Více dobíjecích stanic sníží strach řidičů z krátkého dojezdu

Dobíjení elektromobilů na parkovištích prodejen a obchodních center, zatímco si zákazník nakoupí, je již bráno jako samozřejmost.

Podle analýzy EV Readiness Index, kterou každoročně zveřejňuje leasingová společnost LeasePlan, má Česká republika v Evropě jednu z nejhustších sítí veřejných nabíjecích stanic ve vztahu k počtu nově registrovaných elektrických vozů. Těch ale u nás v porovnání s ostatními zeměmi jezdí stále málo.

Atraktivita elektromobility stoupá s rozšiřováním sítě dobíjecích stanic. S neustále rostoucí nabídkou dobíječek se způsob života s elektromobilem normalizuje tou nejpřirozenější formou, protože jakmile jsou dobíjecí stanice tzv. na každém rohu, řidiče elektromobilu opustí strach z krátkého dojezdu (tzv. range anxiety).

„Kdykoliv automobil stojí nevyužitý, což je v průměru zhruba 95 % svého času, může se pomalu anebo rychle dobíjet. Pro dlouhodobou životnost akumulátoru se obecně doporučuje udržovat jej dobitý v rozmezí 20 – 80 %, avšak degradace akumulátoru prokazatelně nevzniká ani v případě, kdy jej uživatel dobíjí na 100 %,“ uvádí Jakub Řehounek, MECA Business Development Manager společnosti Kia Czech. Na parkovištích, kde se předpokládá, že se zákazník zdrží maximálně hodinu, je nejoptimálnější nabízet více ultrarychlodobíjecích stanic (UFC) s výkonem nad 150 kW a dobíjecími konektory ve standardu CCS. „Například elektromobil Kia EV6 dobijete z 10 na 80 % kapacity akumulátoru za 18 minut, a to za podmínky, že dobíjíte na dobíjecí stanici o výkonu 350 kW. Elektromobilů s 800V dobíjecí architekturou, kterou je vybaven model EV6, je na trhu sice zatím minimum, ale s rychlostí vývoje nových technologií lze očekávat, že se tento poměr velmi brzy otočí. UFC dobíjecí stanice samozřejmě uspokojí i elektromobily s nižším dobíjecím výkonem, jejichž řídící jednotky přijmou jen ten dobíjecí výkon, pro nějž jsou dimenzovány,“ vysvětluje Jakub Řehounek.

Na parkovišti nákupního centra, ve kterém zákazníci tráví déle než jednu hodinu, by optimální nabídka měla podle Jakuba Řehounka obsahovat mix rychlodobíjecích (DC) a pomalu dobíjecích stanic (AC). Pro elektromobily, které se aktuálně pohybují po tuzemských vozovkách, jsou rychlodobíjecí stanice s dobíjecím výkonem do 100 kW dostatečné. Například nejprodávanější elektromobil značky Kia, model Niro EV, se u 100 kW dobíjecí stanice dobije z 20 na 80 % za 45 minut. Pomalu dobíjecí stanice (AC), které standardně poskytují výkon mezi 11 – 22 kW, jsou vhodné pro delší stání a skýtají tu výhodu, že je mohou využívat i majitelé plug-in hybridních modelů. Řidiči plug-in hybridních vozidel si vystačí i se standardní elektrickou zásuvkou s napětím 230 V, protože maximální výkon, který mohou tyto modely využít se pohybuje od 3,6 – 7,2 kW.

Nakoupit a dobít

Jaký typ dobíjecích stanic v současnosti obchodníci instalují? Například v Lidlu jsou to u nových prodejen DC rychlodobíjecí stanice ABB Terra 54 CJT s nabíjecím výkonem 50 kW. „Dobíjecí stanice pro elektromobily provozujeme aktuálně u 63 prodejen, což je 20 procent našich prodejen. Aktuálně plánujeme instalaci dobíjecích stanic u každé nově otevřené prodejny v našem vlastnictví,“ říká Tomáš Myler, mluvčí společnosti Lidl.

Globus v rámci spolupráce se společností E-On u svých hypermarketů instaluje technologie dobíječek ABB. „Aktuálně máme dobíjecí stanice instalovány u 14 z 15 našich hypermarketů. Rádi bychom v nejbližších letech měli 18 dobíjecích míst v každé lokalitě a ty dále rozšiřovali,“ říká Aneta Turnovská, mluvčí Globusu.

Kaufland spolupracuje se společností ČEZ, v jejíž režii nechává instalovat rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW (DC) s možností „pomalého“ dobíjení 22 kW (AC). „V současné chvíli ale řešíme možnosti poskytnutí našim zákazníkům větší škály dobíjecích výkonů, diskutujeme tedy i možnosti ultrarychlého dobíjení, tedy 150, resp. 300 kW (DC),“ říká tisková mluvčí řetězce Renata Maierl. V současné chvíli má Kaufland pokryto dobíjecími stanicemi 51 % prodejen. Do tří let je plánuje mít u všech svých prodejen.

Stávající partneři řetězce Penny (E.ON a PRE) instalují většinu dobíjecích stanic 50kW s možností budoucího navýšení rychlosti nabíjení. „Spolupráci připravujeme také s novým partnerem Shell, který bude v rámci naší sítě instalovat dobíjecí stanice 125 kW,“ uvádí Tomáš Kubík, tiskový mluvčí řetězce. Penny má aktuálně dobíjecí stanice přibližně u 70 prodejen. „V budoucnu bychom je měli rádi všude tam, kde nám to dovolí kapacita a velikost parkoviště,“ říká Tomáš Kubík.

Také Tesco umožní zákazníkům z řad řidičů elektromobilů rychlé doplnění energie. Díky spolupráci se Skupinou ČEZ vybaví vybraná parkoviště v letošním roce přibližně 30 veřejnými dobíjecími stanicemi. První dvě stanice již nabízejí bezemisní elektřinu u prodejny Tesco ve středočeském Kolíně. Dobíjecí stanice u prodejen Tesco vznikne i díky grantu z Operačního programu Doprava. Během nákupu může řidič díky stojanu o výkonu 50 kW doplnit většinu kapacity baterií svého auta zhruba za půlhodiny. Každá stanice nabízí dobíjecí konektory vhodné pro dobíjení všech značek a typů elektroaut.

Dobíjecí stanice „na každém rohu“?

PRE v současnosti provozuje v celé ČR 540 veřejných dobíjecích stanic, z toho přibližně 370 v Praze, zbytek tvoří dobíjecí stanice převážně na dálnicích a v krajských městech. „U obchodních a nákupních center máme (z výše uvedeného počtu) přibližně 100 dobíjecích stanic. Určitě chceme výhledově tento počet zdvojnásobit,“ říká Karel Hanzelka vedoucí oddělení PR a tiskový mluvčí společnosti Pražská energetika. Většinou jde o dobíjení typu AC, tedy 22 kW. Zákazník na místě obvykle tráví více času, protože nakupuje. „Máme ovšem i rychlé dobíjení u obchodních center, například Hornbach na Strakonické v Praze. Velmi intenzivně spolupracujeme například se společnostmi Hornbach či Penny. Dále máme v Praze dobíjecí stanice v OC Harfa, OC Černý Most, Westfield Chodov, Metropole Zličín, Europark nebo u IKEA,“ vyjmenovává Karel Hanzelka. V těchto dnech vzniká 10 duálních dobíjecích stanic u Fashion Areny, kde bude možné najednou dobíjet až 20 elektromobilů. Jde o jeden z největších projektů PRE v metropoli. Zájem ze strany obchodních řetězců v obecné rovině narůstá. Firmy si uvědomují, že počet jejich zákazníků, kteří přijedou nakupovat elektromobilem, se zvyšuje.

Do všech svých dobíjecích stanic dodává PRE tzv. zelenou energii, tedy získanou z ekologických zdrojů – slunce, voda, vítr. „Blízký solární zdroj máme u jedné z našich dobíjecích stanic v pražských Holešovicích. Je využíván částečně v kombinaci s dodávkou energie ze sítě. Zajímavý je náš projekt soustavy dobíjecích stanic v Praze na Chodově, kde je vytvořeno doplňkové úložiště elektrické energie z propojených baterií elektromobilů již vyřazených z provozu,“ vysvětluje Karel Hanzelka.

ČEZ si v rámci vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů pro dobíjení elektromobilů a znásobení jejich výkonu. Poptávku po zkrácení časů dobíjení chce uspokojovat výstavbou stanic pro ultrarychlé dobíjení i rozšiřováním počtu stojanů v tzv. hubech ve vytížených lokalitách u hlavních tahů a ve městech.

Platba kartou i hodinkami

Společnost E.ON má ve své síti E.ON Drive v České republice první dobíjecí stanici pro elektromobily, na které se dá zaplatit za odebranou energii klasickou platební kartou. Bez registrací nebo dodatečných faktur. Jedná se také o vůbec první veřejnou dobíječku v rámci sítí největších poskytovatelů s integrovaným bezdotykovým platebním terminálem. Řidiči ji mohou využít na jihu Čech ve Strakonicích.

Platby za dobití elektromobilů na veřejných dobíječkách dosud probíhaly prostřednictvím RFID karet, čipů a aplikací jednotlivých provozovatelů dobíjecích sítí, popřípadě platební kartou skrze QR kód. Dobíjecí stanice Siemens s výkonem 90 kW je vybavena integrovaným platebním terminálem Ingenico Self 2000. Ten umožní zaplatit za elektrickou energii bankovními platebními kartami, chytrými telefony s NFC podporou nebo chytrými hodinkami. Ovládání je obdobné jako na klasické čerpací samoobslužné stanici. Dobíjet na této jedné stanici mohou až tři vozy najednou. Stanice disponuje modulární technologií, do budoucna navíc může být rozšířená až na výkon 120 kW.

Nabíjecí stanice přibývají rychleji než elektromobily

Analýza EV Readiness Index, kterou každoročně zveřejňuje leasingová společnost LeasePlan. posuzovala aktuální stav ve 22 evropských státech. Index je založen na třech ukazatelích: na velikosti trhu elektrických automobilů, na rozvinutosti nabíjecí infrastruktury a také na výši celkových nákladů na vlastnictví a provoz elektrických aut v každé zemi.

V Česku loni připadlo 6,26 nabíjecí stanice na všechny nově registrované elektromobily v daném roce. To je výrazně vyšší údaj, než jaký průzkum zaznamenal ve většině sledovaných zemí. Například v Rakousku analýza vykázala 4,93 nabíjecí stanice na všechny nově registrované elektrické vozy, v Německu 1,16 a ve Francii 3,65. Z tohoto pohledu disponuje nejrobustnější sítí Nizozemsko, kde poměr vychází na 12,64. Velmi dobrý výsledek v České republice je ovšem dán nízkým počtem registrovaných elektrických vozidel. V roce 2022 u nás bylo registrováno 7 455 elektromobilů včetně plug-in hybridů. Pro porovnání: v Rakousko jich bylo 47 447, v Německu 833 487, ve Francii 329 669, v Nizozemsku 107 906, v Polsku 20 998 a v Maďarsku 9 584, nižší počet nově registrovaných elektrických aut nahlásilo jenom Slovensko (2 947).

„Celkové náklady na provoz čistě elektrického vozidla jsou u nás citelně vyšší než výdaje na provoz srovnatelného benzinového vozu, a to o 20 %. To je vůbec nejvyšší zaznamenaný rozdíl v neprospěch elektrického modelu. Ve 13 z 22 států naopak celkové náklady na elektromobil vycházejí nižší než na benzinový vůz,“ upozorňuje Martin Brix. Výdaje na elektřinu při jízdě čistým elektromobilem s průměrnou spotřebou 18 kWh na 100 kilometrů autoři studie v České republice vyčíslili na 7,81 eura (184 korun). Nejméně za elektřinu zaplatí Maďaři (4,34 eura na 100 km), Rumuni (4,66 eura) a Norové (4,94 eura), naopak nejvíce Italové (12,75 eura).

Ve srovnání s loňským průzkumem vzrostla podle LeasePlanu v Evropě celková připravenost na elektromobilitu o 12 %. Vyspělost trhu s elektrickými vozy se zvýšila o 19 %, což odráží vyšší podíl elektromobilů na prodejích nových aut. Výrazně, o 43 %, se rozšířila nabíjecí infrastruktura.

Obchodníci testují elektromobilitu pro logistiku i zaměstnance

„Všichni naši zaměstnanci s nárokem na služební vůz si od minulého roku mohou v rámci pravidelné obměny vozového parku objednat také auto s čistě elektrickým pohonem. Zatím však byly dodané a jsou v provozu elektromobily pouze v jednotkách kusů. Zároveň provozujeme jeden plně elektrický kamion pro zásobování našich prodejen, zejména v centrech velkých měst,“ říká Tomáš Myler za Lidl. Kaufland momentálně ve svém vozovém parku využívá 10 elektromobilů.

V Globusu elektromobilitu v rámci firemního vozového parku v tuto chvíli v současné době řeší. Momentálně je předmětem testování. Také Penny možnosti využívání elektromobilů aktuálně testuje, a to jak v rámci osobních vozů, tak v rámci kamionové logistiky.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 05.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.