Řemeslo má stále zlaté dno

Pro efektivnost odborného výcviku jsou klíčoví vedoucí. Na nich také často mnohdy záleží, zda nakonec učeň práci v daném obchodě vezme.

Mezi obchodní řetězce, které svým zákazníkům nabízejí vlastní kvalitní, čerstvé a přímo u nich vyráběné potravinové produkty, patří Globus nebo Albert. V praxi to znamená, že musí nejen najít a udržet mistry určitého řemesla, ale také podporovat studenty konkrétních oborů na středních odborných školách, a tak si získávat nové pracovníky.

V České republice je 15 hypermarketů Globus. Každý z nich má vlastní pekárenskou, cukrářskou, řeznickou a uzenářskou výrobu, stejně tak restauraci. „V každé této vlastní výrobě se uplatňují učni a pod vedením vedoucích v těchto provozech se učí řemeslo od základu. To například znamená, že se v pekárně učí dělat chleba z kvasu, v řeznictví vše od bourání masa až po výrobu uzenin. Mnoho z původních učňů v Globusu nejen zůstalo, ale také se z nich postupem času stali vedoucí v těchto výrobách. V Globusu probíhá již několik let program, který učně i dle jejich šikovnosti honoruje i nad rámec státem garantovaného minima,“ říká Aneta Turnovská, tisková mluvčí hypermarketů Globus.

Globus spolupracuje prakticky se všemi středními odbornými učilišti v oborech řezník, pekař / cukrář, kuchař / číšník, prodavač a aranžér. „To jsou oblasti, kde můžeme učňům skutečně hodně nabídnout a mohou u nás najít uplatnění i po vyučení. Každý z 15 hypermarketů má kontakt většinou hned s několika učilišti,“ dodává Aneta Turnovská.

Albert patří mezi největší soukromé zaměstnavatele. V jeho prodejnách, distribučních centrech a centrále společnosti pracuje 20 000 zaměstnanců na různé úvazky. V rámci Nadačního fondu Albert či dlouhodobé spolupráce s Potravinovými bankami Albert podporuje všechny obory učňovského školství a patří mezi významné partnery více než pěti desítek středních škol, učilišť či obchodních akademií po celém Česku. „Albert mnoha žákům v těchto oborech dává možnost zapojit se do činností v obchodě, aby získali praxi a mohli se v budoucnu uplatnit na trhu práce. To je velmi záslužná a přínosná pomoc školám a žákům. Jen v letošním roce má Albert přes 800 žáků a studentů v různých oborech, na více než 70 prodejnách,“ přibližuje spolupráci se školami Eva Mušinská, specialistka středoškolského vzdělávání v Albertu.

Jaké obory chybí nejvíc

„V obchodě nadbytek oborů bohužel není. Mezi ty nejpotřebnější patří převážně profese z oblasti obchodu a služeb, tedy prodavač specialista, pekař, řezník, operátor skladování, obchodník a další příbuzné obory a mezi nedostatkové patří především pak pekaři či řezníci. Právě na popularizaci pekařského řemesla Albert dlouhodobě spolupracuje se Svazem pekařů a cukrářů a tradičně se účastní jako partner soutěže Pekař roku junior,“ říká Eva Mušinská.

„Největší nedostatek je řezníků, pekařů a kuchařů. I přes to, že se dlouhodobě snažíme spolupracovat se školami s tímto zaměřením, nelze pokrýt volné pozice absolventy. Zájem o tyto učňovské obory je totiž dlouhodobě nízký,“ říká.

Nenahraditelná role manažerů

„Na každém hypermarketu máme odpovědnou osobu, která se o učně stará a je zároveň kontaktní osobou pro školu. Za dané oddělení se o odborný rozvoj učňů stará odpovědný vedoucí. Studenty chceme o oboru naučit skutečně vše. V našich výrobách, tedy v řeznictví, pekařství a restauraci, mají žáci možnost si řemeslo osahat ve všech jeho podobách a zkusit si všechny činnosti, které k němu patří. Například u řezníků jsou to aktivity od počátečního bourání přes přípravu jednotlivých druhů mas k prodeji až po přípravu finálních výrobků, například uzenin,“ vysvětluje Aneta Turnovská.

Jediným kritériem pro přijetí učně do odborného výcviku je v Albertu zájem o obor a chuť naučit se pracovat s lidmi. V Albertu probíhá odborná výuka pod vedením učitelů odborného výcviku ze škol nebo instruktorů. Jejich hlavním úkolem je předat žákům zkušenosti ve zmiňovaných oborech. „U některých žáků samozřejmě trvá déle, než získají správné návyky a schopnost pracovat samostatně, o to víc nás ale těší, když vidíme za rok, dva, kam se žáci posouvají nejen v rámci svých dovedností, ale i zájmu o práci. Důležitou součástí každého výcviku jsou manažeři, kteří vytváří podstatný základ, motivují instruktory k práci se žáky a dávají jim prostor pro zapojení žáků v různých činnostech. Vybraní absolventi pak zároveň dostávají od manažerů nabídku pracovních pozic,“ sdílí zkušenosti Eva Mušinská.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.