Snídaně a svačina na odlehčené vlně

Trendy v sortimentu snídaně a svačina se rychle mění a flexibilně přizpůsobují vývoji a změnám v poptávce.

Výrazně patrný je zájem o zdravější varianty výrobků, tedy bez přidaných cukrů, konzervantů, aromat a barviv nebo bez palmového tuku. Zároveň roste poptávka po produktech z tzv. ready to eat kategorie, tedy takových, jejichž příprava je rychlá a jednoduchá.

„Obecně se lidé více zaměřují na to, co jedí, jaké je složení a nutriční hodnoty potravin. U snídaní a svačin jsme zaznamenali zvýšenou poptávku po hotových produktech vhodných k okamžité spotřebě, ale v odpovídající kvalitě. Raději si tedy zákazníci koupí snídaňové směsi připravené z kvalitních vloček, často preferují i výrobky bez lepku a přídavku cukru. Rovněž se více zajímají odkud pocházejí suroviny a dlouhodobě se v prodeji navyšuje podíl bio potravin,“ uvádí Kamila Hladká, šéfka týmu české firmy Natu.

Pečivo kupujeme častěji žitné a celozrnné

Přestože klasický bílý rohlík patří stále k nejprodávanějším výrobkům, v posledních letech se čeští spotřebitelé více zaměřují také na nákup zdravějších alternativ pekárenských výrobků, ukázal průzkum obchodů Albert. Důvodem je zejména rostoucí zájem o zdravý životní styl. Vyšší podíl vlákniny v pečivu totiž zasytí na delší dobu. Průzkum dále ukázal, že za zdravé považují zákazníci především to pečivo, které je celozrnné, obsahuje vysoký podíl žitné mouky nebo semínka. Nákupní data obchodů Albert potvrzují, že právě žitné pečivo si získává na oblibě, kromě vysokého podílu vlákniny obsahuje totiž také méně lepku než to pšeničné a může tak působit příznivěji na trávení. Navíc je zdrojem bílkovin, minerálů a vitaminů.

Hit jménem ořechová másla

Ořechová másla a krémy se hodí do cereálií, jogurtu, kaší, smoothie nebo na palačinky, přidávat se dají do těst a krémů při pečení. Mnohé sladké oříškové pomazánky nebo buráková másla obsahují ale spoustu cukru a také palmový olej. Na trhu se ale objevují stále častěji kvalitní produkty z této kategorie, bez přidaného cukru a tuku, bez lepku, vyrobené jen z oříšků. Jedním z nich je řada Mixitella od české firmy Mixit. Mixitelly bez přidaného cukru neobsahují nic jiného než různé druhy oříšků a arašídy a vznikly hned ve třech variantách, Kešu a arašídy, Lískové ořechy a arašídy a Mandle a arašídy.

„Pod značkou Grizly najdou spotřebitelé na pultech originální oříšková másla v různých příchutích. Jsou z těch nejkvalitnějších surovin, bez přidaného cukru a soli, neobsahují palmový tuk a lepek. Receptury mají neotřelé kombinace například pistáciové máslo s bílou belgickou čokoládou, mandlemi a kokosem,“ uvádí Dominik Píchal, zakladatel a ředitel společnosti Grizly.cz.

Nové ořechové máslo s kešu ořechy a vanilkou představila nedávno společnost Natu. Vyvinula ho ve spolupráci s blogerkou Tereza’s diary a výsledkem je extra jemný ořechový krém složený z nasucho opražených kešu oříšků, kokosu a vanilky z Madagaskaru.

Nejen vyznavače zdravého životního stylu zaujme rovněž Chia Shake Choconella, což je přírodní proteinové oříškové máslo, plné lískových oříšků, arašídů, čokolády a kokosu. Obsahuje syrovátkový protein, lecitin a kokosový olej, je bez přidaného cukru a lepku.

„Je třeba si ohlídat nejen původ ořechů, ale i přítomnost dalších surovin. Poctivý krém by rozhodně neměl obsahovat přídavek rostlinných olejů, cukr a přídatné potravinářské látky, ale ani velké množství soli. Pravé ořechové máslo obsahuje pouze rozmělněné ořechy,“ upozorňuje výživový poradce Petr Havlíček a dodává: „Důležité je i datum výroby, doporučuji vybírat másla co možná nejčerstvější. A po otevření rychle spotřebovat nebo udržovat v dobře uzavřených obalech v chladu.“

Novinku v segmentu sladkých pomazánek uvedl na český trh výrobce čokolád Milka, společnost Mondelez International. Pomazánka Milka je vyrobena z lískových oříšků, kakaa a slunečnicového oleje. „Po úspěchu na německém a rakouském trhu přicházíme s tímto produktem před české spotřebitele. Všichni si po ránu zasloužíme trochu klidu, pohody a jemnosti, proto věříme, že si i u nás lidé Milka pomazánku zamilují,“ říká Lenka Čermáková, manažerka marketingu značky Milka.

Veggie mléka: kokos, oves nebo mandle?

Rostlinné alternativy mléka získávají na popularitě. Jsou totiž nejen zdravá a lehce stravitelná, ale zároveň i nutričně vyvážená. Novinkou na trhu jsou veggie mléka značky Body&Future, která jsou k dostání ve třech příchutích – kokos, mandle a sója. Neobsahují laktózu ani konzervační látky, zato jsou plné oříšků, kromě toho jsou bohaté na vitaminy. Hodí se při pečení a vaření, při přípravě smoothie a kaší, ale také jako doplněk do kávy. Jejich obal je navíc vyrobený z obnovitelných zdrojů, dřeva a cukrové třtiny. Je lehčí než klasický kartónový obal a šetrný k životnímu prostředí.

Mlékárna Kunín rozšířila na jaře letošního roku sortiment o Ovesku, nápoj z mléka a ovesných zrn v praktickém balení. Doplní energii kdykoli během dne, která díky obsahu ovesných zrn vydrží po delší dobu. Oveska je k dostání ve třech variantách: klasické s chutí mléka a ovesných zrn nebo dvou ochucených – jablko se skořicí a čokoláda.

Obohaceno proteinem

Limitovaná letní edice Skyru z Bohušovické mlékárny přináší tropické spojení ananasu s kokosem nebo tradiční příchuť malin. Malinová příchuť bude navíc oproti ostatním ochuceným variantám specifická sníženým obsahem cukru. Letní Skyry jsou, stejně jako ostatní varianty, plné bílkovin a obsahují pouze minimum tuku (od 0,1 do 1 %).

Na proteinové varianty mléčných výrobků se soustředí řada dalších firem. Tvaroh Protein s vysokým obsahem bílkovin ocení všichni aktivně žijící lidé a sportovci. Bohušovická mlékárna ho nabízí ve třech ochucených variantách: jahoda, borůvka a broskev-meruňka.

Pod značkou Ehrmann je k dostání řada pudinků s vysokým obsahem bílkovin. High Protein Pudding je krémový proteinový pudink, jehož dalším benefitem je minimum kalorií a snížený obsah cukru. Prodává se v pěti příchutích: čokoláda, karamel, kolumbijská káva, lískový oříšek a vanilka. Speciální proteinové jogurty dodávají do obchodní sítě také společnosti Olma nebo Meggle.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 6.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *