Stáže jsou líhní talentů

I když pandemie uzavřela školy a mnoho firem, retail fungoval v první linii, a dokonce zvládal organizovat pro studenty nejen brigády, ale i stáže.

Stáže nadále zůstávají efektivní cestou, jak mladá generace získává pracovní zkušenosti přímo v praxi a jak si zaměstnavatelé mohou mezi studenty vybrat nové pracovníky.

„Před rokem 2019 jsme studentům nabízeli letní stáže v nákupu vždy v období červenec až září. Jedná se o různá oddělení, například marketing, akční úsek, oddělení nonfood nebo administrativně podpůrná oddělení v nákupu.

Vedle toho byly pro studenty/absolventy VŠ v nabídce celoročně také trainee programy v oblasti logistiky, prodeje a nákupu, o které byl ze strany studentů/absolventů vždy zájem,“ říká Tomáš Myler, mluvčí společnosti Lidl.

„Díky každoročním stážím k nám přichází studenti, kteří u nás v případě vzájemné spokojenosti mohou navázat i delší spolupráci v průběhu roku nebo začít pracovat na hlavní pracovní poměr v některém z vybraných oddělení. I v době pandemie jsme studentům vysokých škol nabízeli letní stáže v resortu nákupu v centrále společnosti, samozřejmě za dodržení všech proticovidových opatření,“ doplňuje Tomáš Myler. Dodává, že výběr stážistů se vzhledem k opatřením uskutečňoval online, ovšem následná stáž již probíhala prezenčně na centrále bez větších změn oproti praxi v předchozích letech. „Letos v létě chystáme spustit nové programy. Nejvíce studenty a absolventy motivuje získání zkušeností, poznání korporátního prostředí zevnitř a samozřejmě i přivýdělek při studiu,“ představuje plány Tomáš Myler.

Albert organizuje Summer Internship

„Každoročně nabízíme studentům vysokých škol program Summer Internship. Jde o letní stáže, které trvají většinou od poloviny června do poloviny září. Za dodržování protipandemických opatření jsme v něm pokračovali i v průběhu Covidu-19. Většina společných setkání stážistů probíhala v online prostředí, studenti celkově trávili více času prací z domova než z kanceláře, jinak ale vše proběhlo jako za běžných okolností,“ říká Ctirad Nedbálek, HR ředitel společnosti Albert. Potvrzuje, že v době pandemie bylo náročné rozvrhovat aktivity dle měnících se nařízení vlády, na druhou stranu Albertu daná situace usnadnila setkávání se, jelikož mohli využít online prostředí, které umožnilo propojení všech deseti stážistů z různých měst České republiky. V tomto roce Albert počítá s organizací již zavedeného programu stáží Summer Internship v dřívějším rozsahu. Letos Albertu organizuje už 15. ročník programu Summer Internship. Během čtrnácti ročníků prošla programem více než stovka studentů z různých vysokých škol a univerzit. Pro řadu z nich studijní stáž vyústila v rozhodnutí pokračovat ve spolupráci i nadále.

„Maloobchod je pro studenty velmi atraktivní, protože vědí, že se během relativně krátké doby dozví a naučí v tomto dynamickém a rychlém prostředí mnoho nových dovedností, dostanou možnost spolupracovat také s dodavateli, ať už zboží nebo služeb či z řad agentur. To všechno dělá tento projekt pro studenty tak lákavý,“ říká Ctirad Nedbálek a dodává, že v programu vidí nejenom unikátní možnost rozvíjet mladé talentované lidi, ale také příležitost obohatit firmu o nové pohledy mladých studentů, kteří často přemýšlejí „out of the box“. „Často u nás studenti po skončení stáže i zůstávají ve formě dlouhodobých brigád a někteří z nich se potom stanou i našimi kolegy na plný pracovní úvazek, čehož si velice ceníme.“

Logistika také sází na stáže

Společnost Amazon má velmi dobré zkušenosti se stážemi v distribučním centru Dobrovíz, kde zaměstnává tři tisíce lidí. Od roku 2015 v tomto centru nabízí studentům převážně provozně-logistické stáže – Operations and Logistics Interns. „Dle potřeby vypisujeme stáže i na jiná oddělení, například do IT nebo na personální oddělení. Máme také několik bývalých stážistů, kteří u nás nyní působí v manažerských rolích. Ve stážích vidíme mnoho přínosů, ať už v podobě neotřelého pohledu zvenčí, nebo čerstvé motivace ze studií. Talentů si ceníme a vždy, když jsme svědky úspěšných příběhů, jsme na to hrdí. Hlavní motivací studentů bývá potenciální nabídka stálého pracovního místa a možnost kariérního růstu v jedné z nejrychleji rostoucích firem na světě,“ říká Barbora Vránová, HR Business Partner společnosti Amazon v ČR.

V Amazonu se při výběru stážistů zaměřují na hledání ambiciózních, zvídavých a všestranně nadaných kandidátů. „Zejména schopnost přizpůsobit se energickému prostředí je při výběru stážistů klíčová. Je dobré mít správně nastavená očekávání z obou stran, našim stážistům se proto věnujeme od prvního dne,“ říká Barbora Vránová.

Hledá se ideální kandidát

„Pro stáže je ideálním kandidátem student/ka vyšších ročníků VŠ (poslední ročník bakalářského či 4. nebo 5. ročník magisterského studia), který má zájem poznat, jak funguje korporátní společnost, a získat cenné zkušenosti z retailu. Ideální kandidát je uchazeč s obchodním duchem a analytickými schopnosti, který navíc ovládá ideálně německý nebo anglický jazyk. Na stáž se mohou studenti hlásit prostřednictvím našich kariérních stránek kariera.lidl.cz v průběhu dubna a května,“ říká Tomáš Myler.

Také Summer Internship program společnosti Albert je určen pro studenty vysokých škol jak bakalářského, tak magisterského studia, kteří mají zájem o retailové prostředí. „Žádné speciální znalosti či zkušenosti většinou nepožadujeme, vždy je důležitý především zájem o téma, kterého se projekt týká a spíše proaktivní přístup a samostatnost než konkrétní technické zkušenosti. Mezi základní požadavky většinou patří komunikativní angličtina, řidičský průkaz a orientace v MS Office,“ doplňuje potřebné kompetence kandidátů na stáž Ctirad Nedbálek.

Jak stáže probíhají

Aby stáž splnila svůj účel – zaujala studenta pro případnou další spolupráci a zaměstnavateli získala nového pracovníka, musí být dobře připravena. „Stážista se vždy stává součástí pracovního týmu, který mu pomůže využít naplno svého potenciálu tak, aby si ze stáže odnesl maximum. Je v pravidelném kontaktu se svým manažerem a se svým Buddy (kolegou, který mu je k dispozici). Studenty jejich kolegové také zvou na zajímavé meetingy, které se týkají tématu projektu, který student zpracovává, a student se tak učí, jak to ve velké retailové firmě chodí,“ říká Ctirad Nedbálek.

„Každý student projde pečlivým zapracováním pod vedením manažera nebo jiného zaměstnance v příslušném oddělení, aby byl poté schopen samostatně plnit svěřené úkoly a rozvíjet své schopnosti a dovednosti.,“ sdílí zkušenost Tomáš Myler.

V Amazonu využívají i programu stínování. „Stínovaní je jedním z předpokladů zaučení jakéhokoliv Amazon zaměstnance, stážisty nevyjímaje. Je určitě důležitou formou učení a nezapomínáme na něj, nemělo by však tvořit většinu stážistovy zkušenosti u nás. Chceme nabídnout něco víc než konvenční přístup. Snažíme se studentům relativně brzy nabídnout převzetí odpovědnosti a chceme, aby si sami vyzkoušeli určitý aspekt reality provozu. Velmi často má stážista na starost konkrétní projekt, jehož je vlastníkem od A do Z. Konzultovat mohou nejen s manažerem, ale mají přiděleného také tzv. buddyho, mentora nebo se mohou obrátit na zástupce personálního oddělení,“ říká Barbora Vránová.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 5.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.