Nakupovat a jíst udržitelně

Jak souvisí udržitelnost se sortimentem potravin, které jsou považovány za zdravé, a se změnami v životním stylu? Jakým směrem se ubírají řešení a plány výrobců i obchodníků?

Mezi nejzásadnější trendy, které v oblasti retailu panují, patří důraz na co nejpohodlnější a nejrychlejší nákup a současně rostoucí poptávka po potravinách, které jsou zdravé, čerstvé a „udržitelné.“ Co si ale konkrétně představit pod pojmem udržitelná potravina?

Žádná oficiální definice „udržitelných“ potravin neexistuje, tímto pojmem se ale obecně označují takové potraviny, kdy způsob jejich výroby, zpracování a přepravy minimalizuje negativní, a naopak výrazně zohledňuje pozitivní společenské, zdravotní, ekonomické a environmentální dopady.

Zdravý sortiment, zdravá planeta

Lepší péče o půdu, welfare chovy hospodářských zvířat, větší podíl rostlinné stravy, důraz na regionální produkty, konec plýtvání a vyspělejší obaly… To jsou základní požadavky na udržitelnost, které se celosvětově promítají do výroby potravin. Snaha zvýšit dostupnost zdravých a udržitelných potravin a snížit environmentální stopu při jejich výrobě, to je také jeden z hlavních záměrů a cílů kodexu chování EU pro odpovědné obchodní a marketingové praktiky v potravinářství, který před třemi lety představila Evropská komise.

„Široký sortiment zdravých potravin s důrazem na čerstvost naleznou zákazníci především v oddělení Zdravě s Albertem, které nabízí i sortiment pro různá zdravotní omezení či stravovací návyky. Zároveň pracujeme i na změně vnímání hotových jídel. Rozšiřujeme nabídku těchto jídel z kvalitních čerstvých surovin a v neobvyklých chutích, které oslovují i zákazníky, kteří by si tradiční hotové jídlo nekoupili,“ uvádí Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert a pokračuje: „Kromě toho pozorujeme setrvalý nárůst poptávky po biopotravinách, které zařazujeme i do našich kampaní. Právě tyto kampaně přispívají nejen k cenové dostupnosti, ale zároveň popularizují biopotraviny a přispívají k hlubšímu pochopení enviromentálního přesahu ekologického zemědělství.“

Šetřit jídlem může každý

Projekty a iniciativy spojené s udržitelností výroby, prodeje i konzumace potravin, nejsou již ničím neobvyklým. Například projekt „S Lidlem šetříme jídlem“ je zaměřen na prevenci proti plýtvání potravinami, průběžně se rozrůstá a zahrnuje stále více druhů sortimentu. První vlaštovkou projektu byly bedýnky plné ovoce a zeleniny. Jejich obsah tvoří nepoškozené kusy například s protrženou síťkou či obalem nebo ovoce a zelenina z větších balení, kde byl špatný třeba jen jeden kus. Bedýnky byly postupně nahrazeny papírovými taškami, princip ale zůstal stejný, zákazníci za jednotnou sníženou cenu získají tři kilogramy různého ovoce a zeleniny. Tašky jsou vyrobeny z vláken Silphie, což je rostlina dříve využívaná výhradně k výrobě bioplynu. Nyní se její vlákna používají pro obaly, které přicházejí do přímého styku s potravinami.

Rostlinná strava na vzestupu

Počet lidí, kteří se stravují odlehčeně, vyhledávají potraviny rostlinného původu, se sníženým obsahem cukru, bez laktózy, bez masa, bio či s vysokým obsahem proteinu, roste. To je také jeden z důvodů, proč společnost Globus pravidelně rozšiřuje nabídku Zdravých světů ve svých hypermarketech, z nichž každý nabízí kolem 1 100 alternativních potravin. „Prodej alternativních potravin stoupá, protože zákazníci o své stravě víc přemýšlejí. Na začátku roku tento trend vždy zesílí. Chodí k nám nakupovat mladá generace flexitariánů, která je v gastronomii kreativní a jejich cílem je nakombinovat kvalitní potraviny tak, aby si pochutnali, zasytili se, ale to vše s minimálním množstvím masa v jídelníčku. Nemalé množství zákazníků ve věku od 40 let výše také řeší obsah stravy víc než dřív. Zařazují do jídelníčku běžně potraviny se sníženým obsahem cukru či laktózy,“ řekla Aneta Turnovská, tisková mluvčí společnosti Globus.

Smysluplná řešení

„Udržitelnost je důležitá pro nás i naše zákazníky. Proto se dlouhodobě snažíme hledat smysluplné projekty a řešení, které nám pomohou snížit ekologickou stopu. Košík.cz byl například prvním, kdo se rozhodl zavést v pilotním projektu s Mattoni zálohované PET lahve, což umožnilo jejich proměnu z lahve opět na lahev. Stejně tak jsme mezi prvními přistoupili k ukončení prodeje vajec z klecových chovů,“ vyjmenovává Kateřina Göblová, nákupčí kategorie zdravých potravin online supermarketu Košík.cz.

Udržitelnost se Košík snaží promítat i do svých privátních značek, a proto poskytuje zpětný odběr nákupních papírových tašek, které recykluje a vyrábí z nich obaly na vejce vlastní značky Authentic, u kategorie piv využívá firma rPetové obaly. „Nezahálíme ani v logistice a zákazníci si při volbě času doručení mohou zvolit termín s tzv. eko dopravou. Jedná se o časové okno, ve kterém si objednali nákup další zákazníci z okolí a je tak jasné, že se naše auta budou pohybovat v dané lokalitě,“ doplňuje Kateřina Göblová.

Výzva Veganuary: Šance pro rostlinnou stravu

V roce 2014 vznikla ve Velké Británii dnes již celosvětová výzva Veganuary. Vychází z faktu, že právě v lednu si lidé dávají novoroční předsevzetí vztahující se ke změnám v jídelníčku a zlepšení životního stylu. K této výzvě se i u nás připojuje řada obchodníků. Lidl se k výzvě připojil rozšířenou nabídkou veganských produktů, řadou slev a komunikační kampaní „Leden, vege si jedem“, která proběhla na sociálních sítích a představila rostlinné produkty privátní značky Vemondo. Lidl podporuje rostlinnou stravu v souladu se svou strategií Vědomého stravování.

dm drogerie markt představila u příležitosti Veganuary limitovanou edici veganských produktů dmBio. Reaguje tak na poptávku, která odráží fakt, že stále více lidí se trvale či alespoň příležitostně vzdává potravin živočišného původu. „V dm máme v sortimentu přibližně 770 čistě rostlinných potravin a doplňků stravy, z nichž více než 440 pochází ze sortimentu značky dmBio,“ uvedl Jiří Peroutka, manažer komunikace dm drogerie markt.

Snižování uhlíkové stopy jako filozofie

Obal výrobku by měl upoutat pozornost a nalákat ke koupi. Zároveň by měl poskytnout maximální užitek a nezatěžovat životní prostředí. „V uplynulých letech jsme vynaložili značné úsilí na to, aby naše operace byly šetrnější k životnímu prostředí. Mezi nejvýznamnější kroky patří zřízení vlastní čistírny odpadních vod, financovali jsme obchvat obce, což zmírnilo dopravní zatížení způsobené kamiony mířícími do našeho závodu. Dále jsme postavili rozsáhlou skladovou halu, čímž jsme snížili potřebu přepravy zboží mezi naší firmou a externími sklady. Tento krok vedl k významnému snížení naší uhlíkové stopy. A konečně, naše inovativní využití zbytkového tepla z výroby vlnité lepenky je příkladem inteligentního propojení průmyslových procesů s potřebami budov. Toto teplo jsme začali efektivně využívat pro vytápění administrativní budovy, výrobní haly a také pro ohřev teplé vody,“ popisuje Kateřina Pořízová, Support Sales & Marketing společnosti Thimm Obaly.

Jaké obaly považuje současný spotřebitel za „udržitelné“ a osvědčují se právě v segmentu potravin? „Vědomí spotřebitelů o životním prostředí a udržitelnosti je na vzestupu, což se projevuje i v preferencích ohledně obalů potravin. Obecně se považují za udržitelné recyklovatelné obaly a obaly pocházející z obnovitelných zdrojů. Společnost reaguje na tyto trendy tím, že nabízí recyklovatelné a obnovitelné obaly s FSC certifikací. Samozřejmostí jsou obaly vyrobené na míru zákazníkům, tedy obaly se sníženým množstvím materiálů nebo gramáží papíru. V oblasti balení potravin nabízí také obaly vyrobené z inovativních materiálů, které mohou nahradit ty méně ekologické.“

Úspory a nová řešení obalových materiálů

Ve společnosti Albert systematicky pracují na úsporách a eko přístupu k obalovým materiálům, například v sortimentu ovoce a zeleniny nahrazují tam, kde je to vhodné, plasty papírem. „V případě, že musíme použít plast, snažíme se redukovat jeho množství, obaly ztenčujeme a měníme za snáze recyklovatelné. Obalový materiál šetříme například také nahrazením víčka u krabiček „topsealem“, což je plastová fólie natavená na vaničce. Za poslední dva roky jsme jen v případě ovoce a zeleniny ušetřili přes 150 tun plastů,“ uvedl Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. Dalším příkladem je balení masa a ryb. „Jako první v maloobchodě jsme představili nový bio sortiment v recyklovatelných obalech, konkrétně z papíru potaženého lehce oddělitelnou fólií. Toto řešení představuje 70% snížení plastového materiálu. Jen za rok 2022 se nám podařilo ušetřit 418 tun plastu u výrobků vlastních značek,“ dodává.

„V Grizly dbáme na materiálové složení a snažíme se jít udržitelnou cestou, nicméně naším primárním cílem je udržet zabalenou surovinu v nejlepší kondici po celou dobu trvanlivosti produktu,“ říká Jana Andreášová, specialistka nákupu společnosti Grizly a pokračuje: „Velikost obalu odpovídá vždy obsahu, s obaly zacházíme zodpovědně – jednoduše objednáme tolik, kolik opravdu potřebujeme. Spoustu našich obalů zákazníci znovu využívají, ať už se jedná o skleněné dózy na másla nebo znovu uzavíratelné doypacky.“

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 1-2.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.