Přípravy na veletrh drinktec 2025 jsou v plném proudu

Přes 1 000 vystavovatelů z více než 50 zemí opět představí v Mnichově ve dnech 15. až 19. září 2025 trendy pro výrobu nápojů a tekutých potravin (liquid food). Na ploše více než 73 000 m2 představí vystavovatelé z celého hodnotového řetězce novinky a trendy v tomto odvětví.

Rolf Keller, generální ředitel společnosti YONTEX, zdůrazňuje význam veletrhu drinktec na celosvětovém trhu nápojů a tekutých potravin: „S veletrhem drinktec jsme velmi blízko trhu, a i tuto akci opět důsledně přizpůsobujeme potřebám našeho odvětví. To se také odráží ve velkém ohlasu na veletrh drinktec 2025.“ Markus Kosak, výkonný ředitel drinktec Cluster, upřesňuje: „Ještě máme několik málo volných míst. Poptávky stále přicházejí a my je umisťujeme, jak nejlépe to jde, do příslušných oblastí nabídky.“ Je vidět, že tvrzení, že se jedná o přední světový veletrh, je opět naplněno. Na letošním ročníku veletrhu tento obor potvrzuje, že pro technologie a řešení pro výrobu nápojů a tekutých potravin existuje široká mezinárodní nabídka.

Dosavadní rozdělení na třetinu německých a dvě třetiny zahraničních vystavovatelů se bude opakovat i letos. „Mezinárodnost účastníků je jádrem značky drinktec a dokumentuje její výkonnost. Z hlediska návštěvníků to znamená, že se veletrh drinktec může etablovat jako preferované výstaviště pro všechny výrobce nápojů a tekutých potravin na celém světě. Je to jediné místo, kde mohou získat cílené informace o budoucích řešeních pro svůj obor,“ říká Markus Kosak. Mnichov se tak opět ukáže – již od roku 1951 – jako vrcholné místo globálního setkání pro oblasti surovin, technologií a strojní techniky pro výrobu a prodej nápojů a tekutých potravin.

Liquidrome – Zde se ukazuje budoucnost

Když už mluvíme o budoucnosti: Doprovodný program uvádí novou koncepci a Markus Kosak k tomu uvádí: „Spojujeme náš doprovodný program do jednoho prostoru v hale C4 a nabízíme zde prostor pro výměnu znalostí, prezentace vystavovatelů a dialog s vědou a výzkumem v našem novém formátu „Liquidrome“. V Liquidrome vytváříme základ pro dialog budoucnosti.“ Tento akční prostor rozšiřuje spektrum získávání informací pro návštěvníky a otevírá perspektivy pro tvorbu nových produktů, aplikaci inovativních technologií a tržních strategií. V úzké spolupráci s ideovým garantem veletrhu drinktec, Svazem pro potravinářské a balicí stroje ve VDMA, budou tyto nabídky sdruženy do tří hlavních témat.

Klíčová témata ukazují vyhlídky do budoucna

V rámci klíčového tématu „Circularity & Resource Management“ (Cirkularita a hospodaření se zdroji) se program věnuje tématům jako „Opětovné využití vody“ a „Čištění odpadních vod“. Prezentace osvětlí z různých úhlů pohledu, jak lze realizovat globální požadavky na hospodárnou spotřebu vody. Mezi další klíčová témata patří zpětné získávání energie, využití zbytkových materiálů z výrobního procesu a optimalizované využití materiálů v obalech. V této souvislosti bude v programu přednášek rovněž zahrnuta implementace nařízení EU o obalech a obalových odpadech (PPWR).

V druhém klíčovém tématu „Data2Value“ (získání hodnoty z dat) se program zaměřuje na transparentnost procesů a zapojení řešení, která integrují využití strojového učení nebo umělé inteligence. Jednotlivé příklady zahrnují modely predikce příchuti a řízení údržby pomocí predikčních modelů. Podobný přístup lze uplatnit i při návrhu čisticích procesů: v kombinaci se strojovým učením umožňuje umělá inteligence rozpoznat stupeň znečištění nádob a zahájit samočinné přizpůsobení čisticích procesů.

Zajímavé podněty přinese i třetí klíčové téma „Lifestyle & Health“ (Životní styl a zdraví), v jehož rámci návštěvníci veletrhu získají mimo jiné nápady na řešení příchutí nealkoholického nebo nízkoalkoholického piva, stejně jako nealkoholických vín a fermentovaných nápojů. To jim umožní díky optimalizovaným recepturám využít tržní potenciál v tomto rostoucím segmentu. Podíl na trhu budou získávat funkční nápoje obsahující například minerály, vitaminy, aminokyseliny, vlákniny nebo probiotika. Stejně důležité bude obohacování nápojů proteiny, které jsou rostlinného původu a mohou být také izolovány z vedlejších produktů v procesu vaření piva.

Startup Zone – výborně nastavená

Součástí Liquidrome je i nadále plocha Startup Zone, která se letos setkala s velkým ohlasem. „Můžeme představit zajímavou nabídku německých start-upů. Ty se prezentují v konceptu stánku sponzorovaném Spolkovým ministerstvem hospodářství a energetiky (BMWE). Podařilo se nám také začlenit řadu mezinárodních startupů,“ shrnuje Markus Kosak. Ze spektra nabídky startupů je zřejmé, že v zaměření odvětví na IT stále vidí potenciál pro rozvoj: systémy pro řízení údržby, cloudová řešení a IT řešení jsou zde jasnými hlavními tématy. Mladé společnosti se zaměřují také na dodávky energie a tepla při výrobě nápojů a na přídavné látky.

Veletržní tým vidí obecně výrazný vývoj v oblasti přísad a nových nápojů. Zdravý bar (Health Bar) integrovaný do Liquidromu představí nápoje s přínosem pro zdraví – segment nápojů, který podle průzkumníků trhu neustále získává tržní podíly. „Tomuto segmentu výrobků věnujeme velkou pozornost. Výrobci nápojů možná budou muset také upravit své výrobní strategie.“ Veletržní tým velmi pozorně sleduje aktivity výzkumníků a výrobců ingrediencí, říká Markus Kosak, protože tento trend slibuje podle odhadů odborníků na výzkum trhu do roku 2028 celosvětový roční růst o více než 8 %. Zvláštní plocha New Beverage Concept (NBC) v hale C3 představí také nápady na nové přísady nebo chuťové varianty – i bez zdravotního aspektu.

Dobrá nálada po celém světě

V uplynulých měsících absolvoval veletržní tým ve spolupráci se svazem VDMA rozsáhlý program návštěv mezinárodních trhů. Drinktec Roadshow je osvědčeným formátem pro diskusi o aktuální situaci na trhu s multiplikátory z globálních trhů. Se zastávkami v přibližně 20 zemích světa pokryl tým veletrhu drinktec všechny kontinenty.

Během zastávek v jihovýchodní Asii, Číně a Japonsku, v Jižní Americe, Evropě a Africe tým drinktecu opět navázal úzký kontakt s místní odbornou veřejností. „Po celém světě jsme se setkávali s velkým zájmem. Příspěvky místních svazů nám umožnily hluboký vhled do strategické a ekonomické orientace jednotlivých cílových zemí. Je to pro nás nesmírně důležitá osobní výměna, abychom mohli veletrh drinktec optimálně nastavit,“ ohlíží se Markus Kosak.

I od účastníků akcí přichází vždy pozitivní zpětná vazba. V některých zemích je tento veletrh po pandemii první příležitostí, kdy mohou znovu naživo vidět novinky a technické inovace. „Celkově vzato vše nasvědčuje růstu,“ shrnuje Markus Kosak setkání s multiplikátory v branži.

 

Zdroj: Naděžda Lichte, PROveletrhy

Praha, 8. června 2025