Koření a kořenicí směsi: vede klasika, rostou exotické druhy!

Výrazně se zvyšuje poptávka po jednodruhovém koření na úkor namíchaných směsí a neváháme si připlatit za kvalitu a poctivé suroviny. Dominantním místem pro nákup koření je moderní trh, nicméně malé, nezávislé prodejny a ostatní prodejní místa jsou rovněž atraktivní a spotřebitelé v nich utratí až pětinu celkových výdajů za tuto kategorii.

Spotřebitelský panel GfK (období září 2017 až červenec 2018) ukázal, že během dvou let se výdaje domácností do takto široce pojaté kategorie koření a přísad (kondimentů) zvýšily přibližně o 9 %.

Z nárůstu výdajů neprofitovaly ale všechny segmenty stejně, nejrychleji rostly výdaje do bylinných směsí, jednodruhového koření a soli. Pokrmy si různými typy koření a přísad dochucují všechny české domácnosti, ať už jde o bylinky, směsi bylinek, marinády, jednodruhové i mixy koření, suché dresinky, přísady do jídel a samozřejmě sůl, která jako nejdůležitější prostředek k dochucení jídla, tvoří z hlediska objemu víc jak 60 % této kategorie.

„Trh s kořením dlouhodobě mírně roste nejen v hodnotě, ale i v objemu. K tomuto vývoji nejvíce přispívá jednodruhové koření, které se na celkových prodejích podílí více než z poloviny. Pozitivní je také vývoj segmentu kořenicích směsí. Naopak segment polévkových koření dlouhodobě klesá,“ uvádí Václav Koukolíček, manažer externí komunikace z oddělení komunikace společnosti Tesco Stores ČR.

Kolik utratíme?

Domácnosti kupují kategorii poměrně často, zhruba jednou za dva měsíce, a na jeden nákup vynaloží průměrně 30 Kč. Nejčastěji kupují domácnosti jednodruhová koření, ale nejdražší, z hlediska výdajů na nákup, jsou kořenící přísady a marinády, kdy domácnost nakoupí necelých 300 g, resp. 200 g výrobku. Na druhou stranu nejlevněji vyjde nákup soli, necelých 15 Kč a domácnost na jeden nákup koupí zhruba kilo soli.

„Pohled na průměrnou cenu na gram nám ale ukáže trochu jiné informace – nejdráže z hlediska kilogramové ceny vyjde nákup bylinných směsí, kde domácnost zaplatí za kilogram skoro 1000 korun, a dále bylinek, kde je cena 700 korun,“ vysvětluje Vladimíra Šebková, Client Relationship Manager GfK Consumer Panels & Services.

Paprika, pepř a kmín stále na vrcholu

Podle Václava Koukolíčka z Tesco Stores ČR, jsou tuzemští zákazníci stále poměrně konzervativní a sáhnou nejraději po vyzkoušené klasice. „Absolutními bestsellery v kategorii koření jsou paprika, pepř a kmín. Na tom se v nejbližších letech nejspíše nic nezmění. O novinky v segmentu se zákazníci zajímají spíše okrajově. Na trhu se objevují nové a zajímavé druhy koření jako například uzená paprika, kurkuma a podobně, jejich prodeje jsou však poměrně nízké,“ říká.

Novým trendem je podle něj mnohem výraznější spotřeba jednodruhových koření, což je jedním z důsledků trendu zdravějšího životního stylu, který lze pozorovat ve vaření. Lidé se více zajímají o složení výrobků a přípravu jídel celkově a ti, kteří se snaží stravovat zdravěji, se mírně odklánějí od používání kořenicích směsí a dochucují svá jídla spíše jednodušeji, právě pomocí jednodruhových koření. Stejný trend se odráží i u segmentu směsí – roste obliba těch zcela bez soli, pozitivně jsou vnímané i směsi s většími kousky koření, které působí důvěryhodněji. „Nicméně velká většina spotřebitelů zůstává klasickým směsím věrná – snadno se používají a garantují správnou chuť jídel,“ dodává Václav Koukolíček.

Trend vzestupu spotřeby jednodruhových koření potvrzuje i Alice Feixová, Senior Product Manager společnosti Vitana, podle níž tato skutečnost souvisí s tím, že si stále raději doma vaříme a svá jídla se nebojíme dochucovat a zkoušet nejrůznější kombinace chutí. „Jsme pyšní na novou řadu našeho koření ve skleněných kořenkách. Celkem se jedná o 22 druhů. Najdete mezi nimi nejen běžné druhy, například papriku a pepř, ale i speciality jako medvědí česnek nebo kurkumu. U kořenek jsou důležité dvě věci – atraktivní design a praktické víčko. Kořenky totiž mnohdy slouží i jako dekorace v kuchyni. Naše víčko má dvě praktická sypátka, každý si tak snadno nadávkuje tolik koření, kolik právě potřebuje. Navíc díky skleněnému obalu vydrží koření déle čerstvé,“ představuje poslední novinku Alice Feixová.

Exkurze kolem světa

„Naši zákazníci požadují koření bez přidaných látek a alergenů a jsou ochotni za kvalitu zaplatit i vyšší cenu. Zároveň existuje čím dál více lidí, kteří jsou ochotni při vaření s kořením experimentovat a zkoušet různé kombinace, ať už směsí nebo jednodruhových koření. Část spotřebitelů se orientuje na klasickou českou (evropskou) kuchyni při používání kvalitních tradičních ingrediencí (domácí zelenina a maso, máslo, sádlo, …) a část preferuje „zdravou“, převážně zeleninovou stravu, takže ji zajímá orientální, převážně indická kuchyně. Což pro nás znamená ještě větší nároky při vyhledávání špičkových a spolehlivých dodavatelů a také při vývoji nových směsí,“ zdůrazňuje Mgr. Jaroslav Dobiáš, manažer kvality společnosti Golden Way, která dodává na tuzemský trh koření pod značkou Koření od Antonína.

Mezi novinky, které byly uvedeny za poslední rok, patří mimo jiné dýňové koření, madráské karí, vindaloo másala, cejlonská skořice, v nejbližší době představí firma produkt za´atar, což je bylinková sůl a také speciální vánoční směs. Oblíbené jsou rovněž dárkové sady a kazety s výběrem koření.

„Podle našich zkušeností se Češi přestávají bát při vaření experimentovat. Více cestujeme a objevujeme neznámé či exotické druhy koření. Například velmi rychle roste spotřeba kurkumy, uzené papriky, koriandru, římského kmínu a mnoha dalších druhů, které byly ještě před pár lety zcela okrajové. Klesají rovněž prodeje levnějších druhů koření, spotřebitel se orientuje více na kvalitu a vybírá si,“ zdůrazňuje Alice Feixová z Vitany.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2018…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.