Zelené myšlení není green washing

Spotřebitelé přikládají udržitelnosti obalů větší význam než v minulosti. Co ale vlastně odlišuje udržitelné obaly od konvenčních obalových materiálů?

Zatímco však ještě před pár lety se udržitelnost skloňovala ve všech pádech, nyní již ústředním heslem není… Proč? Protože se stala samozřejmostí, která je nyní klíčovým prvkem procesu rozhodování o nákupu.

Tak, jako je základní primární funkcí ochrana a manipulace, tak je jedním ze základních ekologických aspektů environmentální optimalizace, jak samotného produktu, tak i jeho obalu či způsobu balení. Co ale vlastně odlišuje udržitelné obaly od konvenčních obalových materiálů?

V běžných obalech se často používají tzv. necirkulární materiály. Plast, který se vyrábí z ropy, ale i papír, kvůli kterému se kácí stromy. Jinými slovy až doposud jsme využívali, nebo spíše nadužívali omezených přírodních zdrojů, kterých už máme příliš málo, zatímco technologických možností jak, který substrát vyrobit s omezením přírodních (primárních) zdrojů, máme díky pokroku v současnosti celou řadu. Pozitivní zpráva je, že lidstvo si to uvědomilo a situaci řeší jak spotřebitelé svým tlakem na výrobce produktů i obalů, tak samotní výrobci v rámci vývoje a výzkumu, a později i užitou výrobou. Celý článek

Globální trh s kosmetikou: Číňané plánují akvizice v Evropě

Spotřebitelé vnímají pojem „zkrášlování“ (beauty) šířeji než dříve. Kromě tradičních kategorií do něj zahrnují wellness, osobní péči a estetické výkony.

V období 2022 – 2024 rostl kosmetický průmysl o průměrných 7 % ročně, avšak současná geopolitická a hospodářská nejistota způsobuje ochlazení dynamiky. Výrobci mohou do roku 2030 počítat s roční dynamikou příjmů kolem 5 %. Vyplývá to ze studie „State of Beauty 2025“ americké poradenské firmy McKinsey & Co a časopisu The Business of Fashion.

V Evropě a vyspělých asijských zemích se bude ve výdajích na kosmetické přípravky více než dosud podílet generace starší 50 let. Růstovým podnětem bude i to, že do vyšších příjmových skupin se přesouvá generace „Z“. Na trh záhy vstoupí také generace Alpha zahrnující demografickou kohortu lidí narozených po roce 2010. Jde tedy o první generaci narozenou ve 21. století, generaci, jež se hluboce vnořila do digitálního prostředí a rychle si osvojuje nové technologie. Celý článek

Bez podpory zákazníků nelze podnikat

Zákaznická podpora e-shopu je pro každou e-commerce firmu kriticky důležitá. Zákazníci se na ni obrací v případě jakýchkoliv dotazů, nejasností, problémů a reklamací.

Jistě ne bez nadsázky se říká, že kvalitní zaměstnanci a znalost spolu se spokojenými zákazníky jsou zdrojem živé vody pro každého podnikatele v e-commerce.

Pokud zákaznická podpora e-shopu nefunguje, ztratí zákazníci v e-shop důvěru a je vysoce pravděpodobné, že na něm už nikdy neobrátí. Proto je důležité, aby e-shopy svou zákaznickou podporu nepodceňovaly a aby jí věnovaly co nejvíce své pozornosti. Celý článek

Globálnější, něž by se mohlo zdát

Rok 2025 vyhlásilo Valné shromáždění OSN rokem družstev. Letošní téma „Družstva budují lepší svět“ má za cíl zdůraznit globální dopad družstev.

Ve světě funguje na tři miliony družstev, které mají 1,2 miliardy členů a zaměstnávají přibližně 280 mil. lidí. Jen v Evropě mají družstva 163 milionů členů a 5,4 milionů pracovníků. Reálné vazby na družstva jsou však daleko větší, protože na členy jsou navázány také jejich rodiny.

Letošní Mezinárodní rok družstev OSN (IYC) byl oficiálně zahájen na globální družstevní konferenci a valném shromáždění ICA (International Cooperative Alliance) v Novém Dillí v Indii. Konference přilákala delegáty z více než 100 zemí, kteří diskutovali o tom, jak družstva budují prosperitu pro všechny, se zaměřením na čtyři pilíře konference: opětovné potvrzení družstevní identity, povolení podpůrných politik, rozvoj silného vedení a budování udržitelné budoucnosti. Celý článek

EHI i letos ocenila technologická řešení

EHI již po 18. vybíral vítěze cen reta za nejlepší technologická řešení v maloobchodě. Slavnostní předání proběhlo v rámci veletrhu EuroCIS 2025.

Desetičlenná odborná porota složená ze zástupců průmyslu, univerzit a výzkumných institucí posoudila přibližně 75 žádostí a udělila ceny za technologická řešení s obzvláště vysokou úrovní inovací a vysokými strategickými a finančními přínosy.

V každé z pěti kategorií Umělá inteligence, Checkout & Smart Store, Customer Experience, Employee Empowerment a Supply Chain Excellence byli oceněni tři rovnocenní vítězové a jeden vítěz byl oceněn ve speciální kategorii Sustainability.

Spolu s obchodníky jsou od roku 2015 oceňováni také dodavatelé vítězných řešení. Celý článek

Potravinářské inovace a trendy z New Yorku

Již po 68. se v manhattanském JAVITS Kongresovém Centru v New Yorku konal letní veletrh Fancy Food Show pořádaný americkou Asociací potravinářských specialit zaměřený na inspirující inovace a trendy v potravinářství.

Ve dnech 29. června až 1. července na veletrhu Fancy Food Show své výrobky prezentovalo více než 2 200 vystavovatelů z 59 zemí, z nichž 380 zde vystavovalo poprvé. Veletrh navštívilo více než 30 000 návštěvníků, mezi nimi více než 720 žurnalistů, zástupců médií a digitálních influencerů v oboru potravin, nápojů a vaření. Celý článek

Téma, které je tabu

Téma kybernetické bezpečnosti je tím nejožehavějším, které můžete nastolit. Oslovili jsme desítku firem z oblasti logistiky a setkali jsme prakticky u všech s bariérou mlčení. Proč?

Přestože digitalizace vedla k četným výhodám, pokud jde o automatizaci a snížení nákladů, rovněž otevřela dveře novým zranitelnostem a kybernetickým hrozbám. V důsledku toho se kybernetická bezpečnost stala klíčovým faktorem v sektoru dopravy a logistiky.

Rostoucí digitalizace a propojení mezi různými složkami dodavatelského řetězce učinily systémy zranitelnější vůči kybernetickým útokům. Tomáš Fiurášek, CTO DODO Group, nám prozradil: „Bezpečnost našich systémů i dat bereme velmi vážně. Z tohoto důvodu detailní informace k ochraně nekomentujeme, protože věříme, že i otevřenost může v některých případech nahrávat útočníkům. Můžeme ale ujistit, že máme zavedena přísná bezpečnostní opatření v souladu s nejlepšími standardy v oboru a pravidelně je testujeme a aktualizujeme,“ a dodává: „Kybernetická bezpečnost je u nás kontinuální proces – nikoliv jednorázové opatření. Využíváme kombinaci preventivních technologií, důkladného monitoringu a odborného know-how. Spolupracujeme se specializovanými bezpečnostními partnery a naše systémy pravidelně podrobujeme testům. Také aktivně školíme naše týmy, aby rozpoznali a zvládli moderní typy útoků jako je phishing.“ Celý článek