Pokladní zóna musí nabízet dostatek prostoru pro rychlé a pohodlné odbavení

Významnou součástí pokladní zóny jsou prvky, které zákazníkům umožní rychle a pohodlně zaplatit. Jde o místo, které je důležitou součástí nákupního zážitku.

K rychlému odbavení u pokladny pomáhají jak platební technologie, tak také logické a bezproblémové uspořádání prostoru. Pozitivní nákupní zážitek podpoří také nasazení doplňkových technologií a zvláštní pozornost je třeba věnovat i POS prostředkům. Ty v tomto prostoru vykazují jistá specifika.

Pokladní zóna je jedním z posledních míst, které zákazník v prodejně navštíví. Spolu s pocity z celého nákupu v něm zanechává dojem, který do značné míry určí, zda se sem v budoucnu vrátí, nebo raději zavítá ke konkurenci. Z hlediska spokojenosti zákazníka může obchodníkovi pomoci, nebo také ublížit. Celý článek

Jejich software mění evropský retail. Rozhovor se spoluzakladatelem společnosti Footprints AI

Evropský lídr v oblasti retail media, společnost Footprints AI, vstupuje na český a slovenský trh. Coby partneři pražského Retail Summitu a slovenského New Retail Summitu představili svůj unikátní software, který za použití umělé inteligence umožňuje prodejcům efektivněji oslovit zákazníky a zvyšovat prodeje.

Kromě úspěšných projektů v Polsku či Chorvatsku společnost Footprints AI globálně spolupracuje s taxi platformou Bolt, která je velmi populární i v České republice. Retail News mluvili se spoluzakladatelem Footprints Paulem Gheorghiu o funkcích a možnostech retail softwaru, ale i o plánech na českém a slovenském trhu. Celý článek

Roste poptávka po proteinových výrobcích

„V mléčné kategorii sledujeme několik výrazných trendů. Jedním z nejsilnějších je bezesporu rostoucí poptávka po proteinových výrobcích,“ říká Tomáš Kadlec, Country Unit Lead Czech Republic společnosti Danone.

Loňský rok lze označit za jeden z nejúspěšnějších nejen pro Danone Česká republika, ale i v rámci širšího regionálního kontextu. Produkty Danone se prodávají ve více než 120 zemích světa. V 55 zemích zaměstnává firma více než 100 tisíc lidí.

Jak se v České republice vyvíjí zájem o jednotlivé druhy / skupiny mléčných výrobků? 

Celý článek

Důvěra zákazníka

Důvěra je základem udržitelného obchodního vztahu na obou stranách retailového podnikání, totiž jak na straně nákupu, tak na straně prodeje.

Důvěra se těžce získává a lehce se dá ztratit. V retailu má navíc dvě roviny, které se vzájemně podmiňují i ovlivňují: důvěru v retailera a důvěru v nabízený sortiment.

Ve výzkumech spotřebitelského chování se opětovně potvrzuje, že 80 % spotřebitelů potřebuje mít důvěru ve značku, aby vůbec uvažovali o koupi daného zboží nebo služby. Značkou se zde rozumí jak brand nabízeného výrobku, tak brand klasického kamenného obchodu nebo e-shopu. Značkou však může být také aktuální či očekávaná ekonomická a politická situace ve společnosti.

Zákaznickou důvěru nelze vytvořit jednorázově nějakou profesionální a silnou marketingovou kampaní. Důvěra se buduje postupně, v malých krocích, a její akumulace je proces vyžadující určitý čas. Stejně jako voda neproráží kámen svou přirozenou silou, ale vytrvalým kapáním na stále stejné místo, ani zákaznickou důvěru nelze vybudovat za pomoci nějaké síly, a to ani síly perfektně připravené. Proč tomu tak je, lze pochopit, pokud se podíváme na analýzy dat spotřebitelského chování. Celý článek

Trendy v balení zmrzliny

Současní zákazníci jsou velmi náročnými klienty a vybírají si značky zmrzliny, které nabízejí nejenom skvělé chutě, ale mají i vizuálně přitažlivé, ekologické a funkční balení.

Zmrzlina patří k nejpopulárnějším sladkým pochoutkám, zejména v teplém letním období. Toho jsou si výrobci pochopitelně dobře vědomi a výběr zmrzlin je na trhu opravdu široký. Tak, jak je široké portfolio chutě, konzistencí a tvarů, tak je bohatý i výběr a možnosti balení.

Moderní balení zmrzliny už není jen o udržení čerstvosti produktu, ale jde zde o udržitelnost, branding a pohodlí zákazníka. Balení se odvíjí od samotné specifikace mraženého produktu. Zásadní je udržet správnou teplotu napříč celým chladicím řetězcem. Zmrzlinu je třeba balit a převážet v extrémně nízkých teplotách (obvykle mezi −20 až −30 °C), aby se zmrzlina nerozpustila a zachovala si krémovou konzistenci a kvalitu. Celý článek

146 balíčků za vteřinu

Do Evropy minulý rok přišlo 4,6 miliardy individuálních balíčků s oficiálně vykázanou cenou pod 150 euro, což je limit, do kterého balíčky neprochází celním řízením.

Čínská e-commerce tržiště přinášejí disruptivní model, který mění očekávání zákazníků i obchodní strategie konkurence. Přinášejí levné produkty, rychlý růst a zároveň i výzvy v oblasti udržitelnosti a regulace. Jejich dlouhodobý vliv bude záviset nejen na trhu, ale i na legislativních opatřeních ze strany EU.

Přeshraniční tržiště zabírají stále větší prostor na českém online trhu na úkor českých firem. Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) jejich podíl na českém online trhu vzrostl z 4,4 % v roce 2023 na 10,7 % v roce 2024, tedy více jak dvojnásobně. Obrat v roce 2024 čítal 23,2 mld. Kč, což bylo o 170 % více než v předcházejícím roce. Celý článek

V Německu kraluje silná čtyřka

Německý potravinářský maloobchod v roce 2023, za který jsou kompletní údaje, dosáhl čistého obratu 204,5 mld. eur ve srovnání se 195 mld. v roce 2022. Největší růst zaznamenaly diskonty, jimž připadlo zhruba 46 % trhu.

Zatímco s akciemi mnohých německých výrobců potravin se již řadu let veřejně obchoduje, o maloobchodních společnostech to skoro vůbec neplatí. Jde z valné části o rodinné podniky s výjimkou silných společností Edeka a Rewe, jež jsou organizovány jako družstva.

Maloobchodní prodej potravin v Německu je silně koncentrován. Dominantní část trhu – zhruba tři čtvrtiny mají v rukou čtyři velké společnosti Aldi, Edeka, Rewe a Schwarz-Gruppe (Lidl, Kaufland). Zbývající část si rozdělily menší řetězce, jako jsou Norma či Globus, přítomné i v Česku, ale i desítky menších rodinných společností s regionální či lokální působností. Za pozornost stojí, že na německém vysoce konkurenčním trhu se neuchytil americký Walmart. Maloobchodní scénu v Německu v základních rysech zmapoval časopis Manager Magazin, z něhož čerpá následující text doplněný o další zdroje. Celý článek