Trendy v retailu podle Petra Beny

Petr Bena, místopředseda představenstva společnosti Alza, zároveň jeden z hlavních řečníků letošního Retail Summitu, hodnotí pro Retail News trendy v retailu.

Sledujte zajímavosti ze světa obchodu, které vám přináší organizátoři Retail Summitu, vrcholového setkání obchodníků a jejich dodavatelů. Letos zapojili do tvorby pravidelného newsletteru osobnosti českého trhu jako kurátory.

Jaká je budoucnost samoobslužných boxů

Obliba doručovacích boxů dostupných 24 hodin denně roste a vše nasvědčuje tomu, že v zahušťování jejich sítě je budoucnost obchodu. Stačí se podívat do Finska, jak tato budoucnost může vypadat. Tamní lídr trhu Posti je inspirací i pro českou Alzu a její Alzaboxy. Posti buduje svoji síť doručovacích boxů už deset let, každý den přibývá minimálně jedno stanoviště, a je tak napřed před zbytkem Evropy.

Už více než 87 % Finů vyzkoušelo samoobslužné doručovací boxy alespoň jednou, což je údaj za rok 2020, tedy nyní bude číslo ještě vyšší. „V Alze jsme se pro ČR a SR dostali z předpandemických méně než 10 % na loňských 40 %. Jednoznačně to potvrzuje atraktivitu samoobslužných boxů v očích zákazníků,“ dodává Petr Bena. 40 % je také evropský průměr co se týče obliby samoobslužných boxů.

Když se na to podíváme z hlediska zásilek, tak ve Finsku podle Posti jen za první polovinu minulého roku bylo odesláno do boxů meziročně o 47 % více zásilek. Celkem Posti provozuje přes dva tisíce doručovacích boxů, což je v přepočtu na obyvatele jedna z nejhustších sítí na světě. Patří do ní také největší samoobslužná výdejna v Evropě. Tu najdete v Helsinkách v nákupním centru Munkkivuori, má přes tisícovku schránek. Vytíženost celé sítě Posti je značná, takže obsazenost boxů nyní hlídá umělá inteligence. Dovede s téměř 100% přesností určit, které zásilky si lidé vyzvednou během příštích 24 hodin a díky této informaci může urychlit další procesy.

Jak vypadá a jak se změnil doručovací mix v Alze za posledních šest let? Jaká je budoucnost poslední míle? I to zazní na nadcházejícím Retail Summitu.

Vyhlížíte převratné inovace? Na Amazon nekoukejte

„Vždy, když už to vypadá, že karty jsou rozdány, tak zavedené pořádky někdo změní,“ myslí si Petr Bena a poukazuje na analýzu, podle které největší světový obchodník Amazon už nebude tím, kdo přinese inovace v e-commerce. Analytici Marketplace Pulse ve svém shrnutí dění v e-commerce za minulý rok popisují vývoj světových online tržišť (marketplace) jako Amazon, ale také Shopify, Walmart, ebay a dalších. Jejich způsob fungování je podle nich za posledních deset let v podstatě stejný a není důvod jej měnit, pouze rozšiřovat, což se daří. Zároveň je ale třeba se dívat odkud přijdou noví vyzyvatelé. „První inovací Amazonu bylo vytvoření nekonečného zbožového katalogu, který odstranil potřebu nakupovat jinde. Ať už zákazníci hledali cokoli, Amazon to měl (často díky marketplace). Druhou novinkou bylo rychlé a pohodlné odeslání a vrácení jakéhokoliv produktu z toho nekonečného regálu s doručením do dvou dnů nebo méně. To přišlo v roce 2005, kdy představil Prime. Od té doby Amazon představil stovky nových nabídek a experimentů, ale základní nákupní zkušenost zůstala prakticky nezměněna. Amazon zjistil, že není třeba dělat víc,“ píše server Marketplace Pulse.

Amazon určuje to, co si dnes pod e-commerce představujeme. Vyhledávací řádek a prakticky nekonečný seznam výsledků. Toto paradigma dovedl Bezos a spol. k dokonalosti a nikdo jim v tom nemůže konkurovat. Kde jsou slabiny tohoto modelu? Od zákazníka vyžaduje tento model prodeje poměrně dost velké úsilí. Výsledky vyhledávání produktů nabízí záplavu identických položek s mnoha recenzemi, v nichž se jako nakupující nějak musíte vyznat, protože Amazon vám nepomůže, neví totiž přesně, co prodává. Dvěma stům milionů jeho Prime zákazníkům to ale evidentně zatím nevadí.

Ovládnout svět obchodu tržiště s nekonečnou nabídkou? Kdo to překoná a přijde s jiným modelem? Podle Marketpulse se vyplatí sledovat aplikace jako Shein, nabízející oblečení přímo z Číny, která vloni na chvíli měla více stažení než samotný Amazon. Pak jsou tu samozřejmě „quick commerce“ aplikace s 15minutovým doručením, úzce zaměřená tržiště a také různé služby pro odložené platby. Zajímavé bude i to, jako roli v e-commerce budou hrát Instagram, TikTok, Facebook, Pinterest, Snapchat a Netflix. Zatím to funguje tak, že když se něco stane „instantním“ hitem na Netflixu, lidé si to jdou obratem najít a koupit na Amazonu. I to se může změnit.

To vše ovšem neznamená, že není dobře Amazon a jeho recept na úspěch poznat, pokud možno z mnoha různých pohledů. Proto si Petr Bena v létě 2021 „střihnul“ vlastní vzdělávací semestr na téma Amazon, kdy přečetl několik knih a získal tak spousta inspirace, jak věci dělat i nedělat. „Vlastně za to může moje dcera, která mi dala knížku Výmýšlej a bádej, což je fascinující čtení dopisů akcionářům od roku 1997,“ dodává Bena.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 3.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.