stojí, se v poslední době zaměřuje na Německo, na jehož trhu rozvážkových služeb zatím dominuje nizozemsko-britská Just Eat Takeaway. Ta vznikla počátkem minulého roku převzetím britské firmy Just Eat nizozemským Takeaway za 7,8 mld. USD. Na německém trhu jí chce znovu konkurovat firma Delivery Hero založená v květnu 2011 v Berlíně skupinou podnikatelů. Jeden z nich – Švéd Niklas Östeberg – je jejím generálním ředitelem. Největší balík akcií (něco přes pětinu) Delivery Hero drží jihoafrický mediálně zábavný koncern Naspers. Östberg koncem roku 2019 oznámil, že firma svůj byznys v Německu prodává za 930 mil. eur nizozemské Takeaway. Dnes této transakce, dokončené v dubnu 2019, asi lituje. Letos v květnu překvapivě sdělil, že Delivery Hero se do Německa (kde měla sídlo, ale skoro vůbec tam nepodnikala) vrací.

V červnu začíná v Berlíně se svojí značkou Foodpanda, zatím známou hlavně v Asii. V hlavním městě, kde je konkurence obzvlášť tvrdá, chce vyzkoušet také koncept tzv. tmavé kuchyně specializované na přípravu pokrmů k rychlému dodání zákazníkovi. Delivery Hero plánuje rozvážet zákazníkům nejen pokrmy, nýbrž i sortiment běžně nabízený v supermarketech z vlastních skladů. Slibuje, že bude usilovat o co nejkratší dobu dodání, u části rozvážek by to prý mohlo být pouhých sedm minut. Během první poloviny srpna hodlá svůj byznys rozšířit na další německá velkoměsta.

Niklas Östberg zdůvodňuje opětovný návrat tím, že německý trh má značný růstový potenciál, přičemž firmy na něm přítomné jsou podle něho příliš pomalé. Jejich časy dodání často obnáší 70 – 90 minut. Tento argument podle listu Handelsblatt cílí na německou značku Lieferando, kterou vlastní nizozemsko-britský konkurent Just Eat Takeaway. Niklas Ösberg uvedl, že se v Německu prozatím spokojí s druhou pozicí na trhu rozvážkových služeb. Překonat Just Eat Takeaway může podle něj trvat 10 – 15 let.

Příjmy Delivery Hero loni ve srovnání s rokem 2019 stouply skoro dvojnásobně na 2,8 mld. eur. V roce pandemie vyřídil po celém světě, včetně Česka, kde v roce 2014 získal tuzemskou jedničku Dáme jídlo, kolem 1,3 mld. objednávek, meziročně dvakrát tolik. Letos plánuje, že utrží 6,1 – 6,6 mld. eur, přičemž hrubá obchodní hodnota by se měla pohybovat mezi 31 – 35 mld. eur.

Jitse Groen, zakladatel a výkonný šéf Just Eat Takeaway, se návratu staronového konkurenta do Německa nebojí. „Konkurence nás činí silnějšími… Porazili jsme je v Nizozemsku, Británii, Polsku, Irsku i Německu a rádi to zopakujeme,“ napsal na svém twitterovém účtu Groen.

Šanci v Německu si nechce ujít ani finský Wolt, který je přítomen v Berlíně, Mnichově, Frankfurtu nad Mohanem a nedávno začal poskytovat rozvážkové služby v dolnosaském Hannoveru.

Konkurence přichází i ze zámoří. Americká firma Doordash už vypsala konkurs na obsazení 15 manažerských pozici v plánované berlínské centrále. Kdy začne reálně podnikat, ale ještě není známo. Doordash je největší rozvážková služba v USA, kde jí podle britského listu Financial Times patří 55 % tohoto segmentu elektronické komerce. Podniká rovněž v Kanadě a Austrálii, ale do Evropy zatím – na rozdíl od americké společnosti Uber Technologies – se vydává teprve nyní.

Svoji pozici v Německu a celé Evropě hodlá posílit také americký Uber Eat, platforma, kterou v roce 2014 v San Francisku založil provozovatel alternativní taxislužby Uber Tehnologies. Její služby v Evropě loni využilo přes 24 mil. zákazníků, kteří si mohli objednat a nechat přivézt pokrm z více než 126 tis. restaurací. Letošnímu vstupu Uber Eat na německý trh ale předcházel jeho odchod z několika zemí, např. z Indie a několika menších východoevropských, latinskoamerických a afrických zemí. Jižní Koreu firma opustila už v roce 2019.

Do Německa míří i investoři z Česka

Rozsáhlý a rychle rostoucí trh v sousedním Německu láká také zdejší podnikatele. Šéf investiční společnosti Rockaway Capital Jakub Havrlant v březnu oznámil, že od maloobchodního řetězce Edeka kupuje nejstarší rozvážkovou firmu Bringmeister působící hlavně v Berlíně a bavorském Mnichově. „Pokud jde o růst, budeme ambicióznější vlastník než Edeka,“citoval koncem května hospodářský list Handelsblatt sedmatřicetiletého českého podnikatele, jehož chystané expanzi v Německu věnoval obsáhlý článek. Havrlant počítá s tím, že Bringmeister, jež podniká přibližně 24 let, v Německu letos utrží kolem 100 mil. eur a během 3 – 5 let by to měla být až miliarda eur ročně, a to díky vstupu do dalších měst. „Bringmeister ve skutečnosti nyní nevykazuje žádnou provozní ztrátu,“ uvedl Havrlant, který je podle svého vyjádření připraven investovat do expanze v Německu nemalé peníze.

Ještě předtím ohlásil vstup do Německa Rohlík, který během léta v Mnichově rozjede značku Knuspr a jeho majitel Tomáš Čupr počítá s rozšířením aktivit do dalších měst.

Boj o lukrativní trh v Německu se tak přiostřuje, neboť vedle velkých hráčů, jako jsou třeba Rewe či Amazon se o slovo hlásí četné start-upy (Picnic, Gorilla, Flink a další).

Celá šnůra akvizic

Klíčovým nástrojem v soupeření o co největší díl trhu rozvážkových služeb jsou akvizice. Společnost Just Eat Takeaway loni v červnu oznámila, že za 7,3 mld. USD přebírá americký Grubhub založený v roce 2004 v Chicagu, o který měl zájem také konkurenční Uber. Nizozemsko-britské společnosti, která loni zvýšila meziročně příjmy o 54 % na 2,4 mld. eur to umožnilo vstoupit na obrovský americký trh s loňskou hrubou obchodní hodnotou blížící se 53 mld. USD.

Firmy se současně z některých trhů stahují, aby mohly jít jinam. Delivery Hero koncem letošního května oznámila, že své aktivity na Balkáně prodá za zhruba 170 mil. eur španělskému konkurentovi Glovo. Jde o byznys v Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, Rumunsku a Srbsku a rovněž o část majetku v Chorvatsku. Glovo patří ve Španělsku k nejúspěšnějším start-upům a její byznys rychle roste. Delivery Hero přitom drží 37 % akcií Glovo, jehož spoluzakladatel a výkonný šéf Oscar Pierre úplné spojení s německou společností vyloučil. Glovo loňského října ve snaze zvýšit svoji ziskovost prodalo svůj byznys v Jižní Americe právě Delivery. Glovo, které nyní podniká asi ve dvacítce zemí, hodlá během letošního roku vstoupit na dalších 10 trhů v Africe a východní Evropě. Oscar Pierre si předsevzal, že ve všech zemích, na jejichž trh rozvážkových služeb vstoupí, se Glovo stane jedničkou.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 6.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.