Lokální propojení online a offline nakupování

Obchodníci ve spolupráci s městem

Projekt „Online City Wuppertal“ ukazuje, že elektronický obchod v sobě pro kamenné obchodníky skrývá nejen rizika, ale vytváří i šance, jak utvářet centra měst a jak je udržet atraktivní a živá.

Spojením online a offline aktivit se posilují místa prodejů i lokální maloobchodníci. Příkladem může být „Online City Wuppertal“ (OCW), pilotní projekt národní politiky rozvoje měst. Z původně plánovaných dvou pilířů se do současnosti vyvinuly tři.

 

1. pilíř: školení

Prvním stavebním kamenem projektu byla a jsou školení, tj. semináře, workshopy a webináře (webinář je živá forma online semináře, který probíhá prostřednictvím internetu. Pojem „webinář“ je spojením slov webový a seminář; poprvé se začal používat začátkem 21. století společně s rozšířením technologií pro videokonference), pro které byli ve věku existence multikanálů zaktivizováni obchodníci v kamenných obchodech.

Podle názoru Markuse Kuhnka, vlastníka obchodu s cukrovinkami Naschkatzenparadies a člena OCW, je tento pilíř v celém projektu nejdůležitější. Školení zbavují zábran při uskutečňování digitální výzvy, pomáhají budovat know-how s cílem rozšířit vlastní nabídku o online komponenty a podporují chuť na další akce. Markus Kuhnke je nadšen, jaké společenství se touto cestou podařilo vytvořit. „Víc než 60 obchodníků, kteří se vzájemně podporují a jsou solidární – o takovém vývoji se mi dříve ani nesnilo.“

Uzavřená skupina nyní mimo jiné pravidelně komunikuje na Facebooku. Tato skutečnost stojí za zmínku, protože ve Wuppertalu dosud nebyl ustaven city-management. Projektová manažerka Christiane ten Eicken tuto skutečnost potvrzuje: „Obchodníci se dostávají do správné formy, komunikace mezi nimi je konstruktivní a srdečná.“ Dosahuje se tak cíle, který spočívá v zainteresování specializovaného obchodu vedeného vlastníky na investicích do multikanálových aktivit.

2. pilíř: online tržiště

Na základě projektu vzniklo přání vytvořit lokální online tržiště. Jeho realizaci má na starosti společnost Atalanda z Bad Reichenhallu, která zde jako poskytovatel služeb uplatňuje své zkušenosti z působení v Hamburku a Salcburku. Online tržiště bylo spuštěno v listopadu 2014. Výrazněji než u jiných platforem stojí v tomto projektu v popředí známé „obchodní tváře“ – osobnosti bodují také na síti. V polovině července se spojilo 65 obchodníků, tři pouze profilem výkladních skříní, ostatní profilem obchodu nebo jeho přípravou. Počet disponibilních online výrobků se pohyboval kolem 8 000 druhů zboží.

Šest měsíců po zahájení projektu získala v počtu zobrazení stránek první místo firma Naschkatzenparadies. „Mnoho spotřebitelů si před nákupem vyhledává zboží na Googlu, tam se také informují, kde mohou požadovaný výrobek ve svém regionu koupit. Jsme nyní vyhledáváni, mimo jiné také proto, že Atalanda provedla vlastní vynikající optimalizaci vyhledávače,“ informuje Markus Kuhnke. A dodává: „Většina zájemců přichází po informaci z online vyhledávače k nám do obchodu. Loňský vánoční prodej dopadl tak jako nikdy předtím a v červnu byl náš obrat meziročně o 20 % vyšší.“

Počet nákupů uskutečněných online je přehledný. „Úspěch však neměříme jen počtem uskutečněných online nákupů, ale vzájemným působením mezi online komunikací a kamennými obchody. A zde zejména angažovaní obchodníci hlásí výrazný nárůst návštěvnosti, což je podstatným cílem projektu. Nárůst obratů v kamenných obchodech činí 10-20 %,“ vysvětluje poradce zabývající se inovacemi Andreas Haderlein, který se projektem intenzivně zabývá.

Objevují se však i negativní hlasy. Například z projektu vystoupila společnost Rockstore, která prodává oděvy pro outdoorové aktivity a po půl roce existence OCW byla v počtu zobrazených stránek na 4. místě. Podle názoru jednatele Karla Picarda projekt nepřinesl žádaný přírůstek obratu „přesto, že obchod disponoval širokým sortimentem“.

V dubnu tohoto roku se k projektu připojilo knihkupectví Thalia – jako jediný filialista s přesahem regionu. „Chtěli bychom se přihlásit k tomuto inovativnímu projektu a našim zákazníkům nabídnout další služby,“ uvedla Gabriele Förster, vedoucí filiálky ve Wuppertalu. Thalia je již dlouho obchodníkem provozujícím cross-channel. „V rámci online tržiště,“ uvádí, „prezentujeme výrobky, které požadují speciálně obyvatelé Wuppertalu. S účastí na projektu jsme naprosto spokojeni.“

Nárůst vnímání služeb ze strany zákazníků je dalším cílem projektu. Jako lokální nástroj spojený s kupní silou se osvědčily zejména dodávky ve stejný den, kdy bylo zboží objednáno. Atalanda ručí za dodání prostřednictvím svých partnerů z DHL, cena za dodání činí 5,95 euro.

 

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v listopadovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.