Češi nikdy nenakupovali online tolik jako dnes. E-commerce se z doplňkového kanálu stala běžnou součástí života a potvrzují to i data Eurostatu, podle kterých v uplynulém roce nakoupilo online alespoň jednou přibližně 86 % Čechů. Přitom už nehledají jen nejnižší cenu, ale také rychlost, pohodlí a jistotu, že vše proběhne hladce.
V loňském roce překročil obrat trhu s online nakupováním 194 miliard Kč a Česká republika zároveň patří také mezi evropské lídry v počtu e-shopů na obyvatele. Ovšem s růstem online nakupování rostou i očekávání zákazníků.
Tržiště změnila způsob, jakým lidé nakupují, ale pro mnoho českých zákazníků jsou stále relativně novým způsobem online nakupování. Dlouhou dobu dominovaly místní e-commerce scéně e-shopy, kde lidé nakupovali přímo od jednoho prodejce. Tržiště naopak sdružují mnoho prodejců na jednom místě a nabízejí zákazníkům širší výběr produktů za výhodnější ceny a větší pohodlí.
Online tržiště, jako je Allegro, posouvají e-commerce vpřed tím, že zákazníkům umožňují vybírat z milionů produktů a malým obchodníkům oslovit miliony zákazníků. Roste však také potřeba vědět, jak se na těchto platformách orientovat.
Proto Allegro ve spolupráci se Svazem obchodu a cestovního ruchu České republiky (SOCR ČR) připravilo několik tipů, které lidem pomohou nakupovat chytře, bezpečně a zodpovědně.
„V Česku velmi rychle roste počet lidí, kteří nakupují online, Česko je proto v Evropě skutečnou e-commerce velmocí. Češi také rádi testují různé e-shopy, což ale zvyšuje riziko, že se mohou stát obětí neférových e-shopů, které využívají různých nekalých a agresivních obchodních praktik. Je proto důležité znát svá práva a dávat si pozor na to, kde a za jakých podmínek člověk nakupuje,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Co Allegro a SOCR ČR doporučují pro bezpečné a zodpovědné online nakupování?
- Vždy si ověřte reputaci online tržiště a jeho prodejců.
- Věnujte čas prostudování informací o produktech a recenzí od ostatních zákazníků.
- Používejte bezpečné platby přímo přes platformu.
- Využijte filtry a porovnávejte nabídky, abyste našli produkt, který nejlépe vyhovuje vašim potřebám.
- Seznamte se s podmínkami reklamace a vrácení zboží, abyste věděli, co dělat, pokud zboží dorazí poškozené nebo neodpovídá popisu.
- Buďte opatrní u podezřele nízkých cen, které mohou naznačovat podvodné nabídky.
- Zkontrolujte, zda tržiště nabízí záruku ochrany kupujícího pro váš nákup.
- Podezřelé aktivity a nebezpečné praktiky ihned nahlaste.
- Dejte si pozor na padělky a nelegální zboží.
- Zvažte ekologicky šetrné možnosti, například nakupování produktů od jednoho prodejce.
„Allegro již dlouho investuje do technologií, které aktivně chrání kupující před podvodnými nabídkami a chrání jejich data. Jen v loňském roce platforma odstranila více než 583 milionů nevyhovujících nebo podvodných nabídek, z nichž 99,7 % bylo preventivně odhaleno ještě předtím, než se dostaly k zákazníkům. Pokud však přesto dojde k problému, každý nákup na Allegro.cz je chráněn programem ochrany kupujících, díky kterému mohou zákazníci získat své peníze zpět do 48 hodin,“ říká Monika Brichtová z Allegro.cz.
Čeští zákazníci jsou při nakupování online sebevědomější než kdykoli předtím. Při dodržováním několika jednoduchých pravidel si mohou být jisti, že nakupují na ověřené platformě, která zaručuje bezpečný a spolehlivý nákupní zážitek.
Zdroj: FYI Prague
Praha, 5. srpna 2025