V příchutích vedou chipsy solené, následují paprikové a slaninové

Chipsy si podle Spotřebitelského panelu GfK Czech za období červenec 2021 – červen 2022 minimálně jednou ročně koupí osm domácností z deseti.

Domácnost si chipsy koupí patnáctkrát ročně a při jednom nákupu utratí 37 Kč. Není žádným překvapením, že nejoblíbenější příchutí jsou dlouhodobě solené chipsy, následují chipsy paprikové a slaninové.

Klasické chipsy z brambor stále tvoří největší část segmentu, ale v posledních letech roste obliba kukuřičných lupínků (tortilla). Ty kupuje jedna pětina českých domácností.

Pečivo (tzn. krekry, tyčinky, preclíky, aj.) minimálně jednou ročně koupí 85 % českých domácností. Nejvíce vydají domácnosti za tyčinky, které tvoří 50 % kategorie. Následují krekry a preclíky. Tyčinky si domácnosti dopřejí osmkrát ročně a průměrně za ně za jeden nákup vydají 26 Kč.

Slané extrudované výrobky kupuje sedm domácností z deseti. I zde se české domácnosti drží klasických příchutí, a tak k nejoblíbenějším patří solené a arašídové křupky.

Nejvíce utrácíme za ořechy

Jak pro Retail News uvedla Kateřina Králová, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK, osm z deseti českých domácností kupuje ořechy a výdaje domácností na ně jsou nejvyšší mezi sledovanými segmenty na trhu slaných snacků. Jedna domácnost ročně za ořechy utratí 750 Kč. Z jednotlivých druhů ořechů jsou stále nejpopulárnější arašídy, které kupuje 60 % domácností. Pro kupující je do jisté míry rozhodující cena, protože arašídy jsou nejlevnější při přepočtu na jeden kilogram. Průměrná česká domácnost za jeden rok nakoupí 2,5 kg arašídů.

Popcorn si alespoň jednou ročně doma dopřeje více než 35 % domácností. Jeho popularita se od roku 2017 výrazně zvýšila.

Nejvíce domácnosti utratí za slané snacky a ořechy v diskontech. Necelých 10 % českých domácností nakupuje slané snacky na internetu. Pro online nákupy je typický velký košík, kdy domácnosti utratí za jeden nákup více než 120 Kč. Ve srovnání s hypermarkety, kde je to 55 Kč.

Více než polovina všech slaných snacků a ořechů je nakoupena v promoci. U ořechů je tento podíl vyšší, a naopak nižší je u extrudovaných výrobků a popkornu.

Výdaje domácností na privátní značky v kategorii slaných snacků činí polovinu hodnoty trhu. Vysoký podíl výdajů na privátní značky je typický pro kategorii ořechů.

Slané brambůrky napříč generacemi

Slané brambůrky, chipsy se odlišují v recepturách a baleních, ale jedno mají společné. Jsou oblíbenou pochoutkou všech generací. Doprovázejí nás na párty, rodinné oslavě i při sledování televize. Stačí si vzít jednou a už byste snědli celý sáček. Čas s nimi tak dobře ubíhá… Bramborové chipsy s názvem Bohemia Chips jsou tak už s námi 40 let. Poprvé se v Česku začaly vyrábět v roce 1982 v jihočeském Choustníku. Vznikly díky spolupráci národního podniku Zelenina a zemědělského družstva Zeus. K dostání byly prakticky jen před Vánoci a šlo o podpultové zboží. To už je naštěstí minulost.

Tradici trvající desítky let rozvíjí i řada dalších oblíbených značek. Rodinná firma Petr Hobža byla založena v roce 1988 jako živnost na povolení Národního výboru. Od té doby vyrábí klasické Hobžovy strážnické brambůrky, které dodává do široké obchodní sítě.

Tradici od roku 1995 má rodinná výrobní firma Krajči plus, jejíž hlavní náplní výrobního programu jsou tradiční brambůrky prodávané pod značkou Cyrilovy brambůrky, a slané snacky, mezi další nabízené produkty patří také slané tyčinky a suché plody. Ve firmě probíhá celý výrobní proces, počínaje nákupem surovin až po distribuci obchodním partnerům po celé České republice a od roku 2015 také na Slovensku. Vlastní svůj vozový park a disponuje skladovým zázemím. Za dobu fungování firmy došlo k řadě inovací. „Stěžejní pro nás ovšem je, aby i přes modernizaci výroby zůstal výsledný produkt stejný a udržel si svou vysokou a stálou kvalitu. Vyrábíme tradiční brambůrky a ty budeme vyrábět i nadále,“ zní motto firmy.

V roce 2000 byla založena v Chýnově u Tábora společnost Golden Snack, která na trh dodává snacky, crackery, bramborové lupínky, slané tyčinky a popcorn nejen pod vlastními značkami, ale řadí se zároveň k největším výrobcům pod privátními značkami obchodníků.

Nováčky na trhu jsou proti výše uvedeným například Farmářské brambůrky Aleny a Pavla Hradilových, kteří je začali v Havířově vyrábět v roce 2017. Mladá značka využívá moderní způsoby distribuce i marketingu. V roce sice otevřela novou podnikovou prodejnu, ale vsadila na vlastní závozy zákazníkům až domů do Ostravy, Frýdku-Místku, Havířova, Opavy, Hlučína, Krnova a okolí těchto měst. Přes dopravce a Zásilkovnu zároveň odesílá denně všechny své produkty do celé České republiky. Od začátku společnosti v roce 2016 vzniká zároveň dokument, jehož výsledkem bude kniha a semináře zachycující od prvního okamžiku, doslova den po dni a krok po kroku, vybudování české rodinné firmy. Aktuálním záměrem společnosti je dostávat postupně všechny produkty čím dál tím více do povědomí lidí a zároveň tak maximálně podporovat všechny české farmáře, výrobce a dodavatele, se kterými spolupracuje.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 9.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.