Ceny elektřiny nutí obchodníky hledat energeticky úspornější řešení

Nejistý výhled v oblasti energetiky dělá starosti managementu firem, který si klade otázku, jak ochránit jejich podnikání před zvýšením cen energií. V případě řady menších potravinářských prodejen pak probíhá doslova boj o přežití.

„Až do podzimu minulého roku jsme platili měsíčně za elektřinu pětadvacet tisíc. Nyní s novým dodavatelem platíme devadesát tisíc,“ říká provozovatel malé samoobsluhy na kraji Prahy, a dodává: „Teď v zimě jsme vypnuli, co se dalo, ale na jaře to tu asi budeme muset zavřít. Takovou částku prodejna neutáhne.“

Až 83 % účastníků šetření Hospodářské komory ČR bude nuceno zdražit, a to především v důsledku vývoje cen energií a dalších vstupů. Situace souvisí mj. se skokovým nárůstem cen elektřiny i plynu na trhu. Vyplývá to z šetření Hospodářské komory, které v prosinci 2021 představil její prezident Vladimír Dlouhý. Vysoké ceny elektřiny se v anketě ukázaly jako faktor, který ze všech nákladových položek nejvíce ovlivní podnikání v roce 2022.

Covid dočasně snížil spotřebu

Podle studie EHI zaměřené na energetickou účinnost v maloobchodě spotřeba elektřiny v německém obchodu s potravinami loni klesla. Obchody klasifikované jako nepodstatné pro systém – všechny kromě obchodů s potravinami, drogerie a hobbymarkety – musely mí po určitou dobu v důsledku protipandemických opatření zavřeno. I když část nepotravinářského obchodu mohla své prodejny využívat i k jiným činnostem než k prodeji, srovnání spotřeby elektřiny s předchozími roky neumožňuje vyvozovat závěry o efektivnějším využití.

K poklesu spotřeby přispívají investice do efektivnější chladicí techniky a dále do LED osvětlení. V potravinářství tvoří spotřeba elektřiny téměř 80 % celkové spotřeby energie. Spotřeba elektřiny na metr čtvereční prodejní plochy klesla z 318 na 314 kWh a vedla tak ke snížení o 1,3 %. V poměru k posledním pěti letům je snížení spotřeby téměř o 5 %.

Spotřebu energie nepotravinářského obchodu v roce 2020 nelze srovnávat s předchozími roky kvůli uzávěrám v souvislosti s protipandemickými opatřeními, ale tvořila méně než třetinu spotřeby obchodu s potravinami, 95 kWh v průměru na metr čtvereční.

Rozdíly podle formátů prodejen

Všechny nepotravinářské maloobchodní formáty, s výjimkou drogerií a hobbymarketů, byly v roce 2020 postiženy různě dlouhými lockdowny. V mnoha případech to mělo na maloobchodníky existenční důsledky. Postiženy byly zejména prodejny oděvů, obuvi a sportovní potřeby. V nepotravinářském průmyslu se informace o otevírací době pohybují mezi 40 a 85 % ve srovnání s předchozím rokem (2019). Výkyvy jsou způsobeny především rozdílnou regulací v jednotlivých spolkových zemích. V průměru byly v roce 2020 nepotravinářské formáty prodejen v Německu, s výjimkou drogerií a železářství, otevřeny jen ze 70 %.

Minimálně třetina maloobchodníků s nepotravinářským zbožím mohla své obchody využívat alternativně. Více než polovina dotázaných maloobchodníků uvedla, že uzavření mělo malý nebo žádný dopad na spotřebu energie poboček, protože byly částečně nebo dokonce zcela využívány alternativně, například pro velké renovace, které byly již delší dobu plánovány, nebo jako testovací centra.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 1-2.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.