Data jsou aktivum, pojďme toho využít

Data je potřeba vnímat nikoli jako problém, ale jako příležitost. Dvě stovky datových expertů se 10. listopadu sešly na konferenci Primetime for Big Data 2021. Hlavní téma akce „Nová doba datová“ se skloňovalo zejména v kontextu efektivního propojení dat a byznysu a s tím spojené potřeby zjednodušování a interpretace dat.

Konferenci v prostorách Národní technické knihovny zahájil Jan Šedivý z ČVUT, který uvedl svou přednášku odkazem na kultovní film 2001: Vesmírná odysea z roku 1968, ve kterém se poprvé objevily prvky umělé inteligence ve smyslu rozpoznávání a generování řeči. Film pro něj znamenal impulz k tomu, aby se problematikou zabýval dále.

S odstupem let to byl právě on, kdo s týmem svých studentů odnesl prvenství v soutěži společnosti Amazon – Alexa Prize se sociální botem Alquistem, který je schopný konverzovat na 30 témat.

Jak se může umělá inteligence vymknout kontrole?

Jak se může umělá inteligence vymknout kontrole a vykazovat sociopatické chování popsal na principu Goothardova zákona Jan Romportl ze společnosti Dataclair. Inteligenci definoval jako schopnost smysluplné transformace velkých dat na data malá a zároveň schopnost dosáhnout cíle, se kterým je spojen tzv. reward. „Každá pozorovaná pravidelnost bude mít tendenci zkolabovat ve chvíli, když budeme dělat opatření, abychom ji kontrolovali,“ přiblížil princip Goothardova zákona. A jak udělat, aby se nám nevymkla? Jednou z cest může být změnit paradigma strojového učení, aby si systém nebyl jistý ohledně toho, co je skutečný „reward“.

Jak díky datům lépe cílit na potřeby uživatelů platformy Voyo bylo předmětem společné přednášky Jakuba Rajského z TV Nova a Radovana Jirky z BizzTreat. Ze zkušenosti Radovana Jirky začnou interní klienti po implementaci řešení pro vytváření reportů obvykle generovat stovky reportů. Po úvodní fázi zjistí, že jich ve skutečnosti potřebují jen pár a teprve poté se naučí se systémem pracovat rutinním způsobem.

Na linku propojení dat a byznysového výsledku navázal Michael Štencl z Cogvio. Dle něho by měl práci s daty pohánět právě byznysem: „Byznys musí rozumět tomu, že práce s daty tvoří profit,“ říká. Proč jsme podle něj doposud nedosáhli nové doby datové? Protože málo lidí rozumí a umí interpretovat data.

Nakládání s daty jako dopravní chaos

K dopravnímu chaosu přirovnal stav nakládání s daty ve firmách Marcel Vrobel ze společnosti Adastra. Cesta, jak získat nad daty kontrolu, podle něj spočívá v efektivní práci, zajištění spolehlivosti dat, jejich včasném přenosu a zároveň hledání cest, jak tento přenos zrychlit. Jako první krok doporučil posbírat data na jedno místo, tam je zmapovat a snížit tak potřebu plýtvat prostředky.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *