Prací a čisticí prostředky: roste prémiový a eko segment

V kategorii pracích a úklidových prostředků dominují značkové produkty. Češi žádají kvalitu, chtějí ji ovšem za výhodnou cenu, akční nákupy jsou tedy stále velmi oblíbené. Roste též poptávka po ekologické drogerii.

Češi jsou obecně ve velké většině věrni svým oblíbeným a osvědčeným značkám a důvěřují čím dál více spíše dražším prémiovým produktům. Roste ovšem zájem o novinky, zejména v kategorii ekologických pracích a čisticích prostředků, což je velký trend.

Při nákupu pracích a čisticích prostředky se spotřebitelé rozhodují nejčastěji (kromě ceny) podle své předchozí zkušenosti a rádi nakupují spíše větší balení, které déle vydrží.

Úklid: Jak nakupují domácnosti?

Mezi čisticí prostředky pro domácnost řadíme prostředky s univerzálním využitím i speciální prostředky určené na koupelny, kuchyně, sklo, podlahy, proti plísním a podobně. V období od července 2020 do června 2021 nakoupily podle výzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu GfK čisticí prostředky více než čtyři pětiny českých domácností. Na nákup se vydaly v průměru 6x do roka a zaplatily za ně 415 Kč. Největším segmentem jsou univerzální čisticí prostředky bez chloru, které v posledních 12 měsících nakoupilo šest z 10 domácností. Domů si je přinesly v průměru 3x za dané období. Následují chlorové univerzální prostředky, které si pořídila více než třetina domácností v průměru jednou za půl roku. Čističe odpadů a prostředky na úklid koupelen si domů přinesla čtvrtina domácností. Další v pořadí jsou čisticí prostředky na podlahy: 15 % domácností nakoupilo prostředky na běžné podlahy a přibližně poloviční počet prostředky na dřevěné podlahy. K dalším významnějším čisticím prostředkům na českém trhu patří prostředky proti plísni, odstraňovače vodního kamene nebo čističe skla.

„Trhu čističů pro domácnost dominují značkové produkty. Pozice privátních značek je pod úrovní rychloobrátkového trhu. V jednotlivých segmentech se jejich postavení liší, na celém trhu domácích čističů činí podíl privátních značek pětinu z celkových spotřebitelských výdajů. Slevové akce ovlivňují trh domácích čističů o něco méně, než je průměr FMCG. Přes 4 z 10 korun na kategorii směřovalo na akční nákupy,“ říká Hana Paděrová, konzultantka GfK Spotřebitelský panel.

Prací prostředky: nejžádanější jsou tekuté a gely

České domácnosti uskutečnily v průměru přes čtyři nákupy prostředků na praní za rok a celkem za kategorii utratily 870 Kč. Na trhu rozlišujeme univerzální detergenty, které představují čtyři pětiny daného trhu ve výdajích. Nejoblíbenější formou jsou tekuté a gelové detergenty, které nakoupily za poslední monitorované období dvě pětiny domácností, více než třetina domácností si domů přinesla tradiční práškové prostředky na praní, tři desetiny domácností pak nakoupily prací kapsle nebo tablety.

Pětinu trhu tvoří speciální detergenty určené na prádlo a textilie vyžadující speciální péči. Jedná se například o prostředky na praní vlny, hedvábí, sportovního oblečení, bílého, barevného nebo černého prádla. „Speciální prací prostředky nakoupily čtyři z 10 domácností.

Trhu pracích prostředků taktéž dominují značkové výrobky, za privátní značky domácnosti utratily pouze 6 % z celkových výdajů na kategorii. V kategorii převládají akční nákupy, za prací prostředky v akci utratily kupující bezmála tři čtvrtiny z celkových výdajů,“ popisuje Hana Paděrová.

Aviváže, odstraňovače skvrn, změkčovače

Podle Spotřebitelského panelu GfK nakoupilo téměř 55 % českých domácností během posledního roku aviváže. Na nákup se vydaly v průměru 4x a průměrná útrata jednoho kupujícího dosáhla necelých 340 Kč. Podobně jako u pracích prostředků směřovala většina výdajů na nákupy v promoci (70 %).

Do segmentu pracích prostředků řadíme i speciální přípravky používané při praní a péči o prádlo. Ty kupuje polovina domácností a na jejich nákup se vypraví každé čtyři měsíce. K nejoblíbenějším patří odstraňovače skvrn a změkčovače vody, které v posledním roce nakoupila pětina českých domácností. Přes 10 % kupujících přilákaly ještě prostředky proti obarvení prádla. Ostatní segmenty oslovují menší okruh kupujících. Patří k nim například prostředky na zajištění stálosti barev, vonné perličky, prostředky na škrobení nebo dezinfekci prádla. Podíl výdajů za privátní značky v tomto segmentu je vyšší než u předchozích kategorií, představuje necelou čtvrtinu z celkových výdajů za daný trh, ale ani tady nedosahuje podílu privátních značek na rychloobrátkovém trhu celkem. Přes 40 % výdajů na tyto produkty utratí zákazníci v akci.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.