Ztrácejí Češi zájem o tablety?

Zájem Čechů o tablety v posledních letech klesá. O jeho nákupu v příštích 12 měsících uvažuje jen 6 % Čechů. Potvrdil to výzkum ELEKTRO 2021, realizovaný výzkumnou agenturou Incomind.

Nějaký výrobek z kategorie počítače a příslušenství si podle výsledků reprezentativního výzkumu ELEKTRO 2021 výzkumné společnosti INCOMIND v průběhu posledních dvou let nakoupilo 51 % Čechů. Největší zájem mají spotřebitelé trvale o notebooky – nakoupilo je 29 % Čechů. Každý šestý si pořídil tiskárnu, každý sedmý tablet, každý devátý stolní počítač.

Po velké vlně zájmu v uplynulé dekádě klesá zájem Čechů o tablety. Za poslední dva roky si tablet koupilo 16 % Čechů (před pěti lety byla tato hodnota 29 %, před třemi lety 22 %). O nákupu tabletu v příštích 12 měsících uvažuje 6 % Čechů (ještě v roce 2018 to bylo 11 %).

U celé kategorie při již realizovaných nákupech transakce v e-shopech převažují nad nákupy v kamenných prodejnách přibližně jedenapůlnásobně.

„Kroky před nákupem počítačů a příslušenství se liší podle kanálu prodeje – online nákupům předchází obecně více přípravy, zejména na internetu. Lidé sledují stránky obchodníků, srovnávače cen či recenze“, říká Martina Drtinová, vedoucí celého projektu ELEKTRO 2021.    I v případě nákupů v kamenných prodejnách však online hledání informací hraje velkou roli (50 % nakupujících studuje internetové stránky obchodníka, u kterého nakoupí v kamenné prodejně, 31 % používá srovnávače cen). U nákupu notebooků a stolních počítačů často dáme i na ústní doporučení.

Hlavním nákupním místem pro tuto kategorii zboží je dlouhodobě Alza.cz, ovšem Datartu se díky razantnímu nárůstu podařilo výrazně snížit její velký náskok. Třetím nejvýznamnějším prodejcem je Czc.cz. Nakupující nejvíce uváděli nákup značky HP, která se posunula před Lenovo. Třetí zůstává Acer, na dalších místech posílily značky Dell, Samsung a Apple.

 

 

 

Parametry výzkumu „ELEKTRO 2021“

Výzkum metodou online – CAWI, N=1500. Výchozí vzorek: Reprezentativní populace ČR ve věku 18 – 70 let (reprezentativita na úrovni pohlaví, věku, regionu a velikosti místa bydliště.  Sběr dat : 21.2.-1.3.2021.

 

 

Zdroj: INCOMIND s.r.o.

Praha, 8. června 2021