Slušivé dámské šaty za osm eur, lehké vzdušné kalhoty za 8,50 eura nebo lehce pratelné džíny za necelých 16 eur. Mladé zákaznice a zákazníci šílí po „levných hadřících“ od čínského prodeje Shein.
Alespoň tak popisuje jeho úspěch v Evropě i Americe německý list Frankfurter Allgemeine Zeitung. Píše-li, že aplikace této firmy, jejíž prostřednictvím mladí lidé nakupují, nepozorovaně, hezky potichu, „dobyla“ svět levné módy, pak se nemýlí.
Nejčastěji stahovanou nákupní aplikací v USA během května u telefonů s operačním systémem Android a uživatelů iPhonu nebyla ta od Amazonu nýbrž od čínského online prodejce Shein. V Německu byla v případě systému Android třetí, u uživatelů iPhone dokonce druhá hned za aplikací eBay.
Ceny, za které Shein své zboží nabízí, jsou z pohledu spotřebitele senzační a zavedené oděvní řetězce jako např H&M nebo Zara s nimi těžko mohou konkurovat. Je to velice vážná konkurence také pro irský Primark. Společnost Shein naproti tomu nikde ve světě nemá ani jeden kamenný obchod. Občas si tu a tam na krátkou dobu najme obchodní prostory „pop up shopy“, které také jí slouží jako dočasné prodejny pro online obchodování, či k propagaci novinek. Zboží se u firmy Shein ovšem objednává výhradně přes internet.
Španělský řetězec Zara vrhá na trh kolem 50 tis. nových modelů ročně, Shein asi šestkrát tolik, tvrdí Li Čcheng-tung, čínský expert na elektronickou komerci. K propagaci využívá nejenom malé pop up shopy, ale třeba i monstrózní laserovou show v šanghajských klubech.
Pandemie přinesla příval objednávek z celého světa
Západní módní řetězce musely během pandemie platit nájemné za své prázdné obchody, a mnohé musely zrušit. Zato Shein musel narychlo najímat nové pracovníky, aby zvládl sílící příval online objednávek z celého světa.
Firma provozuje šest logistických center v Číně, Belgii, na západním a východním pobřeží USA a v Indii, po světě má také sedm zákaznických center a rozsáhlou distribuční síť. Díky tomu mohou zákazníci, mezi nimiž značnou část tvoří mladé dívky, dostat své „levné hadříky“ během týdne.
Shein modely připravuje, přesněji řečeno, kopíruje výlučně v Číně. Ve čtyřech „výzkumných a vývojových centrech“ zaměstnává kolem 500 lidí, kteří nedělají nic jiného, než pomocí různých vyhledávačů „zkoumají“, co nového chystají zavedené konkurenční značky. Sledují barvy, střihy a samozřejmě ceny novinek. Od těchto „návrhářů“ jdou rychle pokyny výrobcům tkanin a pak do továren. Nové zkopírované kolekce jsou hotovy a míří na trh během pouhých sedmi dnů, tedy asi dvakrát rychleji, než to svede konkurence. Protože Shein nemá žádné kamenné obchody, může si dovolit zhotovit třeba jenom 100 kusů určitého modelu, aby otestoval, jaká bude odezva zákazníků.
Firmě Shein se také přezdívá „TikTok elektronické komerce“. Používá totiž také sdílené videoklipy a krátká videa, na nichž si zákazníci sdělují své poznatky, vzájemně si doporučují, co se u ní vyplatí objednat, a co třeba ne. Právě na to, že zboží propagují samotní zákazníci, čínský online prodejce hodně spoléhá. Na svém instagramovém kanálu má asi 21 mil. abonentů. Je to necelá polovina toho, co španělský konkurent Zara, ale ten je na světovém trhu s módou přítomen mnohem déle než Shein.
Západní značky poukazují padělky
Četné menší i větší západní značky poukazují na to, že Shein dosahuje obchodních úspěchů tím, že „zcela záměrně a promyšleně“ poškozuje jejich práva. Společnost AirWair International, majitelka značky ikonické obuvi Dr. Martens podala na čínského prodeje žalobu v Kalifornii, v níž mimo jiné uvádí, že Shein a její spřízněná webová stránka Romwe zcela záměrně nabízí padělky, což se netýká jenom zmíněné obuvi. Žalobce tvrdí, že čínský prodejce nejenom přímo kopíruje originální design, ale dokonce láká zákazníky ke koupi padělaného zboží na fotografie originální obuvi značky Dr. Martens.
Čínská firma jakékoli pochybení odmítá. Soud by měl začít jednat někdy na podzim. Žaloby na Shein podaly, nebo je chystají další západní výrobci módního zboží.
Napsat komentář