Společnost Action v roce 2022 pokračovala v růstu

Diskontní řetězec Action uzavřel rok 2022 s příznivými finančními výsledky. V zemích, kde společnost působí, pokračovala v rozšiřování sítě svých prodejen, jichž během loňska přibylo rekordních 280. Z dnes zveřejněné výroční zprávy navíc vyplývá, že řetězec loni dosáhl pokroků v oblasti zvyšování kvality i udržitelnosti svých produktů.

Lepší výsledky dosažené prostřednictvím stávajících i nových prodejen

Díky růstu existujících, ale i vzniku nových poboček Action napříč Evropou stouply v řetězci v roce 2022 prodeje o 30 % a jejich hodnota činila 8,9 miliardy eur. Výsledný provozní EBITDA činil 1,2 miliardy EUR. Otevřeno bylo loni 280 prodejen. Řetězec zároveň zahájil provoz ve Španělsku, jež se stalo desátou zemí, kde působí. Počet prodejen Action loni překročil 2 000, ke konci roku se jednalo o celkem 2 263 poboček. V březnu 2023 pak došlo k expanzi na jedenáctý trh, jímž se stalo Slovensko.

Za vyššími prodeji stojí faktory jako otevírání nových obchodů, vyšší četnost návštěv nebo vyšší hodnota jednotlivých nákupů. Dílčí roli hrálo také ukončení restrikcí spojených s prevencí šíření COVID-19.

Hajir Hajji, generální ředitelka Action, říká: „Vnímáme obecné vysoký zájem o zboží za výhodné ceny. Náš koncept založený na vhodně sestaveném sortimentu 6 000 položek ze 14 produktových kategorií, bohaté nabídce a nejnižších cenách funguje napříč zeměmi, kde jsme aktivní. Zákazníci u nás nakupují jak zboží denní spotřeby (čisticí prostředky či produkty pro osobní péči, jako je toaletní papír nebo jiné hygienické pomůcky), tak třeba oblečení či vybavení pro DIY. V loňském roce, který byl ovlivněn růstem cen energií, stoupla také obliba zboží jako deky nebo svíčky. Vyšší prodeje nicméně zaznamenáváme u všech našich produktových kategorií.“

Action se zaměřuje na kvalitu a udržitelnost svých produktů

V rámci vlastního programu udržitelnosti (Action Sustainability Program) se řetězec zaměřuje na kvalitu i šetrnost položek, jež nabízí. Hajir Hajji vysvětluje: „Jsme přesvědčeni o tom, že je možné zákazníkům zprostředkovat nákup zboží, jež kromě nejnižší cenovky bude zároveň charakteristické svojí udržitelností. Máme před sebou v této oblasti ještě dlouhou cestu, ale činíme významné kroky vpřed. V roce 2022 jsme například snížili naše emise CO2 (z rozsahu 1 a 2) o 40 %. S každým dalším pokrokem zpřesňujeme naše ambiciózní cíle. Upravili jsme kupříkladu horizont, do kterého bude 100 % našich dřevěných a bavlněných produktů pocházet z udržitelných zdrojů – na rok 2023 pro bavlnu a na rok 2024 pro dřevo.“

Co se produktové udržitelnosti týče, Action za účelem zdokonalení složení svých produktů a prodloužení jejich životnosti zavedl cirkulární program, který se vztahuje ke všem nabízeným kategoriím. Výrobky, jež řetězec prodává, pravidelně získávají oborová ocenění. Například privátní značka tablet do myčky SuperFinn s vylepšeným složením obdržela titul nejlepšího produktu v Belgii pro roky 2022–2023.

Action navíc činí významné pokroky i z hlediska firemní udržitelnosti. Více než 1 900 prodejen řetězce funguje bez připojení k plynu a 95 % poboček je vybaveno energeticky úsporným LED osvětlením. Zbývající pobočky budou závislosti na plynu zbaveny do konce roku 2024. Loni v portfoliu Action došlo v průměru k 10% úspoře energií na čtvereční metr prodejní plochy.

Zaměstnanci jako klíč k úspěchu

Action nepřestává investovat do svých lidí, zákazníkům zprostředkovává pozitivní nákupní zážitky a zohledňuje potřeby sousedství svých prodejen. Prostřednictvím Action nachází profesní uplatnění přes 80 000 osob 136 národností. V roce 2022 řetězec vytvořil 8 211 nových pracovních příležitostí. Školeními prošlo 61 343 osob a 2 667 členů týmu společnosti bylo interně povýšeno.

Hajir Hajji uzavírá: „Action letos existuje již třicátým rokem. Jsem hrdá na všechny zaměstnance, díky kterým jsme dnes tam, kde jsme. Koncepcí pracovní náplně, tréninkem i systémem interních povýšení aktivně rozšiřujeme pole příležitostí pro naše lidi a umožňujeme jim růst – což bude platit i pro nadcházející roky ve znamení dalšího rozvoje Action.“

 

Zdroj: Best Communications

Praha, 25. března 2023