LED technologie otevírá nekonečné možnosti práce se světlem

Kromě toho, že LED technologie umožňuje flexibilně pracovat při osvětlování prodejny, přináší také značné energetické úspory.

Kromě klasických světel pro maso, zeleninu nebo pečivo se dnes objevují i světelné zdroje pro speciální produkty, například pro mořské plody vystavené na ledu.

Zaklínadlem úspěšného obchodu jsou dnes emoce. Ty předurčují, zda, co a v jakém množství zákazník nakoupí. Kromě obsluhy, vybavení obchodu nebo nevtíravé vůně navozuje příjemnou atmosféru zejména správné osvětlení.

Světla musí být tak akorát

Nejčastější chyby při osvětlování prodejen vznikají z neznalosti nebo ze snahy ušetřit. „Sortiment pak není nasvícen správným světlem, v prodejně není vytvořena příjemná světelná atmosféra, která nás může pozitivně ovlivnit a díky které nakonec nakoupíme víc, než jsme plánovali. V mnoha prodejnách je dokonce světla tak málo, že po měření nesplňuje předepsané minimální hodnoty,“ poukazuje na nešvary některých českých prodejen Richard Mikl, jednatel společnosti Maranko design. V každém případě platí, že zboží, které není vidět, se neprodá. To platí dvojnásob pro zkušební kabinky, kde zákazník očekává, že uvidí, jak mu vybraný oděv sluší. Podle Radka Jonáše, Lighting Application specialisty ve společnosti Signify se však namísto toho často setká s tím, že mu zrcadlo v kabince neukáže nic, protože osvětlení je nedostatečné nebo světlo na zákazníka svítí z nesprávného úhlu. Dalším nešvarem, který se odehrává přímo na prodejní ploše, je špatné směrování svítidel, které zákazníka oslňují.

Nezapomínejte na výlohu

Samostatnou kapitolou, která dokáže zákazníka přilákat a vtáhnout do prodejny, jsou výlohy. Ty si zaslouží zvýšenou pozornost, protože tvoří vstupní bránu do prodejny a vypovídají o tom, co může zákazník očekávat uvnitř. Právě z tohoto důvodu by měly být opatřeny silným kontrastním světlem s propracovaným scénářem, který upoutá pozornost kolemjdoucích. Jak upozorňuje Radek Jonáš, namísto toho se často setkáváme s naprosto fádním prostorem, který je nasvícen mdle a bez nápadu. Až úsměvná je potom situace, kdy obchodník sice jednou za čas ve výloze zboží vymění, ale zapomene na ně přenastavit osvětlení.

LED šetří energii

Patrně nejprogresivnější technologií osvětlování je v současnosti LED. „Zůstávat dnes u staré technologie osvětlení, jako jsou žárovky, zářivky či výbojky, nedává smysl. Jednoduché vyčíslení celkových nákladů je maximálně průkazné a svědčí o vhodnosti LED osvětlení,“ podotýká Radek Jonáš. „Uvažovat o výměně stávajícího osvětlení za LED technologii by mělo být základem při přemýšlení o možnostech úspor a zvýšení atraktivity prodejny. Podle mých zkušeností jde o jednu z nejlevnějších, nejjednodušších a nejrychlejších možných změn, aby bylo dosaženo značné úspory ve spotřebě elektřiny a prodejna se zásadně proměnila,“ přidává se Richard Mikl.

Přibývá specifických osvětlení

Různé produkty vyžadují různé barevné osvětlování. Například brambory, aby dobře vypadaly, potřebují jiné „světlo“ než barevné ovoce a zelenina, sýry, pečivo nebo masné výrobky a ryby. „V prodejnách s oblečením a botami lze pracovat i s barvou bílého světla. Bílá barva totiž může mít různé odstíny od teplé, která je nažloutlá, přes neutrální, tedy čisté bílé, až po studenou, tedy lehce namodralou, bílou. Kdo s konceptem osvětlení pracuje chytře, podpoří atraktivitu zboží a dokáže přispět ke zvýšení prodejnosti vystavených produktů,“ naznačuje Radek Jonáš. S příchodem LED technologie se barevná škála světelného spektra rozšířila do téměř nekonečných možností. „Dnes známe kromě již tradičních speciálních barev, jako jsou barvy pro maso a uzeninu, pečivo či ovoce a zeleninu, speciální barvy pro ryby a mořské plody prodávané na ledu, sýry, barevný textil nebo třeba speciální světlo na rifle. Úkolem všech těchto barev světla je maximální důraz na co nejpřirozenější výsledný vzhled produktů,“ vysvětluje Richard Mikl.

Světlo může přenášet data

Z technologického hlediska byl potřebný požadovaný výkon LED svítidel již patrně dosažen, a proto se výrobci nyní zaměří zejména na snižování příkonu při zachování výkonu. Očekává se, že se bude také zvyšovat živostnosti svítidel a jejich schopnost přeměny elektrické energie na světlo. Příkon svítidel bude stále nižší, což bude částečně kompenzovat rostoucí ceny energií. Nicméně osvětlovací soustava nemusí sloužit pouze k osvětlování. Osvětlovací soustavu lze již dnes používat také jako interiérovou GPS. „Ve spojení s pro lidské oko neviditelnými signály naviguje zákazníky po prodejně, pomáhá jim najít hledané zboží a poskytuje jim o zboží podrobnější informace, dále láká na probíhající akce a doplňkový prodej. To vše ve spojení s uživatelsky přívětivou mobilní aplikací nebo ručními skenery,“ popisuje Radek Jonáš. Společnost Signify v této oblasti disponuje škálovatelným systémem Interact, což je portfolio softwarových aplikací pro propojení světel a jejich využití pro internet věcí (IoT). Díky tomuto systému můžou uživatelé a správci takto osvětlených prostor využívat služby založené na datech.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 6.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.